همچنین بنا بر این آمار در سال گذشته بیشترین تعداد تلفات غرقشدگی با ۳۰۳ فوتی مربوط به رودخانههاست که از این تعداد حدود یکسوم تلفات برابر با ۱۰۵ نفر تنها مربوط به استان خوزستان است که رقم قابل توجهی از تلفات غرقشدگی رودخانهها را در بر میگیرد.پس از آن استخرهای کشاورزی با ۱۸۷ فوتی در رتبه دوم تلفات هستند. بیشترین آمار تلفات غرقشدگی در استخرهای کشاورزی با ۳۴ فوتی مربوط به استان فارس و پس از آن اصفهان با ۲۶ فوتی است.
اما دریاها یکی از محیطهای آبی پرمخاطب با ۱۳۵ فوتی در رتبه سوم بیشترین تعداد تلفات ناشی از غرقشدگی قرار میگیرند و نکته قابل توجه در این مورد آنکه تعداد قابل توجهی از غرقشدگان این محیط آبی مربوط به محدودههای غیرمجاز برای شنا بوده به نحوی که در سال گذشته از ۱۳۵ فوتی دریاها، ۱۲۹ نفر در محدودههای غیرمجاز و ۶نفر در محدوده مجاز جان خود را از دست دادهاند.
آمار غیربومیها در غرقشدگی مازندران
یکی از استانهایی که به علت برخورداری از دریا و آب و هوای مناسب مقصد بسیاری از سفرهای تابستانی بوده استان مازندران است که مدیرکل پزشکی قانونی مازندران آمار غرقشدگی در طرح دریای سال ۱۴۰۳ طی ماههای خرداد تا شهریور را ۲۹ نفر اعلام و عنوان کرده این آمار در مقایسه با سال ۱۴۰۲ حدود ۵۲ درصد کاهش داشته است.
دکتر علی عباسی با اشاره به اینکه از کل غرق شدههای این چهار ماهه در سال گذشته ۲۳ نفر مرد و مابقی زن بودند، اظهار میکند: ۸۱ درصد از غرقشدگان غیربومی بودند .وی بیشترین غرقشدگی را مربوط به مرداد ماه دانسته و میافزاید: بررسیها نشان میدهد بیشتر غرقشدگان در سنین ۲۱ تا ۴۰ سال با ۱۶ نفر و کمترین غرق شده بالای ۶۱ سال با یک مورد رخ داده است.
بیتوجهی مسافران به هشدارها
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مازندران نیز مهمترین عامل حوادث مرتبط با دریا در گزارشهای مردمی را ناآشنایی مسافران و گردشگران با اصول شنا در دریا دانسته و میافزاید: با توجه به افزایش سواحل و عقبنشینی حدود ۶۰متری ساحل دریا، چاهها و گودیهای دریا جلوتر آمده و به علت ناآشنا بودن مسافران با این مناطق دچار حادثه و غرقشدگی میشوند.
هاتف باقر سلیمی در ادامه گفتوگو با ما با بیان اینکه تابستان امسال تمامی توان عملیاتی هلال احمر مازندران بر محور پیشگیری و کاهش غریق در ساحل متمرکز شده است اما موضوع آموزش و فرهنگسازی نقش کلیدی در کاهش حوادث به ویژه حوادث دریایی دارد و رسانهها در این زمینه نقش بسزایی دارند، میگوید: در همه سواحل مازندران مناطق شنا ممنوع اعلام و مشخص شده و نیروهای هلال احمر و غریق نجاتها روزانه به ویژه هنگامی که دریا طوفانی است به مسافران و افرادی که قصد ورود به دریا را دارند هشدارهای لازم را میدهند اما برخی از مسافران به هشدارها توجهی نکرده و وارد دریا و حتی مناطق شنا ممنوع و حادثهخیز شده که منجر به غرقشدگی آنها میشود.
وی با بیان اینکه امسال نیز در اجرای طرح پیشگیری و کاهش غریق در ۴۷۷ کیلومتر نوار ساحلی استان، امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر با مشارکت ناجیان غریق از اول خرداد در سواحل مستقر شدند، خاطرنشان میکند: در این محدوده سه پست پایگاه ثابت، چهار پست موقت و ۳۳پست سیار گشت موتوری در سال جاری راهاندازی شده که روزانه ۱۲۹ نفر از عوامل امدادی گشتزنی در حوزه امداد و نجات در سواحل دریایی برای پیشگیری از هر گونه حادثه در دریا را انجام میدهند و هزار و ۲۴۸ ناجی غریق در این جمعیت فعالیت دارند که روزانه ۲۰دستگاه آمبولانس، ۱۱دستگاه خودرو کمکدار، ۳۳دستگاه موتور سیکلت، ۹فروند قایق موتوری و پنج فروند جتاسکی در طول نوار ساحلی به گشتزنی و خدماترسانی به مسافران مشغول هستند.
