شناسهٔ خبر: 74032509 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میدری: مشکل اصلی واگذاری شرکت‌ها قیمت‌گذاری کمتر از ارزش واقعی است

تهران-ایرنا- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات در زمینه واگذاری شرکت ها، قیمت‌گذاری کمتر از ارزش واقعی است که ناشی از مدیریت و تکالیف غیرتجاری تحمیل‌شده به آن‌هاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احمد میدری در نشست بررسی جایگاه شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (تیپیکو) در صنعت دارو و ارزیابی عملکرد آن با اشاره به عملکرد شرکت‌های بزرگ در شرایط بحرانی، اظهار کرد: در جنگ ۱۲ روزه، شرکت‌های بزرگ وابسته به سازمان تأمین اجتماعی نقش مهمی در انجام وظایف خود و تامین کالاهای اساسی کشور ایفا کردند، به عنوان نمونه، یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل این سازمان با در اختیار داشتن ۶۰۰ دستگاه کِشنده، پیشگام تخلیه سریع بنادر شد و شرکت پگاه نیز که ۲۵ درصد لبنیات کشور را تأمین می‌کند، با ورود فوری به بازار از ایجاد خلأ در تأمین مواد لبنی جلوگیری کرد.

وی افزود: در صنعت دارو نیز شرکت‌های بزرگ بدون در نظر گرفتن محاسبات معمول سود و زیان، به سرعت وارد عمل شدند و این ظرفیت‌ها در مواقع اضطراری بسیار تعیین‌کننده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تکلیف قانونی برای خروج سازمان تأمین اجتماعی از بنگاه‌داری اظهار کرد: بر اساس قانون برنامه، ما موظف به واگذاری این شرکت‌ها هستیم. فروش شرکت تیپیکو امکان‌پذیر است اما چالش‌های متعددی دارد. یکی از مهم‌ترین مشکلات، قیمت‌گذاری پایین‌تر از ارزش واقعی این شرکت‌هاست که ناشی از مدیریت و تکالیف غیرتجاری تحمیل‌شده به آن‌هاست.

وی افزود: تغییرات گسترده مدیریتی با هر تغییر دولت و همچنین تکالیفی که به شرکت‌ها برای انجام مأموریت‌های غیراقتصادی داده می‌شود، باعث شده این شرکت‌ها نتوانند ارزش واقعی خود را در بازار نشان دهند. از سوی دیگر، هرگونه فروش با اعتراض نهادهای نظارتی مواجه می‌شود و این فرآیند را پیچیده می‌کند.

مدل‌های جایگزین برای واگذاری

میدری با اشاره به تجربه کشورهای دیگر در مدیریت دارایی‌های مشابه گفت: در آمریکا و برخی کشورها، ساختار مالکیت شرکت‌ها به گونه‌ای است که صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه‌گذاری‌های نهادی مالک بخش عمده‌ای از سهام هستند و مدیریت در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

به گفته وی، چنین مدلی می‌تواند برای تیپیکو نیز بررسی شود تا هم شرکت بزرگ باقی بماند و هم مدیریت خصوصی بر آن حاکم شود.

وی ادامه داد: اگر این مسیر امکان‌پذیر نباشد، می‌توان به‌طور کامل از صنعت دارو خارج شد و به‌جای بنگاه‌داری، به سرمایه‌گذاری در سهام سایر شرکت‌ها پرداخت. همچنین می‌توان مدیریت برخی شرکت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرد، اما این روش‌ها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نیازمند مطالعه و بررسی عمیق است.

میدری تشکیل کارگروهی متشکل از متخصصان صنعت دارو و کارشناسان بازار سرمایه را ضروری دانست و گفت: «این کارگروه باید طی چند ماه به‌طور شبانه‌روزی روی مدل‌های واگذاری و خروج از بنگاه‌داری کار کند. در غیر این صورت، با افزایش مالیات و فشارهای قانونی مواجه خواهیم شد و مدیران این شرکت‌ها نیز با تبعات قضایی روبه‌رو می‌شوند.»

وی در پایان تأکید کرد: اجرای این مأموریت دشوار اما ضروری است و باید با در نظر گرفتن همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و نظارتی، بهترین راهکار را انتخاب کنیم.

برای رشد صادرات، نیازمنداصلاح سیاست‌های حمایتی و توسعه دیپلماسی اقتصادی هستیم

محمد نادری‌ علی‌زاده، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین(تیپیکو) نیز در این نشست گفت: بازار جهانی دارو در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۱۶۴۵ میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۳۵۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد. در مقابل، بازار دارویی ایران حدود ۴ میلیارد دلار است؛ در حالی که عربستان سعودی با یک‌سوم جمعیت ایران بازاری ۱۲ میلیارد دلاری دارد. این مقایسه نشان می‌دهد ظرفیت رشد بالایی در صنعت داروی کشور، به‌ویژه با توسعه نظام ژنریک، وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تیپیکو ۱۵ درصد بازار داروهای تولیدی کشور و ۴۸درصد بازار دارویی شرکت‌های بورسی را در اختیار دارد، افزود: این هلدینگ با ۱۴ سایت تولیدی، ۱۲۰ کرسی هیئت‌مدیره و بیش از ۱۱ هزار نفر پرسنل، یکی از مهم‌ترین بازیگران صنعت دارو در کشور است.

مدیرعامل تیپیکو همچنین به عملکرد مالی این هلدینگ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تیپیکو با رشد ۴۲ درصدی فروش و ۵۳ درصدی سود نسبت به سال قبل، به سودآوری ۵ همت دست یافته است و تنها در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۴، ۱۱۶ درصد بودجه پیش‌بینی‌شده شستا در فروش و ۱۴۴ درصد در سود را محقق کرده‌ایم. این در حالی است که برخی هلدینگ‌های دارویی دیگر با کاهش شدید سودآوری مواجه شده‌اند.

نادری‌ علی‌زاده با بیان اینکه صادرات دارویی ایران در سال گذشته تنها ۹۰میلیون دلار بوده که ۳۰ درصد آن به تیپیکو تعلق دارد، تأکید کرد: موانع اصلی توسعه صادرات شامل قیمت‌گذاری دستوری، عدم سرمایه‌گذاری در کیفیت، مشکلات بانکی و تحریم‌هاست. برای رشد صادرات، نیازمند اصلاح سیاست‌های حمایتی و توسعه دیپلماسی اقتصادی هستیم.

وی در پایان با اشاره به پروژه‌های توسعه‌ای تیپیکو گفت: ۳۰ پروژه به ارزش ۳۷۶۵ میلیارد تومان در ۱۲ شرکت تابعه تا پایان سال ۱۴۰۶ در حال اجراست. ورود به تولید داروهای پررشد جهانی مانند داروهای بیولوژیک و لاغری، افزایش خودکفایی مواد اولیه، و توسعه همکاری‌های بین‌المللی از برنامه‌های محوری ماست. تیپیکو آمادگی دارد در اجرای تکالیف برنامه هفتم توسعه از جمله ایجاد ذخایر راهبردی و ارتقای زیرساخت‌های صنعت دارو با وزارت بهداشت همکاری کند.