شناسهٔ خبر: 74137379 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

خداحافظی تهران با پل قدیمی؛ همه منتظر تصمیم نهایی هستند

پل حافظ، یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های ترافیکی تهران که بیش از پنج دهه نقش کلیدی در اتصال محورهای شمال و جنوب پایتخت داشته، این روزها در انتظار تصمیم نهایی مدیریت شهری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین،پل حافظ از جمله سازه‌های مهم ترافیکی تهران است که در میانه دهه ۱۳۵۰ خورشیدی با هدف اتصال محور شمال به جنوب مرکز شهر و کاهش بار ترافیکی خیابان‌های حافظ و جمهوری احداث شد.

فارس در خبری نوشت:این پل به‌عنوان یکی از نقاط کلیدی در شبکه ارتباطی مرکز پایتخت، سال‌ها نقش مهمی در توزیع ترافیک میان میدان امام خمینی(ره)، میدان فردوسی و محورهای منتهی به بزرگراه مدرس ایفا کرده است.با گذر زمان و افزایش حجم تردد خودروها، الگوهای ترافیکی محدوده پل حافظ دچار تغییر شد و در کنار فرسودگی سازه‌ای، چالش‌هایی همچون لرزش‌های محسوس، نیاز به تعمیرات دوره‌ای و عدم انطباق با استانداردهای جدید ایمنی و حمل‌ونقل شهری، لزوم بازنگری در کاربری این پل را در دستور کار مدیریت شهری قرار داد.

در سال‌های گذشته چندین بار موضوع مقاوم‌سازی یا جمع‌آوری پل حافظ در جلسات شورای شهر و کمیته‌های تخصصی شهرداری مطرح شد. مطالعات مختلف نشان داد که از نظر مهندسی سازه، امکان مقاوم‌سازی پل وجود دارد، اما برخی کارشناسان معتقدند به دلیل تغییرات گسترده در طرح‌های توسعه محور حافظ، پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی نظیر خطوط مترو و نیز ساماندهی تقاطع‌های اصلی اطراف، تخریب پل و اجرای تقاطع همسطح یا طراحی سازه‌ای مدرن‌تر می‌تواند به بهبود جریان ترافیک و منظر شهری کمک کند.

از سال ۱۴۰۲ با اجرای طرح‌های عمرانی جدید در محدوده مرکزی پایتخت، موضوع آینده پل حافظ مجدداً در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفت و معاونت‌های مختلف شهرداری، به‌ویژه معاونت عمران و معاونت حمل‌ونقل، سناریوهای متفاوتی را درباره نگهداشت یا جمع‌آوری این پل ارائه کرده‌اند که همچنان در حال بررسی است.

خداحافظی با پل حافظ به کجا رسید؟

حجت‌الاسلام سید محمد آقامیری، رئیس کمیسیون عمران و زیرساخت شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: در حال حاضر دو دیدگاه متفاوت درباره پل حافظ در معاونت‌های تخصصی شهرداری تهران وجود دارد؛ به‌طوری که معاونت عمران آمادگی خود را برای جمع‌آوری کامل پل اعلام کرده و تأکید کرده است که می‌تواند این کار را ظرف یکی تا دو ماه انجام دهد، در حالی که معاونت حمل‌ونقل بر تثبیت و مقاوم‌سازی پل تأکید دارد.

وی افزود: مقرر شده است جلسه‌ای مشترک بین دو معاونت برگزار و تصمیم نهایی درباره آینده پل اتخاذ شود، به‌گونه‌ای که اگر تصمیم بر جمع‌آوری باشد، زمان مشخصی برای اجرای آن تعیین و در صورت انتخاب مسیر مقاوم‌سازی، بودجه موردنیاز به‌سرعت اختصاص یابد.

آقامیری خاطرنشان کرد: هرچند در حال حاضر ضرورتی برای مقاوم‌سازی فوری پل وجود ندارد، اما در صورت تصمیم به نگهداری آن، این فرایند باید در بازه زمانی مشخص و با رعایت ضوابط فنی اجرا شود.

۲۲۳۲۱۷