شناسهٔ خبر: 74028729 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هوش مصنوعی خوانندگان خبر را می‌بلعد

یک مطالعه جدید هشدار داده است که گسترش فناوری‌های خلاصه‌سازی هوش مصنوعی اخبار، تهدید جدی برای صنعت رسانه ایجاد کرده و به کاهش ۴۰ درصدی بازدید از سایت‌های خبری منجر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از گاردین، یک مطالعه جدید هشدار داده است که گسترش فناوری‌های خلاصه‌سازی هوش مصنوعی اخبار، تهدید جدی برای صنعت رسانه ایجاد کرده و به کاهش ۴۰ درصدی بازدید از سایت‌های خبری منجر شده است. این تحقیق که توسط مؤسسه مطالعات رسانه‌ای «پرسیپتیو» انجام شده، نشان می‌دهد چگونه ابزارهای هوش مصنوعی مانند گوگل جنینی و ChatGPT در حال تغییر رفتار مخاطبان هستند.

بر اساس این مطالعه، ۶۵ درصد کاربران اینترنت اکنون ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به سایت‌های خبری، خلاصه‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی را بخوانند. این تغییر رفتار باعث شده درآمد حاصل از تبلیغات دیجیتال برای ناشران خبری در یک سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یابد.

سارا کالینسون، سرپرست این تحقیق می‌گوید: شاهد یک تغییر پارادایم اساسی در مصرف خبر هستیم. هوش مصنوعی نه فقط محتوا را خلاصه می‌کند، بلکه به تدریج نقش دروازه‌بان خبر را هم بر عهده گرفته است.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که:

- ۴۵ درصد از کاربران نسل Z اصلاً به سایت‌های خبری مراجعه نمی‌کنند

- زمان متوسط مطالعه اخبار از ۳ دقیقه به ۴۵ ثانیه کاهش یافته است

- ۷۰ درصد از خلاصه‌های هوش مصنوعی حاوی خطاهای جزئی یا تحریف‌های معنایی هستند

در واکنش به این یافته‌ها، برخی ناشران بزرگ خبری شروع به محدود کردن دسترسی ربات‌های هوش مصنوعی به محتوای خود کرده‌اند. اتحادیه ناشران خبری اروپا نیز خواستار تنظیم مقررات جدید برای محافظت از حقوق محتوایی شده است.