شناسهٔ خبر: 74301703 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان:

تحقق عدالت آموزشی بدون توسعه متوازن فضاهای آموزشی ممکن نیست

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اهمیت تأمین فضای آموزشی مناسب، گفت: همان‌طور که تعداد کودکان در یک خانواده بر کیفیت محیط زندگی تأثیر می‌گذارد، مدارس نیز از این قاعده مستثنا نیستند. هدف ما این است که دانش‌آموزان در محیطی شاد و بدون دغدغه، دوران تحصیل خود را سپری کنند و برای این مهم، ساختمان‌های آموزشی باید شرایط استاندارد داشته باشند.

صاحب‌خبر -

ذبیح‌الله تاراسی یکشنبه ۱۹ مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: خبرنگاران با رسالت خطیر آگاهی‌بخشی، حقیقت‌گویی و پاسداری از شفافیت، در خط مقدم جریان اطلاع‌رسانی قرار دارند و با صداقت، شجاعت و تعهد اجتماعی نقشی بی‌بدیل در تعالی فرهنگی، اجتماعی و حتی آموزشی کشور ایفا می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش زنجان با تأکید بر اینکه رسانه‌ها صرفاً ناظر بیرونی فعالیت‌های دستگاه‌ها نیستند، عنوان کرد: خبرنگاران شریکان راهبردی آموزش و پرورش هستند. نقدهای منصفانه‌ ما را پاسخگوتر و روایت‌های امیدبخش‌ جامعه را همراه‌تر می‌کند.

وی توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری را از مهم‌ترین دغدغه‌های آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: تحقق عدالت آموزشی بدون توسعه متوازن فضاهای آموزشی ممکن نیست. در استان زنجان نهضت مدرسه‌سازی با بسیج ظرفیت‌های مردمی و دولتی آغاز شده است. مدرسه فقط دیوار و سقف نیست؛ باید محیطی امن، استاندارد، زیبا و مجهز باشد.

وی افزود: هدف ما این است که هیچ دانش‌آموزی در هیچ نقطه استان از آموزش باکیفیت محروم نماند. بخشی از این کیفیت به بهبود فضاهای آموزشی و بخشی به بازنگری در رویکردهای یادگیری مربوط است. امروز آموزش و پرورش از آموزش صرفاً انتقال‌محور فاصله گرفته و به سمت یادگیری فعال، مسئله‌محور و مهارت‌افزا حرکت می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش زنجان توانمندسازی حرفه‌ای معلمان، استفاده از فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی و تشکیل اجتماعات یادگیری در دوره ابتدایی و متوسطه را از اقدامات مهم این مجموعه برشمرد و گفت: در اجتماعات یادگیری، معلمان تجربیات و ابتکارات خود را به اشتراک می‌گذارند و از یکدیگر می‌آموزند.

تاراسی با اشاره به اجرای پروژه مهر مدارس، تأکید کرد: از ماه‌های پایانی سال گذشته تا آغاز مهر، مجموعه‌ای از اقدامات هدفمند انجام می‌شود تا سال تحصیلی با شکوه، آرام و بدون دغدغه آغاز شود. این اقدامات شامل ترمیم و بهسازی فضاهای آموزشی، ساماندهی نیروی انسانی، تأمین وسایل کمک‌آموزشی، ارتقای ایمنی و بهداشت مدارس و سایر ملزومات است.

وی اطمینان داد که امسال هیچ کلاسی بدون معلم و هیچ مدرسه‌ای بدون تجهیزات ضروری نخواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه بسیاری از مدارس استان بیش از ۵۰ سال عمر دارند، افزود: در استان نزدیک به ۲ هزار واحد آموزشی داریم و اگر تنها یک درصد آن‌ها در سال نیاز به بازسازی داشته باشند، سالانه حدود ۲۰ مدرسه باید از چرخه استفاده خارج شوند. این امر مشارکت حاکمیت، مردم و خیرین را در نهضت مدرسه‌سازی ضروری می‌کند.

تاراسی با اشاره به کمبود فضای آموزشی ناشی از عدم اجرای کامل ماده ۱۸ قانون شوراها، گفت: در سال‌های گذشته شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی بدون در نظر گرفتن پیوست آموزشی ساخته شده و همین موضوع باعث کمبود مدرسه در برخی مناطق شده است. 

