به گزارش ایرنا، محمدعلی طالبی عصر پنجشنبه در نشست مشترک شورای مسکن و کمیسیون ایمنی راههای استان که در پایان سفر دو روزه وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، افزود: در این سفر شاهد اهتمام ویژه وزیر و حضور کمنظیر معاونان ایشان بودیم؛ حضوری که در دوران مسئولیتم حتی در یزد هم بیسابقه بود و در این ۲ روز بسیاری از مسائل استان به صورت مستقیم با وزیر مطرح شد.
حضور میدانی و تیم کامل وزیر در شهرستانهای استان
وی اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی با همراهی ۶ نفر از معاونان خود از شهرستانهای کرمان، بم و جیرفت بازدید کردند و همزمان، تیم همراه به سایر شهرستانهای استان اعزام شدند که به بررسی میدانی و گفتوگو با مسئولان محلی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی پرداختند.
نماینده عالی دولت در استان کرمان گفت: بر اساس برنامهریزی، مقرر بود در جلسه امروز جمعبندی نهایی مصوبات سفر انجام شود اما با توجه به حجم گسترده موضوعات حوزه راه و شهرسازی و تنوع پروژهها، توافق شد طی ۲ هفته آینده، منابع و فرصتهایی که میتوانند در خدمت پروژههای استان قرار گیرند به صورت دقیق مشخص شوند.
وی افزود: همچنین با برگزاری جلسه نهایی در تهران با حضور وزیر، معاونان وزارتخانه و نمایندگان مردم استان در مجلس، نقشه راه پروژههای مختلف در حوزه راه، مسکن، راهآهن، فرودگاه و سایر زیرساختها نهایی خواهد شد.
طالبی اطمینان داد که همه این پیگیریها با هدف رعایت عدالت در توزیع اعتبارات، توجه منصفانه به پروژههای حملونقل و جادهای استان انجام میشود.
بخشی از واقعیت راههای کرمان
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز به گلایه های نماینده بافت، رابر و ارزوییه اشاره کرد و گفت: مسائل مطرح شده از سوی نماینده بافت از سر دلسوزی است، نه از سر غرض. بسیاری از مشکلاتی که توسط وی مطرح شد بخشی از واقعیت امروز استان است.
شهباز حسن پور با اشاره به آنچه وضعیت نابسامان زیرساختی استان نامید، افزود: حتی یک متر آزادراه در کرمان اجرا نشده و این در حالی است که دیگر استانها از امکانات بیشتری برخوردار هستند.
وی بیان کرد: اگر در اجرای پروژهای مانند جاده بافت کوتاهی شده، با فرد خاطی باید برخورد صورت گیرد و با شفافیت به مردم معرفی شود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود همه محدودیتها، اقدامات خوبی انجام شده اما وضعیت کنونی نتیجه سالها بیتوجهی و بیعدالتی در توزیع منابع و نه ضعف مدیریتی در سطح استان است.
وی با بیان اینکه استان کرمان در صدر آمار تصادفات جادهای کشور قرار دارد و این شرایط دیگر قابل تحمل نیست تصریح کرد: امیدواریم این سفرها منجر به حل واقعی مشکلات مردم شود.
درخواست رسیدگی به وضعیت تصادفات در استان
نماینده مردم رفسنجان و انار نیز از حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در استان تشکر کرد و گفت: وضعیت جادههای منطقه رفسنجان و انار مطلوب نیست.
احمد انارکی محمدی افزود: تصادفات زیادی در راهای منتهی به این ۲ شهرستان رخ میدهد که نیاز به رسیدگی فوری دارد.
وی با تاکید بر اهمیت پروژه راهسازی رفسنجان به بافت و بندرعباس گفت: در مجلس دهم این پروژه را با همکاری وزارت راه پیگیری کردیم و موفق شدیم مسیر را تا ۱۴۰ کیلومتر به بندرعباس نزدیکتر کنیم.
این نماینده مجلس درخواست کرد تکمیل این مسیر و احداث کمربندی به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
عمر برخی راهها به یک نسل میرسد
نماینده مردم بافت، رابر و ارزوییه در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از وضعیت زیرساختهای جادهای منطقه، گفت: بیعدالتی مزمن در توزیع اعتبارات حوزه راه را شاهد بودهایم.
