شناسهٔ خبر: 74035857 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاظمی:

«مشارکت و مردمی سازی»، مهم‌ترین رویکرد نهضت مدرسه سازی است

وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران کل نوسازی مدارس کشور بر مردمی‌سازی و مشارکت نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌ها در اجرای نهضت مدرسه‌سازی تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

«مشارکت و مردمی سازی»، مهم‌ترین رویکرد نهضت مدرسه سازی استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا کاظمی در گردهمایی مدیران کل نوسازی مدارس کشور با بیان این‌ که راهبردها، مسیر حرکت را مشخص می‌کند، گفت: در جلسه با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها بر جهت‌گیری‌های کلان این وزارتخانه تأکید و تلاش کردیم به درک مشترکی از راهبرد‌ها برسیم.

وی تصریح کرد: درک مشترک از برنامه‌ها سبب پیشرفت اقدامات در رویکرد‌های عملیاتی خواهد شد.


وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این‌که در مسیر نهضت مدرسه سازی فقط ساخت مدرسه هدف نیست، خاطرنشان کرد: بکارگیری ظرفیت ها، مشارکت مردم و در نهایت مردمی کردن این نهضت از اهمیت بالایی برخوردار است.


کاظمی با اشاره به سامانه ساتع، اظهار کرد: ایجاد این سامانه، کار ارزنده‌ای در رصد برنامه‌ها و راهبری‌های این سازمان است که می‌توان اقدامات، تحلیل ها، پیشرفت‌ها و حتی نقاط ضعف را بررسی کرد.


وی در ادامه افزود: در توسعه عدالت آموزشی در کنار فضا، تجهیزات نیز مهم است. از این رو باید در هر استان اطلس تجهیزات تهیه و تدوین شود.


وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این‌که انسجام تیمی و فرهنگی ما را به مقصد می‌رساند، گفت: در فرآیند‌های انجام نهضت توسعه عدالت آموزشی، درک متقابل از پروژه، انسجام و همدلی سرعت زیادی به اقدامات خواهد داد.


کاظمی بر طراحی ساختار هدفمند برای پیشبرد این نهضت توسط مدیران کل نوسازی و آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: ضرورت دارد به صورت شبکه‌مند، منظم و ساختارمند تمامی برنامه‌ها دنبال شود.


وی ادامه داد: میزان پیشرفت پروژه‌ها باید به روز مشخص شود.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پویش‌هایی همچون بامن، هر انجمن یک کلاس درس، شهید عجمیان و...، گفت: موضوع پویش‌ها را جدی بگیرید و آن را از شاخص‌های ارزیابی قرار دهید. برای هر پویش سازو کار فراهم کنید مثل مشارکتی که انجمن اولیا و مربیان ایجاد کرده است.


کاظمی با بیان این‌که تحلیل از اقدامات باید با واقعیت موجود در استان‌ها همخوانی داشته باشد، گفت: تأکید همواره بر استفاده از ظرفیت‌های مختلف و به خصوص استفاده از ظرفیت‌های مردمی بوده است.


وزیر آموزش و پرورش به شاخص‌های ارزیابی و کارآمدی مدیران کل نوسازی مدارس اشاره کرد و گفت: تعداد پروژه‌ها با رویکرد مردمی سازی و استفاده از ظرفیت‌های دولتی، بنگاه‌های اقتصادی و... ودرنهایت خروجی و برون داد کار از جمله آنهاست.


کاظمی تصریح کرد: انتظار می‌رود مدیران نوسازی، با رویکرد رئیس جمهور نهضت مدرسه سازی را دنبال کنند.


وی اجرای پروژه نهضت مدرسه سازی را آغاز تحولات بزرگ در کشور دانست و گفت: سابقه نداشته است که رئیس جمهوری به این اندازه به نظام تعلیم و تربیت توجه و دغدغه داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: مبدأ اصلی تحولات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از آموزش و پرورش آغاز می‌شود.


کاظمی با اشاره به این‌که باید برای تحقق این جریان، آموزش و پرورش را دغدغه همه نهاد‌ها کرد، گفت: وقتی این اتفاق بیفتد رویکردها، برنامه‌ها و اقدامات نسبت به این حوزه کارآمد و مثبت خواهد شد.


وزیر آموزش و پرورش گفت: ضرورت دارد در همه مناطق، شورای آموزش و پرورش با موضوع مدرسه سازی برگزار شود و این مطالبه جدی ماست. شما نیز باید از فرمانداران و استانداران مطالبه کنید تا در این امر کمک کنند.


کاظمی در این جلسه ضمن تبریک انتصاب منصور مجاوری به عنوان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نوسازی مدارس کشور، گفت: آقای مجاوری تجربه گرانبهایی در این حوزه دارد و حضورشان در این مجموعه سرعت حرکت را تقویت می‌کند و با هم افزایی‌ها گام‌های مؤثری برداشته می‌شود.


یادآور می شود؛ با حکم رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور؛ منصور مجاوری جایگزین یازرلو معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نوسازی مدارس کشور شد.