مدیرکل آموزش و پرورش زنجان در ادامه به اقدامات این مجموعه در حوزه آسیب‌های اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: برای رصد علمی و دقیق وضعیت دانش‌آموزان، طرح ملی نماد اجرا می‌شود که طی آن همه دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه با پرسشنامه‌های استاندارد غربالگری می‌شوند. نتایج این غربالگری، دانش‌آموزان نیازمند مداخله و مشاوره را شناسایی کرده و اقدامات روانشناسی، مددکاری و مشاوره‌ای برای آنان و خانواده‌هایشان انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین مهارت‌های لازم برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی به دانش‌آموزان، معلمان و مدیران آموزش داده می‌شود تا هم شناخت بیشتری نسبت به آسیب‌ها پیدا کنند و هم واکنش مناسب نشان دهند.

تاراسی به موضوع کمبود معلم اشاره کرد و گفت: همواره میزان بازنشستگی معلمان بیش از جذب نیروهای جدید بوده است. با رایزنی‌های انجام‌شده، ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان و جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ در سال جاری افزایش یافته و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند تا در چند سال آینده تراز نیروی انسانی متعادل شود.

او با اشاره به اجرای طرح شهید عجمیان در بازسازی مدارس، گفت: هر سال با مشارکت اداره نوسازی، خیرین و گروه‌های جهادی، طرح‌های بهسازی و بازسازی مدارس اجرا می‌شود. امسال نسبت به سال گذشته میزان اعتبار و تعداد مدارس مشمول بازسازی در این طرح کمتر بود، اما با تلاش اداره نوسازی امیدواریم تعداد مدارس افزایش یابد و نزدیک به ۲۰۰ مدرسه بازسازی و بهسازی شود.

وی با اشاره به اختصاص ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای تهیه رنگ و ملزومات اولیه، افزود: عمده کار بازسازی توسط گروه‌های جهادی، دانش‌آموزان، معلمان و مدیران انجام خواهد شد.

تاراسی با اشاره به تراکم بالای دانش‌آموزان به‌ویژه در شهرک‌های زیتون و کوی فرهنگیان، گفت: با وجود شرایط بحرانی، امسال هیچ دانش‌آموزی بدون ثبت‌نام نخواهد ماند، اما ناچار به افزایش تراکم کلاس‌ها هستیم. ساخت مدرسه فرآیندی یک تا دو ساله است و برای حل کوتاه‌مدت مشکل، پیشنهاد استفاده از فضاهای مازاد دستگاه‌های اجرایی را مطرح کرده‌ایم که در شورای آموزش و پرورش استان نیز بررسی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به طرح «نماد» برای شناسایی و مداخله در آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: ۱۴ دستگاه در استان وظیفه دارند برای کمک به دانش‌آموزان در معرض خطر همکاری کنند. این طرح طی سال‌های گذشته به تدریج شکل گرفته و اکنون مورد تأکید وزارتخانه و استاندار است.

وی افزود: مدارس باید چارچوب آموزشی و پرورشی خود را حفظ کنند، اما آمادگی پذیرش برنامه‌های هدفمند دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف را داریم. بر اساس داده‌های طرح نماد، اطلس آسیب‌های اجتماعی هر مدرسه و منطقه تهیه می‌شود تا برنامه‌ریزی‌ها بر پایه اطلاعات دقیق انجام شود.

تاراسی درمورد ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس نیز گفت: امسال سیاست بر این بوده که همه دانش‌آموزان صرف‌نظر از معدل ثبت‌نام شوند، اما در برخی مدارس، به‌ویژه غیردولتی‌ها، پذیرش همچنان گزینشی انجام می‌شود.

او درباره شهریه مدارس غیردولتی نیز اظهار کرد: شهریه‌ها طبق تعرفه وزارت آموزش و پرورش تعیین می‌شود. با توجه به اینکه میانگین شهریه استان زنجان نسبت به بسیاری از استان‌ها پایین‌تر است، همچنان در چارچوب ابلاغی وزارتخانه عمل می‌کنیم.

تاراسی درباره افزایش شهریه مدارس غیردولتی، اظهار داشت: شهریه‌های امسال نسبت به متوسط استان ما بسیار بالاتر بود. یکی از دلایل اصلی این افزایش، کف شهریه‌ای است که وزارتخانه برای استان‌ها تعریف کرده بود و این کف از شهریه‌های قبلی ما بالاتر بود، بنابراین درصد افزایش در استان ما بیشتر دیده شد. علاوه بر این، با توجه به تورم سالیانه، حداقل یک درصد به کف شهریه اضافه شده است.

