شناسهٔ خبر: 74334877 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

با یک شارژ بیش از ۱۰۵۰ مایل

رکورد جهانی برد خودروهای برقی با وانت برقی جنرال موتورز جابه‌جا شد

مهندسان جنرال موتورز با استفاده از یک نسخه بهینه‌سازی‌شده از وانت برقی «شورولت سیلورادو EV مدل ۲۰۲۶» موفق شدند رکورد جهانی مسافت طی‌شده با یک بار شارژ را بشکنند و با پیمودن ۱٬۰۵۹/۲ مایل، مرزهای توانمندی خودروهای برقی را جابه‌جا کنند.

صاحب‌خبر -
مهندسان جنرال موتورز توانستند با یک نسخه کم‌تغییر از وانت برقی «شورولت سیلورادو EV مدل ۲۰۲۶» رکورد جهانی جدیدی در برد خودروهای برقی به ثبت برسانند. این خودرو در یک آزمایش واقعی توانست ۱۰۵۹/۲ مایل (حدود ۱۷۰۴ کیلومتر) را تنها با یک بار شارژ طی کند و رکورد قبلی ۷۴۹ مایل که متعلق به «لوسید ایر گرند تورینگ» بود، را بیش از ۳۰۰ مایل پشت سر بگذارد.

به گزارش ایتنا و به نقل از الکترک، سیلورادو EV نخستین بار در سال ۲۰۲۲ معرفی و در ۲۰۲۳ به بازار عرضه شد. نسخه‌های اولیه این وانت برقی برای ناوگان کاری طراحی شده بودند و در ۲۰۲۴ نسخه مسافربر RST به خط تولید اضافه شد. مدل ۲۰۲۶ این خودرو دارای برد تخمینی EPA برابر با ۴۹۳ مایل است که مربوط به نسخه Max Pack Work Truck می‌شود.

آزمایش رکوردگیری اخیر در تابستان، در جاده‌های عمومی نزدیک پیست آزمایشی میشیگان و طی هفت روز انجام شد. تیم ۴۰ نفره مهندسان GM از یک مدل تولیدی استفاده کردند که تغییرات مکانیکی یا نرم‌افزاری عمده‌ای نداشت. تنها چند بهینه‌سازی ساده برای کاهش مقاومت هوا و اصطکاک صورت گرفت، از جمله پایین آوردن تیغه برف‌پاک‌کن، افزایش فشار باد لاستیک‌ها تا حداکثر مجاز، حذف زاپاس، بهینه‌سازی تنظیم چرخ‌ها، افزودن پوشش محفظه بار (تونویو کاور) و خاموش کردن سیستم تهویه.
 

همچنین برای حداکثر بهره‌وری، رانندگان سرعت خودرو را بین ۲۰ تا ۲۵ مایل بر ساعت نگه داشتند و از تکنیک‌های رانندگی هوشمند استفاده کردند. نتیجه این تلاش‌ها دستیابی به رکوردی شد که ۲/۱۴ برابر برد رسمی اعلام‌شده برای این خودرو است.

اگرچه لوسید هنوز از نظر بهره‌وری انرژی پیشتاز است (۵ مایل بر کیلووات‌ساعت در مقابل ۴/۹ مایل بر کیلووات‌ساعت سیلورادو)، اما رکورد جدید GM گامی مهم برای نمایش پتانسیل فناوری خودروهای برقی، به‌ویژه در بخش وانت‌های بزرگ، محسوب می‌شود.

این موفقیت نه‌تنها جایگاه جنرال موتورز را در رقابت جهانی خودروهای برقی تقویت کرد، بلکه نشان داد که حتی با بهینه‌سازی‌های ساده و رانندگی کارآمد، می‌توان عملکرد خودروهای تولیدی را به شکل قابل‌توجهی ارتقا داد.