به گزارش خبرنگار ایرنا، شایسته است توضیح درباره طرح شهید عجمیان را از خود او آغاز کنیم؛ این بسیجی شهید که سال ۱۴۰۱ در درگیری با آشوبگران کرج به شهادت رسید، از فعالان جهادی بود و نقش پررنگی در ساماندهی و هدایت گروههای مردمی برای کمک به مناطق کمبرخوردار ایفا میکرد.
همین الگوی رفتاری سبب شد سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، نام این طرح مردمی شادابسازی را به پاسداشت شهید عجمیان انتخاب کند.
زیباسازی کالبد تعلیم و تربیت در طرح شهید عجمیان
در قالب این طرح، پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، تعمیرات میز و نیمکت، در و تخته کلاسها، رنگآمیزی دیوارها و محوطه مدارس، و بهسازی سقف و سرویسهای بهداشتی انجام میشود.
زیباسازی نمازخانه، حیاط، اجرای نقاشی دیواری و خوشنویسی شعارهای تربیتی از دیگر اقدامات است که به تحقق اهداف کالبدی و محتوایی مدارس کمک میکند.
شادابسازی ۱۵۰ مدرسه فارس با محوریت مردم
امروز(دوشنبه)، بهسازی همزمان ۱۱۰ هزار کلاس درس در کشور آغاز شد و مدیرکل آموزش و پرورش فارس، در آیین افتتاحیه ویدئوکنفرانسی با حضور وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: در قالب این طرح، ۸۰۰ کلاس درس استان بهسازی خواهند شد.
محسن کلاری افزود: پیش از آغاز سال تحصیلی، ۱۵۰ مدرسه و حدود ۱۰ درصد کلاسهای درس فارس شادابسازی میشوند.
به گفته وی، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است، اما مشارکت مردم میتواند گستره پروژه را از ۱۵۰ به ۳۰۰ تا ۴۰۰ مدرسه افزایش دهد.
مشارکت مردم؛ کلید شادابسازی واقعی
مدیرکل آموزش و پرورش فارس تاکید کرد: شادابسازی واقعی تنها با حضور و مشارکت مردم محقق میشود و تغییر ظاهر بهتنهایی نشاطآفرین نیست.
وی تصریح کرد: طرح شهید عجمیان بیش از آنکه متوجه بهسازی مدارس باشد، تقویت مشارکت اولیا را دنبال میکند.
کلاری با اشاره به تاکید رئیسجمهور بر مردمیسازی آموزش، گفت: در نهضت توسعه عدالت آموزشی، نیازمند تقویت حضور خیران و مردم هستیم؛ هرکس به اندازه توان خود میتواند مشارکت کند.
وی نمونههایی از مشارکت داوطلبانه والدین در نقاشی دیوارهای مدارس برشمرد که در آنها آموزشوپرورش تنها رنگ را تامین کرده بود.
همخوانی کالبد و محتوا در محیط آموزشی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، در این آیین با اشاره به ۲ مولفه «کالبد» و «محتوای شهری»، گفت: بررسیها نشان میدهد این ۲ مؤلفه بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند و بیش از همه با آموزشوپرورش پیوند خوردهاند.
محمود رضایی کوچی ادامه داد: اگرچه محتوای آموزشی همواره غنی بوده است، اما ارتقای فضای آموزشی با بهکارگیری فناوریهای نوین ضروری است.
به گفته او، سهم استان فارس در اعتبارات شادابسازی مدارس، همتراز با میانگین کشوری (حدود هشت درصد) است.
معاون استاندار فارس بیان کرد: این طرح طی ۲ ماه آینده با مشارکت مردم و دانشآموزان تکمیل خواهد شد تا دانشآموزان فارس سال تحصیلی را در محیطی شاداب آغاز کنند.