به گزارش خبرنگار ایرنا، احسان امیری روز چهارشنبه در نشست خبری رییس سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه گردشگری میتواند به عنوان یک صنعت نجاتبخش برای استان عمل کند، افزود: اگر تمام دستگاهها، ارگانها و نهادهای مرتبط با وظیفهمندی عمل کنند، میتوانند عامل رشد و شکوفایی استان شوند. اما متأسفانه در حال حاضر همافزایی میان دستگاههای متولی گردشگری، مانند شهرداری و میراث فرهنگی، بسیار ضعیف است.
امیری همچنین به فرهنگ عمومی و نگاه مردم به شهر اشاره کرد و گفت: به نظر میرسد مردم کرمانشاه هنوز خودشان هم کرمانشاه را دوست ندارند. ما راهنمایان گردشگری که در ارتباط مستقیم با مسافران و فعالان گردشگری هستیم، بارها دیدهایم که راننده تاکسی به مسافر گفته چرا به کرمانشاه آمدهای. این رفتارها باعث میشود موجی از دلسردی و نارضایتی در میان مسافران و حتی خود شهروندان شکل بگیرد. دلیلش هم این است که محتوای آموزشی درستی برای تاسیسات گردشگری و عموم مردم نداشتهایم.
او ابراز امیدواری کرد که برندسازی شهر خلاق خوراک به توسعه زیرساختهای گردشگری کمک کند و در ادامه گفت: ما نیاز به تولید محتوای خوب درباره کرمانشاه داریم؛ محتوایی که تصویر واقعی و زیبای این شهر را به مردم ایران و حتی جهان نشان دهد.
رییس انجمن راهنمایان گردشگری استان در بخش دیگری از صحبتهای خود، پیشنهاد ایجاد یک تقویم گردشگری را مطرح کرد و گفت: اگر برای رویدادهای مرتبط با خوراک یا سایر زمینهها تقویمی تدوین شود و این رویدادها به صورت منسجم ثبت و تبلیغ شوند، میتوانیم با رویکردی ملی و بینالمللی، گردشگر جذب کنیم.
وی به ظرفیت بالای بافتهای سنتی کرمانشاه نیز اشاره کرد و افزود: اگر این بافتها با همکاری شهرداری، شورای شهر، ساکنان و کسبه احیا شود، میتوانیم اصالت کرمانشاهی را در کنار اصالت معماری منطقه بازآفرینی کنیم. همچنین برگزاری رویدادهایی مثل مسابقات ماهانه آشپزی و خوراک، میتواند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشد.
در پایان امیری تأکید کرد: اگر تولید کتاب صوتی یا پادکستهایی درباره کرمانشاه را در برنامه قرار دهیم، میتوانیم چهرهای واقعی و جذاب از شهرمان ارائه کنیم و در مسیر شناخت بهتر کرمانشاه گام برداریم.
در استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت افزون بر چهار هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی وجود دارد که از این تعداد سه اثر ثبت جهانی شده است.