شناسهٔ خبر: 74274370 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جهاد دانشگاهی؛ نماد علم، ایمان و تلاش/۸/

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم: رسالت ما ایجاد بستری پویا برای رشد همه‌جانبه دانشجویان است

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم گفت: در بخش فرهنگی، رسالت اصلی ما ایجاد بستری پویا برای رشد همه‌جانبه دانشجویان، تقویت هویت ملی - دینی و ترویج ارزش‌های انقلابی است. لذا با برنامه‌ریزی منسجم و استفاده از ایده‌های نو، می‌کوشیم تا فضای دانشگاه را به محیطی اثرگذار و الهام‌بخش تبدیل کنیم.

صاحب‌خبر -

علی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به فرارسیدن چهل‌وپنجمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی پیشرو در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی همواره تلاش کرده است تا با تکیه بر ظرفیت‌های جوان و دانشجویی، گام‌های مؤثری در راستای پیشرفت کشور بردارد.

وی ادامه داد: در بخش فرهنگی، رسالت اصلی ما ایجاد بستری پویا برای رشد همه‌جانبه دانشجویان، تقویت هویت ملی - دینی و ترویج ارزش‌های انقلابی است. لذا با برنامه‌ریزی منسجم و استفاده از ایده‌های نو، می‌کوشیم تا فضای دانشگاه را به محیطی اثرگذار و الهام‌بخش تبدیل کنیم.

حسینی یکی از اولویت‌های اصلی جهاد دانشگاهی را ترغیب دانشجویان به مشارکت فعال در برنامه‌های فرهنگی و علمی دانست و گفت: با طراحی برنامه‌های جذاب و نیازمحور، سعی می‌کنیم انگیزه حضور دانشجویان را افزایش دهیم. ما معتقدیم حضور پررنگ دانشجویان، نه تنها به پویایی برنامه‌ها کمک می‌کند، بلکه زمینه‌ساز رشد جمعی دانشگاهیان خواهد شد.  

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم با بیان اینکه هدف نهایی ما، پرورش نسلی مسئولیت‌پذیر و متعهد در قبال جامعه است، افزود: سازمان دانشجویان به عنوان بستر اصلی فعالیت‌های جمعی و مهارت‌آموزی، نقش کلیدی در شکل‌گیری شخصیت اجتماعی دانشجویان دارد. ما با معرفی مزایای عضویت در این سازمان و ارائه برنامه‌های متنوع، سعی در جذب حداکثری دانشجویان داریم و اجرای برنامه‌های مهارت‌محور،  ابزاری است که برای جذب دانشجویان مستعد استفاده می‌کنیم.

وی با اینکه دوران جوانی زمان شکل‌گیری هویت فردی و اجتماعی است و جهاد دانشگاهی، برنامه‌ریزی خود را بر این اساس قرار داده‌ است، گفت: با برگزاری برنامه‌های هویت‌محور مانند جشنواره‌های فرهنگی، نشست‌های تخصصی و رویدادهای ملی - مذهبی به دانشجویان کمک می‌کنیم تا ارزش‌های اصیل خود را بشناسند، تقویت حس تعلق به میهن و آشنایی با میراث فرهنگی از جمله اهداف این برنامه‌هاست. ما بر این باوریم که دانشجویان با هویت مستحکم، آینده‌سازان این مرزوبوم خواهند بود.  

حسینی تنوع برنامه در حوزه‌های مختلف برای پاسخگویی به سلیقه‌ها و نیازهای متنوع دانشجویان را مورد توجه قرار داد و گفت: سعی داریم برنامه‌های ما در حوزه‌های علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی طراحی شوند و تأثیرگذار بتوانیم سلایق مختلف را پوشش دهیم، لذا این تنوع نه تنها موجب جذب طیف گسترده‌ای از دانشجویان می‌شود، بلکه امکان کشف استعدادهای پنهان را نیز فراهم می‌کند، زیرا معتقدیم دانشگاه باید محیطی پویا و همه‌جانبه برای رشد باشد.  

وی با بیان اینکه امروزه توسعه مهارت‌های فردی و ذهنی به اندازه تحصیلات آکادمیک اهمیت دارد، گفت: به همین دلیل در جهاد دانشگاهی قم همواره‌ برگزاری دوره‌های آموزشی مانند مدیریت زمان، تفکر خلاق، مهارت‌های ارتباطی و سلامت روان را در دستور کار قرار داده‌ایم، این برنامه‌ها به دانشجویان کمک می‌کند تا علاوه بر پیشرفت علمی، به شهروندانی توانمند و خودساخته تبدیل شوند؛ باور داریم که سرمایه‌گذاری روی رشد فردی دانشجویان، در واقع سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است.  

