آقای علی جعفریآذر، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به ضرورت اصلاح سیاستهای صنعت خودرو، تأکید کرد: واردات خودروهای باکیفیت خارجی میتواند هم به کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا کمک کند و هم صنعت داخلی را به سمت ارتقای کیفیت سوق دهد.
وی گفت: در شرایط فعلی، مصرفکننده و تولیدکننده باید در یک نظام متوازن از حقوق خود بهرهمند باشند؛ اگر مصرفکننده راضی نباشد، تولیدکننده نیز موفق نخواهد بود؛ بنابراین سیاستها باید طوری تنظیم شوند که مردم توان خرید داشته باشند و در عین حال تولید داخلی نیز رونق بگیرد.
جعفریآذر با بیان اینکه برخی خودروهای داخلی مانند سمند سورن هزینههای بالایی برای رانندگان ایجاد میکنند، افزود: رانندگان تاکسی مجبور به استفاده از خودروهایی هستند که نیاز به تعمیرات مکرر دارند و این هزینهها بخش زیادی از درآمد آنها را میبلعد. این وضعیت نشان میدهد حمایت از تولید داخلی نباید به بهای فشار به مصرفکننده تمام شود.
وی اضافه کرد: اگر واردات خودروهای با کیفیت، کممصرف و با استانداردهای جهانی آزاد شود، اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد، مصرف سوخت کاهش مییابد، آلودگی هوا کمتر میشود و خودروسازان داخلی نیز برای حفظ بازار، ناچار به افزایش کیفیت خواهند شد. این به نفع کشور است.
این نماینده مجلس همچنین با اشاره به طرحهای حمایتی دولت گفت: چرا طرحهایی مانند جوانی جمعیت یا جایگزینی خودروهای فرسوده فقط برای خودروسازان داخلی اجرا میشود؟ این در حالیست که بسیاری از خانوادههای جوان توان خرید خودروهای وارداتی ندارند، حتی اگر تعرفه آن کاهش یابد؛ بنابراین باید سیاستهای حمایتی هوشمندانهتری در نظر گرفته شود.
جعفریآذر پیشنهاد کرد: واردات خودروهای دست دوم باکیفیت و با رعایت استانداردهای بینالمللی (مانند استانداردهای گاما) آزاد شود، بهویژه اگر واردکنندگان بتوانند ارز مورد نیاز را از منابع شخصی تأمین کنند.
وی گفت: این اقدام میتواند رقابت در بازار خودرو را افزایش دهد، کیفیت را ارتقا ببخشد و در نهایت رضایت مردم را به همراه داشته باشد.