نجات ۱۱۷ مورد از غرقشدگی
باقر سلیمی ادامه میدهد: از ۱۰خرداد تا ۵مرداد سال جاری در راستای اجرای طرح دریا ۷۳۳مورد گزارش مبنی بر حادثه در دریا و خدمات امداد و نجات دریایی به جمعیت هلال احمر مازندران گزارش شده که در این میان ۱۱۷ مورد نجات یافته، ۲۷۷ مورد پانسمان و ۲۱ مورد نیز انتقالی به مراکز درمانی بودهاند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۸۱۲ مورد بوده کاهش ۳۱درصدی نشان میدهد. وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ تعداد پایگاههای هلال احمر در راستای اجرای طرح دریا ۸۶مورد بوده است، میافزاید: آمار غرقشدگی منجر به فوت در اختیار پزشکی قانونی بوده زیرا ممکن است عوامل دیگری به جز غرقشدگی علت اصلی مرگ فرد بوده باشد و گزارشی در این باره به هلال احمر ارائه نمیشود و از طرفی هلال احمر نیز در این باره اجازه اظهار نظر ندارد.
تصادفات جادهای
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مازندران در ادامه بیشترین فراوانی تماس با این جمعیت در استان مازندران را مرتبط با تصادفات جادهای عنوان کرده و با بیان اینکه استان مازندران به علت داشتن دریا، جنگل و کوه مستعد هر گونه حادثهای است از این رو مواردی نظیر غرقشدگی و گمشدگی در کوهها و جنگلها موارد بعدی تماسهای مردمی با سامانه۱۱۲ هستند، خاطرنشان میکند: توصیه ما به رانندگان این است که هنگام رانندگی علاوه بر رعایت نکات ایمنی نسبت به توقف و استراحت در مسیر نیز اقدام کنند زیرا اغلب گزارشهای منجر به تصادف در نزدیکترین بازه زمانی به مقصد رخ میدهد.وی ادامه میدهد: توصیه ما به مسافران این است که اطلاعات کاملی از مسیر سفر و همچنین محل اسکان خود داشته باشند و اگر قصد توقف در مناطق جنگلی را دارند حتماً موارد ایمنی مرتبط با این مناطق را مدنظر داشته باشند. همچنین یکی از مواردی که اغلب سبب آتشسوزیهای گسترده در مناطق جنگلی میشود رها کردن آتش در جنگل است از این رو توصیه میشود حتماً موقع خروج از جنگل آتش را خاموش کنند تا از بروز خسارتهای فراوان به منابع طبیعی جلوگیری شود.
مهمترین مشکلات جمعیت هلال احمر مازندران
سلیمی مهمترین مشکلات جمعیت هلال احمر مازندران را نبود امکانات و تجهیزات انفرادی و ایمنی دانسته و ادامه میدهد: حدود ۷۰درصد از خودروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان فرسوده و مستهلک بودند که اخیراً نوسازی آنها انجام شده است اما همچنان در این بخش نیاز به تجهیزات جدید احساس میشود. همچنین در حال حاضر همه پایگاههای شهرستانهای استان مجهز به تویوتای نجات شدهاند و برخی شهرستانها نیز آمبولانس جدید گرفتهاند و برای برخی از شهرستانها نیز این خودروها در حال تخصیص است. از طرفی با توجه به اینکه این استان میزبان دو قله معروف دماوند و علمکوه است گمشدگی در کوهها از جمله مواردی بوده که در تماس با این جمعیت فراوانی بالایی دارند که برای ارائه خدمات در این خصوص در زمینه تجهیزات انفرادی با مشکلاتی مواجه بودیم که این مسئله نیز در حال مرتفع شدن است.
وی بیان میکند: بیشتر شهرستانهای استان مازندران دارای پایگاه هلال احمر هستند و حتی برخی از آنها دو پایگاه دارند اما برخی شهرستانها نظیر میاندرود و سیاهکلاه پایگاه ندارند که علت این مسئله آن است که این شهرستانها به دلیل آسیبپذیری پایین و نزدیک بودن به پایگاه شهرستان مجاور طبق چارت رسمی نیاز به پایگاه هلال احمر ندارند.
باقر سلیمی خاطرنشان میکند: عمده نیروی انسانی ما نیروهای داوطلب پایگاهی هستند که با توجه به آموزشها و درجاتی که در سالهای گذشته بدست آوردهاند به ارائه خدمات مختلف به مردم اقدام میکنند به طوری که فرایند مستمر آموزشها در سواحل دریا سبب شده روند حوادث دریایی در سالهای گذشته مسیر نزولی داشته باشد.