حسینی ضمن تأکید بر اینکه کیفیت، کلید ماندگاری و تأثیرگذاری برنامه‌هاست، بیان کرد: برگزاری برنامه‌های باکیفیت و اثرگذار همواره یکی از شاخص‌های مهم فعالیت‌های جهاد دانشگاهی استان بوده است، زیرا معتقدیم برنامه‌های فاخر نه تنها سطح توقع دانشجویان را ارتقا می‌دهد، بلکه گامی بلند در مسیر تحقق دانشگاه تراز انقلاب اسلامی است.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مناظرات دانشجویی بستری برای تبادل آرا و تقویت روحیه انتقادی در فضایی سالم و علمی فراهم می‌کنند، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با برگزاری مناظرات، دانشجویان را به بیان دیدگاه‌های خود در قالب گفت‌وگوهای منطقی تشویق می‌کند، این مناظرات نه تنها مهارت‌های کلامی و تحلیل را تقویت می‌کنند، بلکه زمینه‌ساز همدلی و احترام متقابل بین طیف‌های فکری مختلف می‌شوند؛ زیرا دانشگاه باید الگوی جامعه‌ای باشد که در آن گفت‌وگو بر تنش ارجحیت دارد.  

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم تقویت امیدواری و روحیه اعتمادبه‌نفس در بین دانشجویان را یک ضرورت دانست و افزود: ما با معرفی الگوهای موفق داخلی و اجرای برنامه‌های مبتنی بر توانمندی‌های بومی، سعی در تقویت این روحیه داریم، دانشجویان باید باور کنند که می‌توانند با تکیه بر استعدادهای خود، تغییرات مثبت ایجاد کنند، آینده از آن جوانانی است که به خود و کشورشان ایمان دارند.  

وی بیان کرد: اساس برنامه‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی، فراگیر بودن، نشاط اجتماعی، اجرای برنامه در خوابگاه‌های دانشجویی، افزایش روحیه امید و خودباوری، افزایش اعتماد به‌نفس و خودشناسی، کارآفرینی و خلاقیت، اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مبارک جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، تقویت همبستگی و انسجام ملی بود، تأکید کرد: امروز اساتید و دانشجویان می‌توانند الگوی این انسجام باشند و نقش مثبتی در تداوم انسجام و وحدت ملی ایفا کنند.

حسینی ادامه داد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی مردمی و انقلابی نقش مهمی در راستای حفظ و تقویت وفاق و انسجام ملی به عنوان مهمترین دستاورد دفاع مقدس ۱۲ روزه دارد و در همین راستا جهاد دانشگاهی قم سلسله نشست‌های آگاهی جمعی در شرایط بحران و همچنین نشست‌های جنگ روایت‌ها را برگزار کرده است و با توجه به لزوم حفظ آمادگی در برابر دشمنان برگزاری این نشست‌ها تداوم دارد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم با اشاره به اهمیت جهاد تبیین و جنگ رسانه‌ای، افزود: یکصدایی در اطلاع رسانی در جنگ رسانه‌ای با دشمن همواره یکی از عوامل پیروزی است؛ از طرفی انتقال روحیه خودباوری و امیدآفرینی از وظایف خبرگزاری‌ها در این ایام است لذا در این عرصه هم توانستیم خوش بدرخشیم و خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا با تشکیل پرونده های خبری در موضوعات امیدآفرینی، خودباوری، تاب آوری اجتماعی و سواد رسانه تولید محتوا کردند.

وی بیان کرد: جوانان ما دوران دفاع مقدس ۸ ساله را زیست نکردند، اما در دوران جنگ تحمیلی ۱۲ روزه با حضور در تشییع پیکر شهدا و راهپیمایی ها و همچنین اعلام آمادگی برای خدمات رسانی در حوزه‌های مختلف نشان دادند که هیچ گاه ملت ما تهی از روحیه ایثار و فداکاری و از خود گذشتگی برای سربلندی کشور نخواهد شد. ما نیز در این راستا موظف هستیم با سرمایه‌گذاری برای ظرفیت‌های دانشجویی این روحیه خودباوری و مسئولیت پذیری در برابر مسائل کشور را در جوانان بیشتر از گذشته تقویت کنیم.

انتهای پیام