شناسهٔ خبر: 74317324 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گردآورنده «پاک‌ِستان» در گفت‌وگو با ایرنا:

روایت همدلی مردم سیستان و بلوچستان با زائران پاکستانی اربعین، دیپلماسی فرهنگی است

تهران- ایرنا- گردآوردنده کتاب «پاک‌ِستان» که به قلم ۱۰ نویسنده حال و هوای زوّار اربعین در مرز جنوب شرقی کشور را شرح می‌دهد، گفت: روایت همدلی مردم سیستان و بلوچستان با زائران پاکستان که در مرزهای میرجاوه و ریمدان خود را به ایران می‌رسانند به‌نوعی دیپلماسی فرهنگی به‌حساب می‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، مجموعه‌روایت «پاک‌سِتان» که در اربعین سال گذشته و هم‌زمان با حضور زوّار پاکستانی در استان سیستان و بلوچستان توسط جمعی از نویسندگان حلقه روایت‌نویسی «ترانگ» حوزه هنری استان نگاشته شده، به‌تازگی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

به مناسبت اربعین حسینی با احسان قائدی وانانی، گردآورنده و راهبر این مجموعه‌روایت گفت‌وگویی پیرامون این کتاب داشته‌ایم که در ادامه می‌توانید بخوانید.

روایت همدلی مردم سیستان و بلوچستان با زائران پاکستانی اربعین دیپلماسی فرهنگی است احسان قائدی وانانی گردآورنده کتاب

شیعیان پاکستانی خود را ملزم به پیاده‌روی اربعین می‌دانند

چرا به‌سراغ سوژه زائران پاکستانی رفتید؟

ما غالبا از پاکستان آن چیزی را شنیده‌ایم که رسانه‌ها برایمان ساخته‌اند؛ مثل جولان گروهک‌های تروریستی، جدایی‌طلبی، کارتل‌های مواد مخدّر، قاچاق سوخت و... اما مردم در پاکستان به‌عنوان دومین کشور پرجمعیت مسلمان، به‌شدت عاشق ایران‌اند که هیچ، جان‌فدای اهل بیت هم هستند. طوری که هر شهری برای خودش امام و بارگاه دارد که ماکت حرم امام حسین(ع) را گذاشته‌اند و آنجا را زیارت می‌کنند.

زائران پاکستانی بعد از برگشت از عراق، حتما به زیارت قم و مشهد هم می‌روند

شیعیان پاکستانی خود را ملزم می‌دانند که هر سال از مرز میرجاوه و ریمدان، خودشان را به پیاده‌روی اربعین برسانند. نه برای آنکه استخوان سبک کنند و نه برای آنکه از شلوغی شهر و خانواده به کربلا پناه ببرند؛ بلکه، سفر کربلا را حق امام می‌دانند، سفری که گاهی تا پنج هزار کیلومتر بعد مسافت دارد. دو هزارتایش داخل خاک آن‌هاست که با چه مصیبتی خود را باید از دست وهابی‌ها و تندوروهایشان نجات دهند تا به مرز ایران برسند. آنجا تازه گاهی تا ۱۰ روز پشت مرز زیر آفتاب می‌نشینند تا دولت پاکستان مرز را باز کند. حتی آب و غذایشان تمام می‌شود. چه کسانی که همان‌جا مردند و نرسیدند، چه زنانی که همان‌جا زایمان کردند و چه بچه‌هایی که تلف شدند.

گاهی اوقات بعد از اینکه وارد خاک ما می‌شوند، نگاه شهروند درجه‌دومی به آنان می‌شود؛ البته آنان کاری به برخوردها ندارند اما ایران را قبله آمال خودشان می‌دانند. زائران پاکستانی بعد از برگشت از عراق، حتما به زیارت قم و مشهد هم می‌روند.

روایت همدلی مردم سیستان و بلوچستان با زائران پاکستانی اربعین دیپلماسی فرهنگی است

«پاک‌ِستان» مجموعه‌ای از ۱۸ روایت میدانی به قلم ۱۰ نویسنده است

این ۱۸ روایت غیر اینکه روایت خدّام اربعین است، برچه اساس دیگری انتخاب شدند؟

«پاک‌ِستان» مجموعه‌ای از ۱۸ روایت میدانی به قلم ۱۰ نویسنده خلاق و پرتوان از زوّار شبه‌قاره است که در مرزهای میرجاوه و ریمدان، خود را به ایران می‌رسانند تا با وجود موکب‌هایی که چندسالی است راه افتاده، نفسی تازه کنند و ادامه مسیر را به‌سمت زیارت اربعین پیش بروند. این روایت‌ها قرار است شرح حالی باشند بر احوال زوّار پاکستانی و همچنین روایتی از مهمان‌نوازی مردم سیستان و بلوچستان. از محله «غلام سرور» گرفته تا «اکرم‌پلو»ی اکرم‌خانم و البته مناسبات مردم استان با این زائران، که حالا کم‌کم از اقصی نقاط کشور برای پذیرایی از این زائران راهی مرزهای سیستان و بلوچستان می‌شوند.

