به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیرعباس رحمتی در قسمت سوم از فصل هفتم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به جزئیات اجرای رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان اظهار کرد: پروژه رینگ چهارم که بهعنوان یک ابر پروژه عمرانی در اصفهان شناخته میشود، بهدلیل ابعاد گسترده و حساسیتهای متعدد، نیازمند تمهیدات و برنامهریزیهای ویژه و دقیق بود که با تلاش شبانهروزی مجموعه سازمان عمران بهعنوان بازوی توانمند شهرداری، این پروژه در بخشهای مهمی به مرحله بهرهبرداری رسید.
وی افزود: اجرای این پروژه بدون برنامهریزی دقیق و هماهنگی همهجانبه بین بخشهای مختلف امکانپذیر نبود و هرگونه اشتباه در سیاستهای اجرایی میتوانست روند کار را مختل کند و مانع از افتتاح بهموقع پروژه شود، بههمین دلیل تمام تیمهای فنی و اجرایی با همکاری نزدیک و مدیریت منسجم تلاش کردند تا پروژه را با بالاترین کیفیت و مناسبترین هزینه، در کوتاهترین زمان ممکن به اتمام برسانند.
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان تاکید کرد: در بخش بزرگی از مسیر ۱۴ کیلومتری رینگ چهارم که بهتازگی افتتاح شده است، لازم بود بخش قابل توجهی از مسیر بهدلیل شرایط خاص زمین و وجود املاک متعدد در مجاورت پروژه، بهصورت زیرگذر طراحی و اجرا شود که این موضوع نیازمند استفاده از روشهای نوین مهندسی عمران بود.
رحمتی گفت: بهجای خاکبرداری سنتی و آسیبزدن به سازهها و زندگی مردم، از روش اجرایی بالا به پایین استفاده شد و حدود ۱۱۲۰ عدد شمع بتنی بهعنوان سازه نگهبان نصب شد تا بدنه مسیر مقاوم باقی بماند و امنیت مردم حفظ شود.
وی تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی ما در این پروژه، حفظ آسایش و امنیت شهروندان و جلوگیری از توقف جریان ترافیکی و زندگی روزمره مردم بود، بهطوری که حتی یک لحظه از تردد خودروها و رفتوآمد شهروندان کاسته نشد و با تغییر طرح و برنامهریزیهای دقیق، از بروز مشکلات بزرگ در طول اجرای پروژه جلوگیری شد.
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در این مسیر با حجم بالایی از تأسیسات زیرسطحی از جمله خطوط فیبر نوری، لولههای گاز، آب و فاضلاب روبهرو بودیم که موجب پیچیدگی کار شده بود، اما با همکاری نزدیک شرکتهای خدماترسان و مدیریت دقیق، موفق شدیم تمام این موانع را بهنحوی جابهجا و مدیریت کنیم که روند پروژه متوقف نشود.
رحمتی با اشاره به استفاده از قطعات بتنی طرحدار گفت: در این پروژه برای نخستینبار در اصفهان حدود ۱۳ هزار قطعه بتنی با طرحهای خاص تولید و نصب شد تا علاوه بر ایجاد سازهای مستحکم و مقاوم، زیبایی بصری پروژه نیز تضمین شود و در آینده نیاز به هزینههای اضافی برای زیباسازی نباشد.
وی با اشاره به اجرای کلکتور انتقال پساب و تأسیسات برقی همزمان با پروژه افزود: تلاش ما این بود که هیچکدام از امکانات زیرساختی شهر پس از پایان پروژه دچار مشکل نشوند و همه نیازهای شهری در همان زمان انجام شود تا پروژهای کامل و بینقص به شهروندان تحویل دهیم.
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان با اشاره به مشخصات فنی پروژه تاکید کرد: خاکبرداری و خاکریزی بیش از یک میلیون و ۱۸۵ هزار متر مکعب انجام شد که معادل بارگیری و تخلیه ۲۳۷ هزار کامیون بود، همچنین شش دهانه پل روی بزرگراهها و رودخانهها احداث شده است که هیچگاه جریان آب و ترافیک قطع نشد، بهطوری که با وجود عبور رودخانه زایندهرود در کنار پروژه پنج دهانه پل بدون وقفه ساخته شدند.
رحمتی گفت: حدود ۸۰ هزار متر مکعب بتنریزی و استفاده از نزدیک به ۴۹۰۰ تن میلگرد در سازهها انجام شده که بهلحاظ حجمی معادل ساخت هزار آپارتمان ۱۰۰ متری است و حدود ۱۸۰ هزار تن آسفالت با همکاری شرکت فولاد مبارکه و استفاده از ضایعات سرباره تولید و در پروژه بهکار گرفته شد تا علاوه بر مقاومت بالا، از آسیب به محیط زیست جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه پروژه در تمام طول مسیر نیوجرسیهای ایمنسازی با ارتفاع مناسب اجرا شدهاند تا امنیت ترافیکی تأمین شود، ادامه داد: این پروژه بدون هیچگونه حادثهای به اجرا درآمد و این موضوع بهدلیل دقت و مدیریت دقیق تیم اجرایی و رعایت همه نکات ایمنی بوده است.
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان با بیان اینکه از نکات برجسته این پروژه، استمرار کار بدون حتی یک روز تعطیلی است، خاطرنشان کرد: در سختترین شرایط آب و هوایی زمستان و تابستان، با وجود محدودیتهای برق و سرما، پروژه متوقف نشد و همه امور به صورت منسجم و هماهنگ انجام شد، حتی در ایام تعطیلات نوروز نیز عملیات اجرایی به صورت شیفتی ادامه داشت.
رحمتی با اشاره به چالشهای پیشروی تیم اجرایی گفت: در شرایط خاصی همچون حمله رژیم صهیونیستی در خرداد، همکاران سازمان عمران با همدلی و همبستگی توانستند پروژه را به پیش ببرند و نشاط و امید را در دل مردم حفظ کنند.
وی ضمن قدردانی از همه شرکتها، سازمانها و بخشهای مختلف شهرداری که در تأمین مالی و پشتیبانی پروژه نقش داشتند، افزود: با وجود مشکلات مالی و رکود اقتصادی، با روشهای نوین مالی و همکاری معاونت مالی و اقتصادی شهرداری، توانستیم تأمین متریال و نیروی انسانی لازم را انجام دهیم تا پروژه بدون وقفه ادامه پیدا کند.
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان با اشاره به ادامه کار در بخشهای دیگر رینگ چهارم ابراز امیدواری کرد: با حمایت مسئولان و همکاری همه دستگاهها، مسیرهای باقیمانده نیز بهزودی تکمیل و به بهرهبرداری برسد تا مشکلات ترافیکی شرق اصفهان به شکل چشمگیری کاهش و کیفیت زندگی شهروندان افزایش یابد.
رحمتی گفت: این پروژه عظیم با بیش از ۱۴ کیلومتر طول و شامل پلها، زیرگذرها، جابهجایی تأسیسات و استفاده از فناوریهای نوین، نمادی از تلاش و همت بیوقفه شهرداری اصفهان برای توسعه زیرساختهای شهری و رفاه مردم است که در سالهای آینده تأثیرات مثبت آن بهوضوح در زندگی روزمره شهروندان مشهود خواهد بود.