به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛ مازوت یک نوع سوخت سنگین است که عمدتاً در صنایع بزرگ و نیروگاهها برای تولید انرژی و حرارت استفاده میشود. به دلیل قیمت پایینتر نسبت به سایر سوختها مانند گاز طبیعی، مازوت به عنوان گزینه اقتصادی برای تامین انرژی در کارخانهها، پتروشیمیها، سیمانیها و صنایع فولاد کاربرد فراوانی دارد. با این حال، سوختن مازوت باعث انتشار آلایندههای زیستمحیطی مانند گوگرد دیاکسید و ذرات معلق میشود که نیازمند نصب تجهیزات کنترل آلودگی و رعایت استانداردهای محیط زیستی است.
اما نکته قابل توجه اینجاست که حتی تهیه مازوت نیز در سایه ناترازی های انرژی در کشور برای صنایع کار آسانی نیست آن هم در شرایطی که در فصل گرم صنایع و نیروگاه ها علاوه بر استفاده از مازوت بایستی آن را برای فصل سرد سال که با محدودیت در تامین گاز طبیعی مواجه هستیم نیز ذخیره کنند.
علی الوندیان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، در گفتوگو با خبرنگار آنا درباره وضعیت فعلی تأمین انرژی در کارخانههای سیمان کشور، بهویژه استفاده از سوخت مازوت، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در حال حاضر صنعت سیمان با ۷۵ درصد محدودیت در تأمین گاز مواجه است و تنها ۲۵ درصد از گاز مورد نیاز کارخانهها تأمین میشود. در نتیجه، مازاد نیاز انرژی از طریق مازوت تأمین میگردد.
الوندیان با بیان اینکه مازوت جایگزین گاز شده، اما بدون چالش نیست، ادامه داد: مشکلی از بابت جیرهبندی مازوت وجود ندارد، اما تأمین آن با هزینههای بالایی همراه است. ما ناچاریم مازوت را از پالایشگاههایی در مناطق دوردست تأمین کنیم و همین موضوع، هزینه حمل را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. در واقع هزینه نهایی سوخت برای صنعت سیمان تقریباً دو برابر شده است.
توان ذخیرهسازی کاهش یابد ویک چالش جدی برای صنعت
وی با تأکید بر اینکه پیش از این در فصل گرم سال مازوت ذخیرهسازی میشد تا در فصل سرما مورد استفاده قرار گیرد، افزود: اکنون هم باید برای مصرف روزانه مازوت بخریم و هم ذخیرهسازی انجام دهیم. همزمانی مصرف و نیاز به ذخیرهسازی باعث شده توان ذخیرهسازی کاهش یابد و این یک چالش جدی برای صنعت محسوب میشود. در واقع ما هم اکنون به طور متوسط به اندازه هزینه ای که برای خرید مازوت می پردازیم، هزینه حمل کالا نیز پرداخت می کنیم.
دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان به موضوع حملونقل مازوت نیز پرداخت و تاکید کرد: ناوگان حمل مازوت توانایی پاسخ به هر دو نیاز را ندارند و این محدودیت ناوگان حملونقل نیز مزید بر علت برای کاهش تولید سیمان شده است. علاوه بر افزایش هزینهها، ظرفیت حمل مازوت نیز محدود است که این خود به کاهش توان تولید منجر شده است.
افزایش شدید قیمت تامین انرژی برای صنعت سیمان
وی در ادامه به افزایش قیمت انرژی در سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۳، قیمت سوخت به طور متوسط حدود سه برابر شده است. نرخ گاز از حدود ۶۹۰ تومان در فروردین به حدود ۲ هزار تومان در اسفند رسید و این رقم تقریباً معادل قیمت خود مازوت است. در برخی مناطق نزدیک به پالایشگاه، هزینهها پایینتر است، اما به طور متوسط، قیمت تمامشده سوخت به سطح فرآوردههای نفتی رسیده است.
در ادامه الوندیان به تأثیر قطعی برق بر تولید صنعت سیمان پرداخت و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۳، از مجموع ظرفیت ۹۰ میلیون تنی، تنها حدود ۷۲ میلیون تن تولید داشتیم و نزدیک به ۱۶ الی ۱۷ میلیون تن تولید را از دست دادیم. به عبارتی، معادل توقف فعالیت حدود ۱۶ کارخانه سیمان بوده است. در سهماهه اول سال جاری نیز حدود ۱۰ درصد کاهش تولید داشتهایم.
وی با اشاره به دلایل این کاهش تولید تصریح کرد: با افزایش مصرف خانگی برق و رسیدن به سقف تولید نیروگاهها، سهم صنعت از برق کاهش یافته است. هرچه مصرف خانگی بیشتر شود، سهم صنعت محدودتر خواهد شد.
الوندیان در پایان خاطرنشان کرد: باید صنعت را جدیتر دید و حفظ کرد. صنعت سیمان تنها یک بخش تولیدی نیست، بلکه بخشی از امنیت و پایداری اشتغال کشور است. اگر برای حفظ برق خانگی به کاهش فعالیت صنعتی متوسل شویم، این خود تهدیدی برای اشتغال خواهد بود. باید تعادلی میان تأمین برق خانگی و حفظ توان تولید صنعت ایجاد شود. از طرفی، کاهش مصرف انرژی هم باید هم از سوی صنعت و هم از سوی مردم بهطور جدی دنبال شود. در غیر این صورت، چارهای جز قطع برق صنایع باقی نمیماند.
انتهای پیام/