به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، کاردینال رابرت دبلیو. مکالروی از واشنگتن، کاردینال بلیز جی. کوپیک از شیکاگو، اسقف اعظم پل دی. اتین از سیاتل و اسقف اعظم جان سی. وستر از سانتافه، نیومکزیکو، از ۵ تا ۱۰ آگوست به ژاپن سفر کردند. این هیئت که شامل اساتید، کارکنان و دانشجویان چندین دانشگاه کاتولیک ایالات متحده بود، توسط اسقف اعظم پیتر میچیاکی ناکامورا از ناگازاکی و اسقف الکسیس میتسورو شیراهاما از هیروشیما مورد استقبال و همراهی قرار گرفت.
در بیانیه مشترکی که در ۶ آگوست منتشر شد، اسقفهای حاضر در این سفر ، به همراه اسقفهای کاتولیک ژاپن و کره جنوبی - و همچنین تعدادی از سازمانهای بازماندگان بمباران اتمی - «تمام جنگها و درگیریها، استفاده و در اختیار داشتن سلاحهای هستهای و تهدید به استفاده از سلاحهای هستهای» را به شدت محکوم کردند.
در این بیانیه که از تصویب و گسترش پیمان منع سلاحهای هستهای و همچنین همکاری با بندهای آن در مورد حمایت از قربانیان و محیطهای آسیبدیده از چنین تسلیحاتی حمایت میکرد، آمده است: «ما از پذیرش توجیهات مداوم برای بمباران اتمی به عنوان وسیلهای برای پایان دادن به جنگ خودداری میکنیم.»
کاردینال مکالروی گفت: «بسیاری از عناصر جنگ مدرن دست به دست هم دادهاند تا قدرت آن را به عنوان مانعی بر جنگ، که تنها دلیل وجودی این سنت بود، محدود کنند. در تعدادی از موارد اخیر، چارچوب جنگ عادلانه «به عنوان منبعی برای توجیه کسانی که تمایل به جنگ دارند عمل کرده است، نه به عنوان محدودیتی برای جنگ».
او گفت، این سنت، با فقدان «مجموعهای واقعبینانه از معیارهای اخلاقی» برای تلاش برای پایان دادن به جنگ، نمیتواند چشمانداز ژئوپلیتیک مدرن را که شامل «اتحاد پیچیده، واقعیتهای دولتهای شکستخورده و بازیگران غیردولتی» میشود، بهطور کامل در نظر بگیرد. «وحشتهای کنونی در خاورمیانه این را نشان میدهد. هر طرف اقدامات خود را از نظر اخلاقی توجیه میکند و سنت جنگ عادلانه، راهنماییهای ملموس کمی ارائه میدهد.»
در حالی که «کلیسا پیوسته خواستار ریشهکنی سلاحهای هستهای از روی زمین بوده است»، او گفت جانشینان پاپ ژان بیست و سوم به طور فزایندهای تأکید کردهاند که بازدارندگی هستهای یک راهکار بلندمدت نیست. او خاطرنشان کرد که «پاپ فرانسیس قاطعانه داشتن سلاحهای هستهای را از نظر اخلاقی غیرقانونی دانست.»
کاردینال بر لزوم اقدام جمعی برای از بین بردن زرادخانههای هستهای جهان تأکید کرد. او به «رویارویی نگرانکننده» امسال بین هند و پاکستان و حملات ایالات متحده به تأسیسات هستهای ایران اشاره کرد که او نگران آن بود که میتواند پیامد ناخواستهای داشته باشد و به ملتها بیاموزد که مالکیت سلاحهای هستهای تنها راه جلوگیری از حمله هستهای است.
او گفت: «اگر گردهمایی ما امروز اینجا معنایی داشته باشد، باید به این معنی باشد که به وفاداری به تمام آن جانهایی که (در ۶ و ۹ آگوست ۱۹۴۵) نابود یا به طرز وحشیانهای آسیب دیدند. ما از زندگی در چنین جهانی که در آن سلاحهای هستهای تکثیر و ریسکپذیری میشود، امتناع میکنیم. ما مقاومت خواهیم کرد، سازماندهی خواهیم کرد، دعا خواهیم کرد، تا زمانی که زرادخانههای هستهای جهان نابود نشدهاند، دست از تلاش برنخواهیم داشت.»
کاردینال کوپیچ در موعظه خود اظهار داشت که نور تجلی عیسی مسیح در کوه تابور «فراخوان ما را برای سهیم شدن ابدی در جلال الهی به عنوان پسران و دختران پدر آشکار کرد.» اما در هیروشیما، به گفته او، «نور، ویرانی، تاریکی و مرگ غیرقابل تصوری را به ارمغان آورد.»
کاردینال بین علم شکافت هستهای و پیامدهای انفجاری نزاع و نفرت، شباهت آشکاری قائل شد و گفت: «فیزیک دانان به ما میگویند که انفجار زمانی رخ میدهد که یک نوترون هسته اتم را تقسیم میکند. همین امر در مورد بذر تفرقه نیز صادق است، وقتی که ما انگیزههای خشم، کینه و تعصب را برمیانگیزیم. این احساسات کنترل نشده از کنترل خارج میشوند و یک واکنش زنجیرهای مخرب ایجاد میکنند که ما را نسبت به بینشی که خداوند همیشه برای ما خواسته است، کور میکند.»
کاردینال کوپیچ افزود: «جهان شاهد سوءاستفاده نگرانکننده از نبوغ انسانی بود که ویرانی غیرقابل تصوری را به همراه داشت. بنابراین امروز صبح، ما فراخوانده شدهایم تا با ایجاد مسیرهای جدید به سوی صلح پایدار، چشماندازی را که خداوند همیشه برای ما داشته است، حفظ و از آن خود کنیم.»