سیدرضا حسینی رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان در گفتوگو با خبرنگار برنا، درباره وضعیت روانی دانشآموزان المپیادی اظهار کرد: اگر منظور از فرسودگی ذهنی، فرسودگی علمی باشد این تعبیر درستی نیست اما اگر منظورتان فضای روانشناختی دانشآموزان باشد، واقعیت این است که این دانش آموزان در کنار آموزشهایی که میبینند، حتماً در کنارشان مدالآوران سابق المپیاد حضور دارند و گام به گام این افرادبا دانشآموزان پیش می روند.بهعنوان مثال اگر ما یک تیم ۴ نفره زیستشناسی داریم، یک تیم همراه ۲۰ نفره هم داریم که آن همراهان دائماً با بچهها صحبت میکنند، وضعیت روانیشان را بررسی میکنند، فیدبکهای جدی میدهند و اگر لازم باشد، آنها را به روانشناسهای متخصص ارجاع میدهند. در همین راستا، رئیس کمیته علمی هم تلاش میکند مشکلات احتمالی را حل کند تا این بچهها در شرایط ایدهآل باقی بمانند.
وی تأکید کرد: خوشبختانه از لحاظ روحی و روانی، وضعیت این بچهها بهمراتب بهتر از سایر دانشآموزان کشور است. ما حتی پرسشنامههایی در طول سال در اختیار دانشآموزان میگذاریم تا شهودی از وضعیت روانشناختی آنها کسب کنیم.
رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان ادامه داد: نکته مهمتر، ارزیابیهایی است که خودِ مدالآوران سال گذشته انجام میدهند چون آنها این مسیر را طی کردهاند، با آفات و چالش های این حوزه آشنا هستندو هم راهحلهای واقعیتری ارائه میدهند. در واقع بیشتر مشکلات بچهها در همین تعاملات درونباشگاهی و با توسل به فارغالتحصیلان قدیمی حل میشود. فقط در موارد بسیار نادر مانند مشکلات حاد خانوادگی نیاز به ارجاع بیرونی و مشاور متخصص پیدا میشود.
وی درباره وضعیت دانش آموزان در المپیک های ادبی و علوم انسانی بیان کرد: یکی از نکات مهم برای ما این بوده که حوزه علوم انسانی را در فضای المپیادهای علمی بسیار جدی دنبال کنیم مثلاً درخشش اخیر در المپیاد اقتصاد نشاندهنده همین نگاه است و المپیاد جغرافیا، المپیاد ادبیات،و زبانشناسی در حال حاضر در باشگاه به شکل جدی دنبال میشوند.
رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان ادامه داد: بچههایی که در المپیادهای جهانی این حوزهها مدال میگیرند،حتی از معافیت کنکور سراسری برخوردارند و امیدواریم این معافیت برای سایر رشتهها نیز زودتر عملیاتی شود تا جریانسازی به سمت علوم انسانی با قدرت بیشتری پیش برود.
وی درباره حضور دانشآموزان در پایههای مختلف در المپیاد و تأثیر آن بر سوابق تحصیلیشان در کنکور گفت: ممکن است یک دانشآموز در پایه دهم مدال طلا بگیرد و در پایه یازدهم یا دوازدهم در المپیاد شرکت نکنداما این هیچ تأثیر منفیای روی سوابق تحصیلی یا معافیت کنکور ندارد. معیار فقط کسب مدال و شرایط قانونی مرتبط با آن است، نه سال تحصیلی خاص.
انتهای پیام/