جوان آنلاین: دومین نشست برنامه «سینمای ایران برای وطن» با نمایش نسخه مرمت شده «شیرسنگی»، یکشنبه پنجم مردادماه با حضور مسعود جعفریجوزانی و علیرضا شجاعنوری و با اجرای حمیدرضا مدقق در موزه سینما برگزار شد.
به گزارش «جوان»، مسعود جعفریجوزانی با بیان اینکه «شیر سنگی» محصول جنگ است، گفت: در آن زمان، جنگ ایران و عراق بود و من دو فیلم «شیرسنگی» و «در مسیر تندباد» را ساختم و اگر توجه کرده باشید فیلمهایم بیشتر درباره ابعاد جنگ است تا خود جنگ.
وی ادامه داد: وقتی بیگانه به خاک آدم میآید، تحقیرآمیزترین اتفاق ممکن است و هر کسی جز این چیزی بگوید دروغ است. مردم در جنگ ایران و عراق دلاورانه و با دست خالی جنگیدند؛ در حدی که جیپ جنگی را هل میدادند تا روشن شود و این در شرایطی بود که دشمن کاملاً مسلح بود. جعفریجوزانی با بیان اینکه کسانی که تفنگ در دست میگیرند باید حرمت تفنگ را هم یاد بگیرند و بدانند که نباید هر جایی تفنگ کشید، بیان داشت: من معتقدم تفنگ حرمت دارد و ملت ما حرمت تفنگ را نگه داشتند. آدم باید خیلی بیانصاف باشد که این تلاشها و رشادتها را فراموش کند. باور من این است که هیچ اجنبی مانند رژیم صهیونیستی در طول تاریخ نبوده که بچههای مردم را تا این حد فجیع بکشد و مردم را گرسنه نگه دارد تا بمیرند. وی خاطرنشان کرد: در «شیرسنگی» برخورد سنت و مدرنیته را داشتیم و از طرفی هم با عدم آگاهی از مدرنتیه مواجه بودیم. برخورد این دو نگرش با هم چیزی جز جنگ نیست و در این فیلم نیز نامدارخان این جنگ را برنده میشود، اما خودش میداند که باید به گذشتهاش احترام بگذارد. جعفریجوزانی با بیان اینکه دلش برای گذشتهها تنگ میشود، خاطرنشان کرد: آدمها در گذشته واقعاً هنرمند بودند و مانند امروز کاسبکار نبودند. برخی از بچهها که آن دوران کار میکردند بسیار بااخلاقتر و منظمتر بودند و همهجوره با پروژه همکاری میکردند. ما برای ساخت این فیلم در سیاهچادر زندگی میکردیم و گاهی رتیل وارد چادرها میشد، اما تمام عشق ما این بود که کار را به سرانجام برسانیم و حتی یک نفر هم نسبت به شرایط اعتراض نمیکرد. وی ادامه داد: در دهه ۶۰ انقلاب هنوز نو بود و ما واقعاً میخواستیم فرهنگ را به جهان نشان دهیم، اما دیگر این همبستگی این روزها پیدا نمیشود. جعفریجوزانی با اشاره به خردهفرهنگ عشایر در فیلم گفت: عشایر ستون فقرات ملت ایران هستند و در طول تاریخ هرگز به این مملکت خیانت نکرده و همواره ظلمستیز بودهاند. در زمان جنگ نیز خطشکنهای جبهه بچههای بختیاری بودند و فقط با نان و خرما به دل خط میزدند. من تا پنج سالگی میان عشایر بزرگ شدم و خاطرات آنها همواره در ذهنم مانده است و در فیلمهایم نیز از این تجربیات استفاده کردهام. وی با بیان اینکه جنگ اجتنابناپذیر است، بیان داشت: جنگ را نمیتوان در ابعاد یک کشور نشان داد، اما آن را در قالب یک ایل به راحتی میتوان نشان داد. «شیرسنگی» صرفاً یک فیلم قومنگارانه نیست، بلکه تقابل سنت و مدرنتیه و برخورد با تغییرات است. جعفریجوزانی درباره زبان فیلم نیز گفت: اگر میخواستیم بهطور کلی به زبان لری صحبت کنیم باید برای فیلم زیرنویس فارسی میگذاشتیم، به همین دلیل سعی کردیم آهنگ زبان محلی را حفظ کنیم و مجبور به استفاده از زیرنویس نشویم. هنگام نوشتن فیلمنامه نیز به این اتفاق توجه داشتیم و با زندهیاد عزتالله انتظامی و علی نصیریان و سایر بازیگران تمرین میکردیم و هر کلمهای را که برایشان سخت بود، تغییر میدادیم تا به راحتی بیان کنند. وی افزود: افرادی مانند علی نصیریان، عزتالله انتظامی و شجاعنوری عاشق سینما بودند و هرگز درباره دستمزدشان چیزی نمیگفتند. حتی وقتی هنگام ساخت فیلم به مشکل مالی شدیدی برخوردیم، انتظامی و نصیریان پیش من آمدند و پیشنهاد دادند یکی از آنها خانهاش را بفروشد و به فیلم کمک کند و هر دو در یک خانه زندگی کنند. یادم میآید اکبر عبدی برای فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما» که من تهیهکننده فیلم بودم، سفید امضا کرد و رفت و هیچ مبلغی را به من نگفت..
مسعود جعفریجوزانی در دومین نشست «سینمای ایران برای وطن» مطرح کرد
فیلمهای من بیشتر درباره ابعاد جنگ است تا خود جنگ
دومین نشست برنامه «سینمای ایران برای وطن» با نمایش نسخه مرمت شده «شیرسنگی»، یکشنبه پنجم مردادماه با حضور مسعود جعفریجوزانی و علیرضا شجاعنوری و با اجرای حمیدرضا مدقق در موزه سینما برگزار شد.
صاحبخبر -
∎