شناسهٔ خبر: 74345315 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

لزوم الگوگیری از آموزه‌های عاشورا برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن

قسمت پایانی فصل دهم برنامۀ تلویزیونی «توحیدخانه»، از تولیدات مشترک شبکۀ یک سیما و آستان قدس رضوی، میزبان حجت‌الاسلام والمسلمین محمد الهی خراسانی، استاد حوزه علمیه مشهد بود.

صاحب‌خبر -

این پژوهشگر علوم دینی، در برنامه توحیدخانه که با محوریّت «عاشورا، حماسه و مقاومت امروز» از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت، پیرامون «الگوگیری از حادثۀ عاشورا در مقاومت امروز» سخن گفت.

جنگ نرم علیه امام حسین (ع)

حجت‌الاسلام الهی خراسانی ابتدای بحث، دربارۀ چگونگی الگوگیری از عاشورا در جنگ ترکیبی‌ای که اسرائیل علیه ایران به راه انداخته است، گفت: نگاه ما به حادثه عاشورا باید عمیق‌تر باشد و بدانیم که دشمن قبل از عاشورا جنگ نرم را علیه امام حسین (ع) آغاز کرده بود.
وی افزود: در جنگ نرم آن صلابت جنگ سخت و زد و خورد دیده نمی‌شود، زیرا قرار نیست طرف مقابل را به لحاظ جسمی زمین‌گیر کنند، بلکه قرار است روی اذهان کار شود. از این جهت است که گاه افراد در جنگ نرم تسلیم دشمن می‌شوند اما خود احساس نمی‌کنند؛ زیرا دشمن فکر آنها را در اختیار گرفته است. آنچه این روزها به نام جنگ روانی یا جنگ رسانه‌ای شناخته می‌شود، از همین دست است.

جنگ نرم قبل از عاشورا آغاز شده بود

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه جنگ نرم علیه امام حسین (ع) قبل از واقعۀ عاشورا آغاز شده و در دل حادثۀ عاشورا و پس از آن نیز ادامه داشت، خاطرنشان کرد: قبل از واقعۀ عاشورا فضا طوری بود که هرگونه اعتراض به دستگاه ظلم و جور حاکم، به عنوان نوعی شورش علیه یک حکومت مشروع تلقی می‌شد؛ در حالی که نه حکومت مشروعیت داشت و نه اعتراض امام حسین (ع) شورش بود.
وی تصریح کرد: امام حسین(ع)، بنای جنگ با یزیدیان را نداشتند، بلکه فرمودند: من زیر بار بیعت ننگین نمی‌روم و به هر طریقی در مقابل این بیعت خواهم ایستاد.
الهی خراسانی ادامه داد: امویان به گونه‌ای وانمود می‌کردند که ما با عده‌ای شورشی طرف هستیم که به دنبال قدرت هستند؛ از این رو امام حسین (ع) در وصیت‌نامۀ خود می‌فرماید: «من هرگز از روی هوس و طغیان و فسادانگیزی و ستم، خروج نکردم، بلکه برای طلب اصلاح در امت جدم خروج کردم ... »؛ یعنی حضرت (ع) از خود رفع اتهام می‌کند.
وی با بیان اینکه در روز عاشورا نیز جنگ نرم با امام حسین (ع) ادامه داشت، تأکید کرد: در صبح روز عاشورا، عمر بن حجاج زبیدی، فرماندۀ یکی از گردان‌های سپاه عمر سعد گفت: ای کوفیان بر این طاعت و اتحاد خود ثابت قدم بمانید؛ جبهۀ مقابل شما افرادی هستند که از دین خارج شده‌ و در مقابل امام المسلمین خروج کرده‌اند.

مقاومت امام حسین(ع) در برابر جنگ نرم

این استاد حوزه علمیه، با اشاره به اینکه جنگ روانی دشمن به گونه‌ای است که با اتهام‌زنی‌ها هم جنایت خود را توجیه می‌کند و هم می‌خواهد روحیۀ طرف مقابل را تضعیف کند، تصریح کرد: امام حسین (ع) و یارانشان در مقابل این جنگ روانی ایستادگی کردند. این ایستادگی امام (ع) در مقابل جنگ نرم به عنوان الگویی برای ما در مواجهه با جنگ ترکیبی دشمن است.
وی افزود: امام حسین (ع) روشنگری می‌کنند و به صورت شفاف از آرمان‌ها و اصلاح امور سخن می‌گویند. این تبیین در روز عاشورا هم در خطابه‌های حضرت و یاران ایشان و هم در رجزها به خوبی نمود دارد؛ یعنی می‌توان رجزها را یک نوع مقابله با جنگ روانی دشمن تفسیر کرد.