یاسر سلیمانی با اشاره به آمار بالای تصادفات در استان کرمان، گفت: این استان سال گذشته در صدر آمار تصادفات جادهای کشور بود و منطقه خبر نیز در این آمار رتبه نخست را داشت.
وی اظهار داشت: پروژههای جادهای در حوزه انتخابیه ما بهگونهای پیش رفته که بهنظر میرسد عمر اجراییشان به اندازه یک نسل میرسد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: قابل باور نیست در طول ۳۰ سال، وزارتخانهای نتواند تنها ۲۰ کیلومتر جاده را دوبانده کند.
وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: طبق آمار بسیاری از راههای کرمان دوبانده است، آیا میتوانید حتی یک کیلومتر جاده دوبانده در شهرستان رابر، زادگاه شهید سلیمانی، نام ببرید؟
گلایه از رها شدن پروژههای نیمه تمام
سلیمانی گفت: پنج سال از آغاز یک پروژه گذشته اما سه سال است که رها شده است.
وی با بیان اینکه لابیها متاسفانه تعیین کننده هستند نه عقلانیت، ادامه داد: عقلانیت میگوید زمانی به استانی سفر میکنید باید شاخصهای برخورداری را مد نظر قرار دهید.
نماینده مردم بافت، رابر و ارزوییه در ادامه با استناد به نامهای یکی از معاونان وزارت راه مبنی بر افزایش اعتبار یک پروژه به قیمت کاهش اعتبار پروژه راه اصلی کرمان - بافت، گفت: آیا باید برای آباد کردن یک مسیر، مسیر دیگر را نابود کنیم و آیا این عدالت است؟ تنها ۴۵۰ متر باقیمانده از مسیری که پنج سال است آماده آسفالت است و به دلیل کمتوجهی انجام نشده است.
وی با تاکید بر اینکه زیرساختهای جادهای حوزه انتخابیه بافت، رابر و ارزوییه از ۱۸ سال قبل آماده شده اما هنوز به بهرهبرداری نرسیده است تصریح کرد: دهها وزیر در چهار ماه اخیر به استان آمدند اما جنوب استان را اولویت قرار دادند در حالی که باید عدالت توسعهمحور مدنظر و سفرها نتیجه بخش باشد.
سلیمانی افزود: شاخصهای توسعه باید مسیر تصمیمگیریها را تعیین کند و اکنون دیگر جای حرف نیست بلکه فقط زمان عمل است.
مشکلات در استان فراوان است
رییس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز با بیان اینکه مشکلات در استان فراوان است گفت: ما در حوزه مسکن و راه و زیرساخت با انبوهی از مطالبات و کمبود منابع مواجه هستیم و همانطور که نماینده بافت، رابر و ارزوییه اشاره کرد برخی از گلایهها و مطالبات کاملا بهحق و واقعی است.
حجتالاسلام موسی غضنفرآبادی افزود: امیدواریم سفرهای وزرا به استان منجر به جمعبندی موثر و تصمیمات عملی شود.
به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی بعدازظهر چهارشنبه هشتم مرداد به منظور بازدید از پروژههای راه و مسکن وارد کرمان شد و بازدید از سایتهای نهضت ملی مسکن در کرمان، بم و جیرفت، حضور در نشست شورای اداری مشترک شهرستانهای شرقی استان، شورای اداری شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد، افتتاح و کلنگزنی چند طرح از برنامههای این سفر دو روزه بوده است.
وزیر راه و شهرسازی در این سفر با همراهی ۶ نفر از معاونان تخصصی وزارتخانه، از شهرستانهای کرمان، بم و جیرفت به صورت مستقیم بازدید کرد.
همچنین تیمهای تخصصی همراه وزیر به سایر شهرستانهای استان اعزام شدند تا از نزدیک وضعیت پروژههای راه، مسکن، حملونقل ریلی و هوایی را ارزیابی کرده و با بررسی میدانی، مسائل و چالشهای موجود را با مسئولان محلی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار دهند.