به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابطعمومی بنیاد سینمایی فارابی، حامد جعفری در نشست تخصصی «سینمای حمایتی» که از بخشهای همایش «هزینهها و شیوههای تأمین سرمایه فیلمسازی در ایران» است با بیان اینکه فارابی در دوره جدید فعالیت خود وظایف مختلفی را دنبال میکند، اظهار کرد: عرصه فیلمسازی با هدف آفرینش آثار محتوایی جدید از مسیر غربال ایدههای دریافتی، فیلمسازی به سفارش مجموعههای متقاضی دولتی و خصوصی و میانجیگری میان سرمایهگذار و فیلمساز برای به سرانجام رساندن و موفقیت اثر، برخی از وظایف و مأموریتهای اصلی شمرده میشود که در دوره کنونی بر عهده فارابیست.
وی ضمن تأکید بر استفاده از مشاوران تخصصی نظیر مدیران تولید در برآورد هزینههای ساخت یک اثر سینمایی، درباره فرایند انتخاب آثاری که در فارابی مورد حمایت قرار میگیرند، افزود: در گذشته تصمیمگیریها گاهی با مدیرعامل و گاهی با شوراها بود، اما در دوره جدید همانطور که در نهادهای جهانی مشابه بنیاد سینمایی فارابی مرسوم است، برای این مهم شیوه «پیچینگ» مورد استفاده قرار میگیرد، در این مدل طرحها و فیلمنامهها پس از ارزیابی کارشناسی اولیه، در کارگروهی تخصصی بررسی و غربال شده و در نهایت طرحهایی که از دو مرحله ابتدایی با موفقیت عبور میکنند به مرحله «پیچینگ» میروند.
مدیرعامل فارابی درباره «پیچینگ» که ارائه شفاهی و مکتوب طرح تعریف میشود، گفت: «پیچینگ» مسیریست که در آن بررسی آثار بهصورت شفاف انجام میشود، ما امروز در بنیاد سینمایی فارابی به این سمت حرکت کردهایم تا هم شفافیت افزایش یابد و هم ریسک سرمایهگذاری تا حد ممکن کاهش پیدا کند.
جعفری درباره توزیع عادلانه حمایت دولتی در سینما نیز مطرح کرد: عدالت در سینما به معنای تقسیم مساوی بودجه نیست، بلکه به معنای تخصیص صحیح و بهینه منابع به ساخت اثریست که یاریرسان مجموعه فیلمسازی در مسیر دستیابی به اهداف مورد انتظار باشد، در فراخوان ابتدای سال جاری، فارابی بیش از ۵۰۰ متقاضی داشت، اکنون سوال این است که آیا منابع بنیاد را باید بین این طرحها بهصورت مساوی تقسیم کنیم یا اینکه تلاش کنیم منابع به ساخت آثاری اختصاص پیدا کند که در سپهر سینمای کشور مؤثر است؟ اگر پاسخ، روش دوم باشد، بدیهیست که باید با سازوکارهایی بهدنبال کشف بهترین طرحها و فیلمنامهها برای سرمایهگذاری باشیم، البته ما باید به سوابق خود فیلمسازان (نویسنده، تهیهکننده و کارگردان) هم توجه داشته باشیم، مثلاً اگر فیلمسازی پیش از این چند بار با فارابی همکاری کرده و هر بار نیز آثاری ساخته که در جذب مخاطب ناموفق بوده، آیا باز هم باید برای سرمایهگذاری مورد اعتماد قرار گیرد؟
همایش یادشده از سوی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی با حضور منوچهر محمدی تهیهکننده سینما، حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمد ساسان مدیر مرکز تولیدات سازمان سینمایی سوره و حسین یزدانشناس دبیر همایش، در خانه سینما برگزار شد.
علیرضا اسماعیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، محمدحسین فرجی سرپرست دفتر توسعه زیرساخت، علی لقمانی، بهمن اردلان، شادمهر راستین، حسن آقاکریمی، سید امیرسیدزاده، محمدرضا عرب، سهیل موفق، مهدی کریمی، علیرضا حسینی، علی شاهمحمدی، محمدعلی حسیننژاد، علی روئینتن، رسول بابارضا، مجید بخشایش، شروین امیرصادقی از دیگر مهمانان این برنامه بودند.