جنگ رسانه‌ای بعد از عاشورا

وی به ادامۀ جنگ نرم دشمن بعد از حادثۀ عاشورا اشاره کرد و یادآور شد: دشمنان امام حسین (ع) با تقدیس فاجعه‌ای که در کربلا رقم زدند سعی در تطهیر خود و متهم کردن امام (ع) و یارانشان داشتند.
وی اضافه کرد: امویان، مبشرانی را به بلاد مختلف فرستادند تا بشارت بدهند که امام حسین (ع) و یاران ایشان را که از دین خروج کرده بودند از پا درآوردیم. چهار مسجد در کوفه به شادباش قتل امام حسین (ع) افتتاح کردند و همان طور که در زیارت عاشورا آمده است این روز را جشن می‌گرفتند و به هم تبریک می‌گفتند.

جنگ نرم علیه ایران

الهی خراسانی با تأکید بر اینکه دشمنان ایران همین امر را امروز علیه ما اعمال می‌کنند، اظهار داشت: دشمنانی که خود بیشترین سلاح‌های کشتار جمعی را در اختیار دارند، تلاش می‌کنند نشان دهند برای ایجاد امنیت به دنبال منع ایران برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی هستند، در حالی که در جنگ 12 روزه همه مشاهده کردند که بناها و اماکنی چون بیمارستان و جمعیت و مردم عادی را هدف قرار دادند.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: وظیفۀ امروز ما در برابر این جنگ روانی، همان جهاد تبیین امام حسین (ع) است.

عاشورا؛ الگوی مقاومت جهانی

الهی خراسانی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به بیداری جهانی در رابطه با مدرسۀ عاشورا و مکتب مقاومت که مرزها را درنوردید، افزود: گفتمان مقاومت

ریشه در حادثۀ کربلا دارد که مقاومت در برابر تحمیل ارادۀ سلطه‌گران است.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: ما امروز با سه گفتمان مواجه هستیم؛ گفتمانی که به دنبال سلطه‌گری است، دوم، جریانی که سلطه‌پذیر است و گفتمان سوم که رویکرد جمهوری اسلامی هم هست، سلطه‌ستیزی و همان جریان مقاومت است.

فراگیر شدن گفتمان مقاومت در دنیا

این کارشناس علوم دینی با اشاره به جریان مقاومت در فلسطین، یمن، ایران و ... عنوان کرد: دنیا با مشاهدۀ مقاومت در این کشورها دریافته است که می‌توان در مقابل ارادۀ رژیم صهیونیستی و دنیای استکباری ایستاد.
وی تاکید کرد: جنگ تحمیلی ۱۲ روزه به دنیا نشان داد که ایران به رغم ترور فرماندهانش، آن‌چنان رژیم صهیونیستی را زمین‌گیر کرد که مدام به دنبال آتش بس بود.
الهی خراسانی اضافه کرد: پشتوانۀ این اقتدار و این صلابت، همان گفتمان مقاومت است که ما تسلیم نمی‌شویم. این گفتمان در دنیا در حال فراگیر شدن است و دنیا ایران را تحسین می‌کند.
استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه امروز به رغم همراهی حکومت‌ها با رژیم صهیونی،‌ دل ملت‌ها با ایران و جریان مقاومت است، خاطر نشان کرد: الگوی اول در این جریان، الگوی کربلا و نهضت سیدالشهدا (ع) است.
وی تصریح کرد: ما از این فرصت می‌توانیم استفاده کنیم و گفتمان مقاومت را به یک گفتمان فراگیر جهانی تبدیل کنیم تا آن قطب دیگر یعنی نظام جهانی سلطه و دنیای استکباری پایان پذیرد و زمینه برای ظهور امام زمان (عج) فراهم شود.

فرهنگ عاشورا و انتظار

حجت‌الاسلام الهی خراسانی، در پایان با اشاره به فرهنگ عاشورا و فرهنگ انتظار، بیان کرد: فرهنگ انتظار یعنی نگاه ما باید به سمت قله و آرمان‌ها باشد که همان دولت کریمه است و هر روز با توان بیشتر به آن سمت حرکت کنیم.
این کارشناس علوم دینی در پایان خاطر نشان کرد: نگاه ما در منظومۀ فکری انقلاب اسلامی به امر ظهور نگاه انفجاری نیست، بلکه معتقدیم که حلقه آخر و نقطه اوج نهضتی که آغاز شده ظهور خواهد بود.