به گزارش ایرنا سیدعبدالله ارجایی روز دوشنبه در این نشست با اشاره به موقعیت جغرافیایی ممتاز اینچهبرون، آن را پلی برای رونق اقتصادی و تجارت گلستان و کشور توصیف کرد و خواستار بازآفرینی جایگاه برجسته این گمرک، مشابه دهه ۹۰ یا حتی فراتر از آن، شد.
وی با تأکید بر ضرورت شتاببخشی به فرآیند ترخیص کالا و تقویت زیرساختهای گمرک اینچهبرون، از تعهد وزارت راه و شهرسازی برای توسعه زیرساختهای مرتبط، از جمله جاده ترانزیتی نفت گنبدکاووس، خبر داد.
معاون وزیر راه افزود: این جاده، اینچهبرون را به کریدور شمال-جنوب متصل کرده و جایگاه گلستان را بهعنوان چهارراه ارتباطی در کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب تقویت خواهد کرد.
وی بیان کرد: کریدورهای ترانزیتی شرق-غرب و شمال-جنوب از منظر اقتصادی، باری و مسافری از اهمیت ویژهای برخوردارند و وزارت راه و شهرسازی در راستای تحقق این ظرفیتها گام برمیدارد.
معاون وزیر با اشاره به رویکرد “عدالت دسترسی” وزارت راه و شهرسازی، از تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات ملی، فصول بودجه و منابع در اختیار نمایندگان در سال جاری خبر داد و تأکید کرد: اعتبارات امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
به گفته ارجایی این تعهد با هدف جبران عقبماندگیهای زیرساختی استان گلستان و تقویت ظرفیتهای ترانزیتی آن دنبال میشود.
وی همچنین به عملکرد درخشان گمرکات کشور در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اشاره کرد که طی آن یک میلیون و ۳۶۰ هزار تن کالا ترخیص شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این دستاورد، به گفته وی، نشانهای از انسجام ملی و همبستگی اقشار مختلف مردم ایران بود.
مدیرکل گمرکات گلستان هم در این جلسه گفت: فعالیتهای گمرکی استان در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۴ در حوزههای صادرات، واردات، ترانزیت و مبادلات ریلی تا ۴۸ درصد رشد داشته است.
شهریار شهریاری افزود: صادرات گلستان در این مدت به ۱۴۰ میلیون دلار رسیده و مبادلات ریلی نیز با رشد چشمگیر ۵۱ درصدی مواجه شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی گلستان هم در این جلسه گفت: گمرک اینچهبرون به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربهفرد خود، دروازه ورود به هفت کشور آسیای میانه با جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ میلیون نفر است.
علیرضا نورانی افزود: ظرفیت فعلی ریلی گلستان سه میلیون تن در سال است، اما با توسعه زیرساختها، بهویژه جاده نفت بهعنوان محوری استراتژیک، میتوان این ظرفیت را چند برابر کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان هم گفت: اقتصاد گلستان تکبعدی و مبتنی بر کشاورزی است.
سیدمهدی مهیایی افزود: برای توسعه اقتصادی، باید ظرفیتهای گردشگری و بازرگانی تقویت شود و منطقه آزاد اینچهبرون بهعنوان مرکزی برای استقرار صنایع و توسعه تجارت خارجی احیا گردد.
وی تأکید کرد: اتصال گلستان به کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب، بهویژه از طریق تسریع در تکمیل جاده نفت گنبدکاووس و بهسازی جاده خوشییلاق، ضروری است، اما روند اجرای این پروژهها طی ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته بسیار کند بوده است.
نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: توسعه همهجانبه گلستان به تکمیل زیرساختهای گمرک و منطقه آزاد اینچهبرون وابسته است.
عبدالحکیم آقارکاکلی افزود: برای جاده ترانزیتی نفت گنبدکاووس، که ۲۰ سال از آغاز عملیات اجرایی آن میگذرد، امسال ۱۲۰۰ میلیارد ریال از منابع توازن نمایندگان مجلس تخصیص یافته است.
وی تأکید کرد: تکمیل این جاده، مطالبه عمومی مردم است و نقش کلیدی در تسهیل ترانزیت کالا از مرز اینچهبرون دارد.
گمرک اینچهبرون با ظرفیتهای منحصربهفرد خود، آماده است تا به یکی از مراکز اصلی تجارت و ترانزیت منطقه تبدیل شود.
تحقق این چشمانداز نیازمند همکاری مدیران استانی و ملی برای تقویت زیرساختها و تبیین اهمیت این منطقه در سطح ملی است.
بازدید از جاده ترانزیتی و درحال ساخت گنبدکاووس-اینچه برون موسوم به جاده نفت، جاده گنبد به کلاله، بنای درحال ساخت رادار هواشناسی، بازدید از پروژه های حوزه راهداری و جلسه جمع بندی در فرمانداری از مهمترین برنامههای پیش بینی شده در سفر یک روزه معاون برنامه ریزی و تامین منابع وزارت راه و شهرسازی به این شهرستان مرزی است.