وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاکیدات ویژه رئیسجمهور در خصوص توسعه ریلی گفت: استخوان بندی توسعه کشور بر ریل است و ریل پایدار، کلید توسعه پایدار است. اما نمیخواهیم وعده بیپشتوانه دهیم. با پیگیری نماینده محترم، پروژه ریل جنوب کرمان با برآورد اولیه ۳۴ هزار میلیارد تومان از سوی وزارت راه بهطور جدی دنبال میشود.
به گزارش خبرنگار جماران، وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای اداری شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد، با اشاره به قدمت تمدن این منطقه، گفت: افتخار میکنم که در سرزمینی حضور دارم که بخشی از کهنترین تمدن ایران است. این دومین حضورم در میان مردم نجیب و خونگرم جنوب کرمان است.
وی با اشاره به سابقه سفر قبلی خود از بندرعباس به جیرفت، عنبرآباد، قلعهگنج و رودان، افزود: مهماننوازی کمنظیری از روستاهای مسیر دیدم و امیدوارم در سفرهای بعدی بیشتر بتوانم قدردان این نجابت باشم.
او با اشاره به تفاوت این سفر با سفرهای پیشین، تاکید کرد: پس از جنگ ۱۲ روزه، ایران دوباره مورد تهاجم قرار گرفت و مردم با وجود محدودیتها، نارضایتیها و مطالبات انباشته، در کنار نیروهای نظامی، پاسخی محکم به متجاوز دادند. این مقاومت، قدردانی مسئولان را بیش از پیش میطلبد.
وزیر راه با بیان اینکه جنوب کرمان محروم از منابع نیست، اظهار داشت: آنچه محروم مانده، مدیریت و پاسخگویی شایسته به مطالبات مردم است. ما باید با انگیزهای مضاعف تلاش کنیم تا شرمنده این مردم نباشیم. گاهی منابع وجود داشته ولی بهرهبرداری صحیحی از آنها نشده است.
وی با اشاره به ناترازیهای گسترده در منابع، گفت: حتی هیئت دولت ناچار شد تهران را بهدلیل بحران کمآبی تعطیل کند. اما باید همین منابع محدود را با انگیزه و عدالت بیشتری توزیع کنیم.
وزیر راه بر ضرورت جدی گرفتن بخش خصوصی تأکید کرد و افزود: مطالبات بخش خصوصی کاملا روشن است؛ شفافیت، رفتار بدون تبعیض و کاهش دخالتهای بیجا. وزارت راه در تمام حوزههای خود در کنار بخش خصوصی برای گرهگشایی است.
او با اشاره به الگوی سفرهای استانی وزارتخانه، گفت: بهدلیل محدودیت زمانی، حضور معاونان در شهرستانها با هدف بررسی دقیق پروژهها برنامهریزی شده تا وعدهها بدون پشتوانه کارشناسی داده نشود.
در حوزه راه، وزیر راه ضمن تاکید بر پیگیری جدی مطالبات راهداری در جنوب کرمان، گفت: عدد و رقم اعتباری باید عادلانه و با رویکرد عدالت فضایی توزیع شود. سازمان راهداری مکلف به تسریع در تخصیص منابع است. با کمک نماینده جیرفت و استاندار در تامین منابع مالی و پیگیری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، کار را دنبال خواهیم کرد. من هم دلم میخواهد مثل شما، صدای سوت قطار در جیرفت به صدا درآید.
وی در خصوص توسعه ریلی با اشاره به تاکیدات ویژه رئیسجمهور، گفت: استخوانبندی توسعه کشور بر ریل است و ریل پایدار، کلید توسعه پایدار است. اما نمیخواهیم وعده بیپشتوانه دهیم. پروژه ریل جنوب کرمان با برآورد اولیه ۳۴ هزار میلیارد تومان مطرح شده، اما این عدد بزرگی است. با این حال قول می دهم تامین منابع را با جدیت بیشتری پیگیری کنم.
او از استاندار خواست با بخش خصوصی برای تامین مشارکت در این پروژه تعامل داشته باشد، چرا که جنوب کرمان با ظرفیت کشاورزی خود نیازمند پشتیبانی صنعتی است.
وزیر راه درباره بافت فرسوده، از فرمانداران و شهرداران خواست که نسبت به بازآفرینی شهری نگاه جدیتری داشته باشند و پیگیر اعتبارات لازم باشند، و با اشاره به سهم بالای بافت فرسوده در برخی شهرهای منطقه گفت: غفلت از نوسازی آن باعث پوکی شهرها و فروریزش ساختار شهری خواهد شد.
در خصوص مسکن، وزیر راه با انتقاد از عملکرد گذشته گفت: در ۵ سال اخیر آورده مردم دریافت شد اما زمین آماده تخصیص داده نشد. این روند در دولت چهاردهم اصلاح شده و واگذاری زمین باید پس از آمادهسازی صورت گیرد.
او افزود: توسعه افقی شهرها اگر بدون توجه به نوسازی بافت مرکزی باشد، شهر را از سازمان فضایی خود خارج میکند.
وی در پایان تاکید کرد: با وجود همه محدودیتها، با همدلی بین دولت و مردم میتوانیم شهری در شان تمدن چند هزار ساله جنوب کرمان بسازیم.