به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری، در ابتدای این نشست هارون یشایایی تهیه کننده «ناخدا خورشید» درباره همکاری با ناصر تقوایی، گفت: این پیشنهاد از سمت گروه و آقای تقوایی مطرح شد و ما هم تهیه فیلم را قبول کردیم زیرا برای گروه اصفهانی، دیگر تهیه این فیلم امکان نداشت. من فیلمنامه را خوانده بودم اما راشها را ندیده بودم اما خیلی قبلتر با ناصر تقوایی رفاقت داشتم و با افتخار پذیرفتم.
فیلم هر کارگردان در حکم شناسنامه اوست
یشایایی با اشاره به موفق نشدن این فیلم در گیشه ادامه داد: برخی فیلمها در اکران موفق میشوند و برخی فیلمها نمیشوند، بسته به سلیقه مردم است و سلیقه مردم نسبت به وضعیت روزانه سیال است. شرکت تولید ما بیش از ۵۰ فیلم ساخته بود و در آن زمان نسبت به فروش فیلمها اصرار نداشتیم.
وی در ادامه گفت: سینمای ایران به عنوان یک هنری که اقتباسی بود بسیار موفق بوده و هست. فیلمهای سینمای ایران حداقل در منطقه آسیا کاملا دیدنی و قابل تامل بود. هنوز هم سینمایی است که در منطقه معروف است و فیلمهای ایرانی در کشورهای همسایه موفق هستند. این نکته را هم باید اضافه کنم که من به عنوان تهیه کننده به هیچوجه در فیلمی که توسط کارگردان ساخته شده است دخل و تصرف نمیکردم زیرا فیلم شناسنامه کارگردان است.
یشایایی «ناخدا خورشید» را جزو ماندگارترین فیلم های ایرانی دانست و گفت: این فیلم در جشنواره های خارجی نیز مقبولیت زیادی به دست آورد. خاطرم است که در جشنواره بن اکران و استقبال زیادی از آن شد.
این تهیهکننده تصریح کرد: اکنون مخاطب سینمای دنیا را میبیند و همواره سینمای ایران را با کارهای خارجی مقایسه میکند درحالی که در گذشتهها اینگونه نبود. هنوز هم در منطقه ما سینمای ایران موفق است و ما کارگردانان بسیار خوبی داریم.
یشایایی در پاسخ به اینکه کدام فیلمش را ببشتر از همه دوست دارد، گفت: من با «ناخداخورشید» ارتباط زیادی دارم زیرا در جریان ساختش بودم.
ناصر تقوایی؛ چهره ماندگار سینمای ایران
در ادامه این نشست داریوش ارجمند با بیان اینکه چندین دقیقه از «کوچک جنگلی» را بازی کرده است، گفت: ابتدا قرار بود من نقش میرزا کوچک خان را بازی کنم اما نشد. ناصرتقوایی ماندگار است و آثار بسیار درخشانی دارد. او در سینما آدم بزرگی است. به نظر من در سینمای ایران اول ناصر تقوایی است و بعد از او کسی نیست. به این دلیل که او انسان حکیمی است یعنی به تمام مسائلی که به انسان مربوط است، اشراف دارد.
وی اضافه کرد: بی دلیل نیست که هرچه جلوتر میرویم نسل جوان به «ناخدا خورشید» علاقهمند میشوند زیرا این فیلم دکوپاژ حیرتانگیزی دارد. با اینکه از یک اثر خارجی گرفته شده است اما به شدت زیبا است و فرهنگ خاص ایرانی را به این قصه پیوند زد و به نوعی این قصه را مال خود کرده است.
ارجمند ادامه داد: واقعا جفای عالم به «کوچک جنگلی» شد اما بزرگترین جفا به خود ناصر تقوایی شد که همه میگفتند؛ تقوایی تمام شده است. تا اینکه همسرشان به من زنگ زدند و گفتند که ناصر میخواهد فیلم جدید شروع کند و از شما میخواهد که با او همکاری کنید و من با کمال میل پذیرفتم و به دیدنشان رفتم و درباره فیلم صحبت کردیم.
این بازیگر با اشاره به بازی پورصمیمی نیر بیان کرد: سعید پورصمیمی کاراکتر حیرت انگیزی است. خیلی ها درباره جنوب فیلم ساختند اما هیچ کدام به پای «ناخدا خورشید» نرسیدند. واقعا تهیه کننده ای مانند آقای یشایایی هم برای سینمای ایران نعمت هستند. سینما با زمان مسابقه دارد و اگر بتوانید زمان را کوتاه کنید در تهیه فیلم برنده میشوید و تقوایی این مساله را کاملا درک میکرد. آقای یشایایی وقتی به این پروژه اضافه شدند که در آستانه تعطیل شدن بود. در آن زمان خود من نامه ای به معاون سینمایی و بنیاد فارابی نوشتم ولی گفتند که کار تعطیل و به تهران بیایید.
ارجمند درباره نقش خود در این فیلم گفت: وقتی نقش من تمام شد و سکانس پایانی را گرفتیم، کنار ساحل کامیونی بود و ما در لنج صحنههای آخر فیلم را ضبط میکردیم. هر پلانی که میگرفتیم ابزار اضافی وارد کامیون میشد و نگاتیو هم فقط به اندازه سکانس پایانی در اختیار ما بود. پس از سکانس پایانی که لباس من خونی شده بود و آقای تقوایی کات دادند من لب دریا نشسته بودم و برای ناخدا خورشید گریه میکردم. ناگهان دیدم آقای تقوایی از پشت من را بغل کرد و گفت که داریوش تمام شد. من گفتم که ناخدا خورشید خیلی مرد خوبی بود و ای کاش کشته نمیش%