شناسهٔ خبر: 74300501 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین؛

استان سمنان میزبان دبیرخانه ملی ارتقای کیفیت آموزش زبان عربی شد

وزارت آموزش و پرورش در اقدامی راهبردی با شناسایی ظرفیت‌های علمی و آموزشی استان سمنان، مسئولیت راهبری کشوری کیفیت‌بخشی آموزش زبان عربی دوره اول متوسطه را به این استان سپرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین استان سمنان، در چارچوب اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با هدف ارتقای کیفیت آموزش زبان عربی، دبیرخانه راهبری کشوری این درس به استان سمنان واگذار شد.

قاسم شریفی مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، این خبر را در پی دریافت نامه رسمی حمید یزدانی مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش، اعلام و اظهار کرد: بر اساس این تصمیم، استان سمنان به مدت یک‌سال عهده‌دار هدایت فرآیند کیفیت‌بخشی آموزش عربی در سطح کشور خواهد بود.

وی افزود: این انتخاب پس از ارزیابی ظرفیت‌های علمی و توانمندی‌های تخصصی گروه‌های آموزشی استان انجام شده است. 

شریفی خاطرنشان کرد: این دبیرخانه با بهره‌گیری از تمامی امکانات به‌ویژه ظرفیت‌های فضای مجازی، برنامه‌ریزی جامعی برای بهبود کیفیت آموزش زبان عربی در سراسر کشور انجام خواهد داد.

وی هم‌چنین یادآور شد: بر اساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش، کمیته‌ای ویژه متشکل از معاونان آموزشی، کارشناسان فناوری اطلاعات و صاحب‌نظران آموزشی زیر نظر مستقیم مدیرکل آموزش و پرورش استان تشکیل می‌شود تا بر فعالیت‌های این دبیرخانه نظارت داشته باشد. 

شریفی در ادامه سخنانش، اجرای طرح تحول در فرآیند آموزش و یادگیری، نظارت بر کیفیت‌بخشی در طرح شمیم(شبکه ملی یادگیری معلمان)، تبیین الگوهای مشارکتی معلمان در راهبردهای آموزشی، برنامه‌ریزی به‌منظور ارتقای مهارت‌های نرم معلمان، همکاری در آموزش معلمان در زمینه کدنویسی و هوش مصنوعی، توجه به رویکردهای نوین در آموزش عربی به‌ویژه آموزش‌های تلفیقی درس‌پژوهی و درس‌کاوی، بازی‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی، ترویج و توسعه استفاده از فناوری‌های نوین شامل هوش مصنوعی، بازی‌سازی، فناوری‌های چندرسانه‌ای، فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و ابزارهای ارزیابی آنلاین، طراحی، تدوین و تولید بسته‌های آموزشی مرتبط با درس عربی، گسترش و اشاعه تجارب و دستاوردهای مؤفق بین معلمان، همکاری در برگزاری جشنواره نوآوری در فرآیند آموزش یادگیری، برگزاری نشست‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی برای سرگروه‌ها و معلمان درس عربی، تعامل مستمر و اثربخش با گروه‌های آموزشی استان‌ها و سایر دبیرخانه‌های راهبری کشوری برای انتقال سیاست‌ها و تجربه اثربخش و دریافت بازخورد از اجرای برنامه‌های آموزشی را از محورهای کلیدی فعالیت این دبیرخانه برشمرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در پایان سخنانش تصریح کرد: گزارش عملکرد این دبیرخانه به‌صورت فصلی به وزارت آموزش و پرورش ارائه خواهد شد و نتایج آن مبنای تصمیم‌گیری برای تمدید یا توسعه فعالیت‌های دبیرخانه قرار خواهد گرفت. 

گفتنی است، این اقدام در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با تأکید بر راهکارهای کیفی‌سازی آموزش زبان‌های خارجی انجام شده و انتظار می‌رود این طرح گام موثری در ارتقای مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان و توانمندسازی معلمان سراسر کشور باشد.