شناسهٔ خبر: 74140557 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه:

هیچ اِلمان شهری برای جهانشهر خلاق خوراک کرمانشاه وجود ندارد

کرمانشاه- ایرنا- رییس انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه، با انتقاد از وضعیت فعلی صنعت گردشگری در استان، گفت: با وجود ثبت جهانی کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک، هنوز حتی یک المان شهری مرتبط با این برند جهانی در شهر دیده نمی‌شود. این در حالی است که کرمانشاه ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه گردشگری دارد، اما وضعیت این صنعت در استان مطلوب نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، احسان امیری روز چهارشنبه در نشست خبری رییس سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه گردشگری می‌تواند به عنوان یک صنعت نجات‌بخش برای استان عمل کند، افزود: اگر تمام دستگاه‌ها، ارگان‌ها و نهادهای مرتبط با وظیفه‌مندی عمل کنند، می‌توانند عامل رشد و شکوفایی استان شوند. اما متأسفانه در حال حاضر هم‌افزایی میان دستگاه‌های متولی گردشگری، مانند شهرداری و میراث فرهنگی، بسیار ضعیف است.

امیری همچنین به فرهنگ عمومی و نگاه مردم به شهر اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد مردم کرمانشاه هنوز خودشان هم کرمانشاه را دوست ندارند. ما راهنمایان گردشگری که در ارتباط مستقیم با مسافران و فعالان گردشگری هستیم، بارها دیده‌ایم که راننده تاکسی به مسافر گفته چرا به کرمانشاه آمده‌ای. این رفتارها باعث می‌شود موجی از دلسردی و نارضایتی در میان مسافران و حتی خود شهروندان شکل بگیرد. دلیلش هم این است که محتوای آموزشی درستی برای تاسیسات گردشگری و عموم مردم نداشته‌ایم.

او ابراز امیدواری کرد که برندسازی شهر خلاق خوراک به توسعه زیرساخت‌های گردشگری کمک کند و در ادامه گفت: ما نیاز به تولید محتوای خوب درباره کرمانشاه داریم؛ محتوایی که تصویر واقعی و زیبای این شهر را به مردم ایران و حتی جهان نشان دهد.

هیچ اِلمان شهری برای جهانشهر خلاق خوراک کرمانشاه وجود ندارد

رییس انجمن راهنمایان گردشگری استان در بخش دیگری از صحبت‌های خود، پیشنهاد ایجاد یک تقویم گردشگری را مطرح کرد و گفت: اگر برای رویدادهای مرتبط با خوراک یا سایر زمینه‌ها تقویمی تدوین شود و این رویدادها به صورت منسجم ثبت و تبلیغ شوند، می‌توانیم با رویکردی ملی و بین‌المللی، گردشگر جذب کنیم.

وی به ظرفیت بالای بافت‌های سنتی کرمانشاه نیز اشاره کرد و افزود: اگر این بافت‌ها با همکاری شهرداری، شورای شهر، ساکنان و کسبه احیا شود، می‌توانیم اصالت کرمانشاهی را در کنار اصالت معماری منطقه بازآفرینی کنیم. همچنین برگزاری رویدادهایی مثل مسابقات ماهانه آشپزی و خوراک، می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشد.

در پایان امیری تأکید کرد: اگر تولید کتاب صوتی یا پادکست‌هایی درباره کرمانشاه را در برنامه قرار دهیم، می‌توانیم چهره‌ای واقعی و جذاب از شهرمان ارائه کنیم و در مسیر شناخت بهتر کرمانشاه گام برداریم.

در استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت افزون بر چهار هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی وجود دارد که از این تعداد سه اثر ثبت جهانی شده است.