رضا حمیدی، کارشناس حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در گفتگو با خبرنگار الف، با اشاره به ویژگیهای ممتاز آثار استاد محمود فرشچیان، از نگاه عمیق فرهنگی و معنوی این هنرمند فقید در خلق آثار هنری سخن گفت.
وی با بیان اینکه آثار استاد فرشچیان صرفاً جلوهای از زیبایی بصری نبودند، اظهار داشت: «استاد فرشچیان برای هر یک از آثاری که خلق کرد، پیوست فرهنگی داشت. نگاه ایشان به هنر یک نگاه جامع و مسئولانه بود. در واقع، ایشان تنها بر جنبه زیباییشناختی تمرکز نمیکرد، بلکه هر اثر هنریاش حامل پیام، معنا و مفهومی فرهنگی بود.»
حمیدی افزود: «اگرچه نمیتوان از جنبه هنری و خلاقانه آثار ایشان چشمپوشی کرد، چرا که به لحاظ تکنیک و سبک، استاد فرشچیان یکی از ماندگارترین هنرمندان تاریخ معاصر ایران بود، اما آنچه آثار او را متمایز میکرد، ریشههای عمیق معنوی و اعتقادیاش بود.»
وی با تأکید بر عشق و ارادت استاد فرشچیان به اهل بیت علیهمالسلام، خاطرنشان کرد: «آثاری که ایشان در حوزه دینی و مذهبی خلق کردند، هیچگاه جنبه سفارشی نداشت. هر اثر ایشان، حاصل عشقی درونی و پیوندی قلبی با ائمه اطهار بود. از تابلو معروف "عاشورا" گرفته تا آثار دیگرش، همگی نشاندهنده این ارتباط عمیق روحی و معرفتی بودند.»
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه استاد فرشچیان از معدود هنرمندانی بود که توانست میان هنر، دین، فرهنگ و هویت ملی پیوندی متعادل و ماندگار برقرار کند، گفت: «یاد و نام او نهتنها در تاریخ هنر ایران، بلکه در تاریخ فرهنگ و معنویت این سرزمین نیز ماندگار خواهد بود.»
حمیدی در پایان تأکید کرد: «امروز، بیش از هر زمان دیگری، به هنرمندانی از جنس فرشچیان نیاز داریم؛ هنرمندانی که هم متعهد باشند و هم خلاق، هم زیبا ببینند و هم عمیق بیندیشند.»