وی افزود: ما در نظر گرفتیم که فعالیت‌های فوق برنامه و سایر برنامه‌هایی که مدارس انجام می‌دهند نیز شهریه‌شان پایین‌تر لحاظ شود. همچنین رتبه‌بندی مدارس غیردولتی انجام شده و این روند ادامه خواهد داشت. تعیین شهریه‌ها در سال‌های آتی بر اساس رتبه‌بندی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی خواهد بود و میزان افزایش شهریه‌ها بر مبنای آن برنامه‌ریزی خواهد شد.

تاراسی با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان با معدل‌های پایین وجود ندارد، گفت:هیچ دانش‌آموزی بدون مدرسه و کلاس نخواهد بود و دانش‌آموزان با هر معدل در مدارس استان زنجان پذیرفته می‌شوند.

او همچنین درباره عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان استان، گفت: میانگین معدل دروس پایه استان نسبت به سطح کشوری در رتبه دهم تا یازدهم قرار دارد، اما در رتبه‌بندی کنکور رتبه استان حدود ۲۷ است و دانش‌آموزان بدون سوابق در رتبه ۱۶ قرار دارند. این نشان می‌دهد که باید توجه ویژه‌ای به آمادگی آموزشی و تقویت دانش‌آموزان در مقاطع مختلف داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: فرآیند موفقیت در کنکور نیازمند سرمایه‌گذاری بلندمدت است و نمی‌توان تنها با تلاش یک‌ساله به نتیجه رسید. برنامه‌های ویژه‌ای برای تقویت دانش‌آموزان در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم داریم که در شورای آموزش و پرورش نیز مطرح شده است.

در ادامه معاون آموزش ابتدایی اداره‌ کل آموزش و پرورش استان زنجان از پیگیری مستمر وضعیت بازماندگان از تحصیل در این استان خبر داد و گفت: آمار بازماندگان به صورت تفکیکی در سامانه‌های مربوطه ثبت و برای هر دانش‌آموز یک مسئول پیگیری مشخص شده است.

فرحناز فتحی با اشاره به آمار ۹۰۹ بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی در سامانه شهید محمودوند، اظهار کرد: پس از بررسی‌ها مشخص شد که ۲۸۵ نفر به دلیل مهاجرت به خارج از کشور، ۱۸۷ نفر دانش‌آموزان استثنایی آموزش‌ناپذیر و ۹۰ نفر به علت عدم تمایل والدین به ثبت‌نام در آمار قرار دارند.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار بازماندگان مربوط به نواحی یک و دو استان است، افزود: کمیته‌ای تحت نظارت مدیرکل آموزش و پرورش هر هفته این موارد را رصد و پیگیری می‌کند و در موارد خاص مکاتبات قضایی نیز انجام می‌شود.

فتحی همچنین اعلام کرد: تا امروز بیش از ۱۷ هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز در پایه اول ابتدایی استان ثبت‌نام شده‌اند که این رقم حدود ۹۸ درصد دانش‌آموزان پایه اول را پوشش می‌دهد و استان زنجان در این زمینه جزو چهار استان برتر کشور است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌ کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به وجود ۴۰ مدرسه عشایری در این استان گفت: مدارس عشایری معمولاً با تعداد دانش‌آموزان بسیار کم، از ۱ تا ۱۰ نفر فعالیت می‌کنند که عمدتاً دانش‌آموزان خانوادگی هستند.

فتحی افزود: تعداد دانش‌آموزان عشایری استان حدود ۵۱۱ نفر است و به دلیل پراکندگی جمعیت در مناطق دورافتاده، این مدارس نقش بسیار مهمی در جلوگیری از بازماندگی از تحصیل ایفا می‌کنند.

او ادامه داد: در استان زنجان، ۱۱ مدرسه تک‌ نفره، ۳۶ مدرسه دو نفره و ۲۱۵ مدرسه با ۱۰ نفر و کمتر دانش‌آموز فعالیت می‌کنند. این مدارس اغلب در مناطق روستایی و عشایری واقع شده‌اند و تشکیل کلاس‌ها بر اساس تعداد دانش‌آموزان و مقررات وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی استان تأکید کرد: این ساختار خاص مدارس عشایری، بخشی از رویکرد ما برای پوشش تحصیلی در نقاط دورافتاده است که در آن‌ها آموزش به شکل چندپایه‌ای و با مدیریت ویژه انجام می‌شود.

انتهای پیام