شناسهٔ خبر: 74045266 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون شهردار اصفهان مطرح کرد

لزوم حمایت و سرمایه‌گذاری پایدار برای توسعه حمل‌ونقل ریلی در اصفهان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: اگرچه راه‌اندازی و توسعه قطار شهری نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است، اما مزایای ماندگار آن برای شهرها غیرقابل انکار است و بهره‌برداری پایدار از این سیستم می‌تواند تا چند دهه آینده نیز تضمین شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ساکت در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت متروی اصفهان با بیان اینکه حمل‌ونقل ریلی یکی از مهم‌ترین و فناورانه‌ترین زیربناهای حمل‌ونقل عمومی شهر به شمار می‌رود، اظهار کرد: ظرفیت ایجادشده در بخش ریلی، حاصل نگاه راهبردی مدیران شهری گذشته و استمرار آن توسط مجموعه‌های فعلی است و امروز مجموعه قطار شهری اصفهان به‌عنوان یکی از خطوط پیشرفته و با استاندارد خاص فنی، شایسته حمایت و توسعه بیشتر است.

وی با بیان اینکه توسعه حمل‌ونقل ریلی رویکردی است که در بسیاری از کشورهای موفق جهان به‌عنوان سیاست کلان صنعتی و اقتصادی دنبال می‌شود، افزود: اگرچه راه‌اندازی و توسعه قطار شهری نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است، اما مزایای ماندگار آن برای شهرها غیرقابل انکار است و بهره‌برداری پایدار از این سیستم می‌تواند تا چند دهه آینده نیز تضمین شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: برخی انتقادات نسبت به هزینه‌های بالای حمل‌ونقل ریلی مطرح می‌شود، اما تجربه جهانی و آمارهای معتبر همچون راه‌اندازی ۲۲۴ خط ریلی در ۴۵ شهر چین به‌طول حدود هشت هزار کیلومتر تا پایان سال ۲۰۲۰، نشان می‌دهد حمل‌ونقل ریلی همچنان مزیت راهبردی خود را حفظ کرده و نقش ویژه‌ای در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل جهان ایفا می‌کند.

ساکت با اشاره به ظرفیت فعلی خط یک متروی اصفهان تصریح کرد: این خط اکنون روزانه بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار نفر را جابه‌جا می‌کند، اما با تقویت ناوگان و کاهش فاصله حرکت قطارها از ۱۱ دقیقه به سه دقیقه، امکان جابه‌جایی بیش از ۲۰۰ هزار مسافر در روز فراهم می‌شود که ضرورتی مهم در راستای ارتقای سطح خدمات حمل‌ونقل عمومی اصفهان است.

وی با اشاره به وضعیت اتوبوسرانی گفت: بر مبنای گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ناوگان اتوبوسرانی کشور طی دهه ۹۰ تا ۱۴۰۰ از ۲۰ هزار دستگاه به ۱۰ هزار دستگاه رسید.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس، از ۱۲ میلیارد تومان برای ناوگان دیزلی تا ۲۲ میلیارد تومان برای ناوگان برقی متغیر است، این موضوع را مانعی برای توسعه آسان و ارزان ناوگان دانست و افزود: اگرچه سرمایه‌گذاری اولیه برای حمل‌ونقل ریلی بیشتر است، اما دوام خدمت‌دهی، ضرورت توجه به آن را مانند کشورهای صنعتی موفق از جمله چین دوچندان ساخته است، ضمن اینکه برقی‌سازی‌ناوگان و جوان‌سازی اتوبوس‌ها مکمل قدرتمندی برای پوشش ریلی حمل‌ونقل عمومی درون شهری خواهد بود.

ساکت تاکید بر لزوم هم‌افزایی و همکاری میان بخش‌های صنعتی و سهامداران شرکت مترو، بر بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان و تولید بومی قطعات مترو ادامه داد: مجموعه‌هایی همچون فولاد مبارکه و ذوب‌آهن می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای کمی و کیفی ناوگان ریلی ایفا کنند.

وی با اشاره به مطالعات تخصصی انجام شده، تصریح کرد: توسعه حمل‌ونقل ریلی برای شهرهای با جمعیت متوسط راهبردی بوده و باید از فرصت‌های موجود برای تأمین مالی و بهره‌برداری شایسته ناوگان جدید استفاده مطلوب شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های بومی، شناسایی فرصت‌های درآمدی جدید و جذب بودجه‌های حمایتی کلان کشور، می‌توان زمینه رشد و پایداری سیستم حمل‌ونقل ریلی را به نفع شهر و شهروندان رقم زد و نقش اصفهان را در توسعه حمل‌ونقل پاک و پایدار منطقه‌ای و ملی بیش از پیش تقویت کرد.