موضوع هر روایت بیشتر به خادمی و اثر آن بر اشخاص و محیط می‌پردازد یا بر احوال مادی و معنوی زائران پاکستانی نیز متمرکز است و روایتی ارائه می‌دهد؟

این مجموعه روایت‌ها، علاوه‌بر نمایش اهمیت این رویداد که سال‌هاست در حال انجام است، به تاثیرگذاری آن بر مسائل بومی و فرهنگی استان سیستان و بلوچستان، بر عمق ارادت پاکستانی‌ها به اهل بیت و رویداد جهانی اربعین می‌پردازد. در این مجموعه‌روایت سعی شده است به شرایط زائران در این سفر پرداخته شود تا بتواند افکار عمومی داخل کشور و فعالان عرصه فرهنگی و دینی را متوجه این اتفاق بزرگ و کم‌نظیر در منطقه کند تا سال‌های آینده پذیرایی بهتر و شایسته‌تری از زائران شبه‌قاره که می‌توانند سفیران فرهنگی برای جمهوری اسلامی شوند، صورت گیرد.

روایت اتحاد مسلمانان در ملیت‌های مختلف، تبلیغ اسلام است

تالیف کتاب در زمینه حضور ملیت‌های مختلف در اربعین حسینی یا هر نوع مراسم اسلامی دیگر، چقدر ضروری است و چرا؟

با توجه به تلاش دشمنان برای ایجاد افتراق و القای وجود اختلافات در امت اسلام و ارائه چهره خشن و مصادره‌شده از اسلام و مسلمانان، روایت چهره دقیق از محبان اهل بیت در جای‌جای دنیا و نیز ارتباط و هم‌بستگی آنان با یکدیگر می‌تواند نقشه دشمنان را خنثی کند و چهره واقعی امت اسلامی را نشان دهد. بنابراین ارائه روایت واقعی از اتحاد و هم‌بستگی مسلمانان در ملیت‌های مختلف، خود نوعی تبلیغ اسلام است.

سیستان و بلوچستان پایگاه گسترش مبانی اسلام و انقلاب است

سیستان و بلوچستان از نظر فرهنگی و ادبی چقدر مستعد انجام حرکت‌های بیشتر این‌چنینی است؟

با توجه به همسایگی استان سیستان و بلوچستان با کشورهای پاکستان و افغانستان و قرابت فرهنگی، توانایی ارتباط‌گیری و پذیرش اهالی این استان توسط این دو کشور و با وجود نخبگان هنری و ادبی در این استان می‌توان زمینه بروز و ظهور تولیدات بین‌المللی برای تأثیرگذاری را فراهم کرد. با وجود زمینه‌ها و استعدادهای این استان می‌توان سیستان و بلوچستان را پایگاه گسترش مبانی اسلام و انقلاب در منطقه دانست.

روایت همدلی مردم سیستان و بلوچستان با زائران پاکستان به‌نوعی دیپلماسی فرهنگی به‌حساب می‌آید. بیان و بازتاب این اتفاق‌ها در زمانه امروز که جنگ فیزیکی و نرم شدت گرفته است، چقدر در رابطه این دو کشور موثر است؟ به‌ویژه پس از حمایت دولت پاکستان در جنگ ایران و اسرائیل از کشورمان.

جنگی که امروز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم یک جنگ ترکیبی است که علاوه‌بر فضای نظامی، در بستر تاثیرگذاری بر افکار عمومی هم جاری است. دشمن سعی دارد چهره‌ای ناصواب از ایران در منطقه بسازد و علاوه‌بر آن، مانع از الگوگیری کشورهای منطقه از انقلاب اسلامی شود؛ حال آنکه ارتباط‌گیری با کشورهای منطقه و هم‌افزایی کشورهای مسلمان می‌تواند در شکل‌گیری یک جبهه علیه دشمنان نظام و اسلام کمک کند.

دشمن با فعالیت‌های رسانه‌ای جبهه غرب علیه ایران به‌دنبال انزوا و تنهاماندن ایران در برابر دشمن است. فعالیت و هم‌افزایی بر سر اشتراکات ما با کشورهای منطقه و پررنگ‌کردن اصول و آرمان‌های بلند امت اسلام می‌تواند مانع از این اتفاق شود. جمهوری اسلامی باید به‌دنبال یارگیری در کشورهای منطقه باشد. با توجه به نسبت مردم پاکستان با کشور ایران، یکی از مهم‌ترین بسترهای فعالیت، این کشور است.