شناسهٔ خبر: 74110726 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازی‌های جدی؛ ابزاری نوین برای حل مسائل حاکمیتی و فرهنگی

در نشستی مشترک میان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و نماینده مجلس شورای اسلامی، بر اهمیت بازی‌های جدی در حل مسائل حاکمیتی و فرهنگی و نیز لزوم قانون‌گذاری مؤثر برای حمایت از این صنعت تاکید شد.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در نشستی با حضور زینب قیصری، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، مسئولان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر لزوم تبیین جایگاه راهبردی صنعت بازی‌های ویدئویی برای نمایندگان مجلس و دستگاه‌های اجرایی کشور تأکید کردند. این نشست با هدف هم‌افزایی در حوزه قانون‌گذاری، حمایت و بهره‌گیری از ظرفیت بازی‌های جدی برای حل مسائل حاکمیتی برگزار شد.

قیصری که ریاست فراکسیون نظارت بر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و عضویت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس را بر عهده دارد، در این جلسه بر اهمیت توجه نمایندگان مجلس به صنعت بازی تأکید کرد و گفت: «بازی‌های رایانه‌ای تنها ابزار سرگرمی نیستند؛ بلکه قابلیت اثرگذاری فرهنگی، اقتصادی و آموزشی دارند و می‌توانند در توسعه کشور، به‌ویژه در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی، نقش‌آفرین باشند. ضروری است جایگاه این صنعت در تولید ناخالص داخلی (GDP) و سیاست‌گذاری کلان کشور تبیین شود.» 

 بازی‌های جدی؛ ابزار نوآورانه در خدمت فرهنگ و آموزش

محمد حاجی میرزایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، نیز با اشاره به رشد مصرف بازی‌های ویدئویی در کشور و ظرفیت بالای آن‌ها در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی اظهار داشت: «بازی‌های جدی یکی از شاخه‌های مهم بازی‌سازی هستند که علاوه بر جنبه سرگرمی، در حوزه‌های آموزشی، ترویجی، درمانی و فرهنگی کاربرد دارند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های گذشته با برگزاری رویداد تخصصی "جایزه بازی‌های جدی (سیگپ)" با مشارکت دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، تلاش کرده این ظرفیت را به خدمت مسائل راهبردی کشور درآورد.»

وی با اشاره به موضوعاتی همچون صرفه‌جویی در مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف گفت: «می‌توان با استفاده از بازی‌وارسازی و طراحی بازی‌های جدی در حوزه انرژی، نسل جدید را نسبت به اهمیت مصرف بهینه آموزش داد. این مسیر از ایده تا تجاری‌سازی، در قالب ساختار حمایتی بنیاد و طرح همگرا پشتیبانی می‌شود.» 

ضعف قانون‌گذاری؛ مانعی در مسیر توسعه صنعت بازی

محمدصادق افراسیابی، معاون راهبردی بنیاد، نیز در ادامه جلسه به چالش نبود الزامات قانونی در حوزه بازی‌های ویدئویی اشاره کرد و گفت:
«بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با طراحی نظام رده‌بندی سنی (ESRA) تلاش کرده خانواده‌ها را در انتخاب بازی مناسب یاری دهد، اما چون قوانین لازم به تصویب مجلس نرسیده‌اند، ضمانت اجرایی کافی برای رعایت این نظام وجود ندارد.»

او با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۴ و موضوع تعرفه واردات کنسول بازی افزود:  «هرچند در قانون ذکر شده که بودجه‌ای برای حمایت از بازی‌های رایانه‌ای از محل تعرفه واردات کنسول اختصاص می‌یابد، اما متأسفانه نام بنیاد در میان دستگاه‌های بهره‌مند دیده نمی‌شود. این نشان از ضرورت تعامل جدی‌تر با مجلس شورای اسلامی دارد.»

صنعت بازی؛ محرک اقتصاد دیجیتال و فرهنگ‌سازی

در این نشست، فرزانه شریفی، مشاور مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره بنیاد نیز با ارائه گزارشی از پیمایش ملی بازی در ایران و روندهای جهانی این صنعت، گفت:«بازی‌های جدی از سال ۱۳۹۵ تاکنون به یکی از محوری‌ترین رویکردهای بنیاد تبدیل شده‌اند. این نوع بازی‌ها از طریق سرگرمی، پیام‌هایی مشخص را در حوزه‌های آموزش، سلامت و فرهنگ منتقل می‌کنند و تاکنون نیز چندین نهاد حاکمیتی از این ظرفیت برای حل مسئله‌های خود بهره گرفته‌اند.»

وی پیشنهاد داد که موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی به‌عنوان محور اصلی رویداد بازی‌های جدی در سال ۱۴۰۴ انتخاب شود.

حمایت از بازی‌سازان و تعامل بین‌المللی

در پایان، احسان جازم، معاون حمایت بنیاد، با معرفی سازوکارهای حمایتی از بازی‌سازان در قالب طرح «سکوی همگرا» و ایجاد تعاملات بین‌المللی میان شرکت‌های منطقه‌ای و فعالان صنعت بازی در ایران، گفت: «ایجاد زنجیره تولید، آموزش، حمایت و تجاری‌سازی بازی در دستور کار بنیاد است. حضور نهادهای قانون‌گذار می‌تواند این زنجیره را کامل و اثربخش‌تر کند.»