شناسهٔ خبر: 74023948 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

داستانی غم‌انگیز به نام «خدمات پس از فروش خودرو‌های چینی»/ شرکت‌هایی که از تامین ساده‌ترین قطعات هم عاجز هستند

«خدمات پس از فروش» عبارتی است که بسیاری از مالکان خودروهای چینی در ایران دل خوشی از آن ندارند؛ چرا که برای تامین ساده‌ترین قطعات خودرو خود از سوی نمایندگی‌ها، در بهترین حالت چند ماهی را باید صبر کنند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

با افزایش تعداد خودرو‌های چینی در بازار ایران، خدمات پس از فروش این محصولات به یکی از دغدغه‌های اصلی مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. بررسی‌های میدانی، گزارش‌ها، شکایات ثبت‌شده و اظهارات مشتریان نشان می‌دهد که برخی از نمایندگی‌های رسمی شرکت‌هایی نظیر مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور قادر به تأمین قطعات ساده و رایج خودرو‌های فروخته‌شده خود نیستند.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، قطعاتی نظیر شیشه‌بالابر، جک بالابر صندوق عقب، دستگیره در، ترمز برقی یا حتی قطعات داخلی صندلی‌ها، با گذشت ۲ تا ۳ ماه از ثبت در سیستم گارانتی، هنوز به مشتریان تحویل داده نشده‌اند.

 بسیاری از مالکان این خودرو‌ها اعلام کرده‌اند که هنگام مراجعه به نمایندگی، تنها با یک جمله مواجه می‌شوند: «قطعه نداریم، شرکت هم فعلاً موجودی ندارد».

در یکی از موارد پرشمار ثبت‌شده در تهران، مالک خودرو «ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ کراس» از شرکت مدیران‌خودرو اعلام کرده است که شیشه‌بالابر خودرو دچار مشکل شده، اما با وجود ثبت رسمی در گارانتی، سه ماه است هیچ قطعه‌ای دریافت نکرده است. این فرد می‌گوید: هر بار تماس می‌گیرم، هر یک جواب تکراری می‌شنوم؛ «قطعه هنوز موجود نیست».

مشابه همین مشکل در خودرو‌های جک نیز تکرار شده است. یکی از مشتریان کرمان‌موتور که برای تعویض جک صندوق عقب مراجعه کرده، اعلام کرد که نمایندگی به فرد گفته است «جک صندوق عقب نداریم، نمی‌دانیم چه زمانی تامین می‌شود».

این وضعیت ناشی از نبود یک نظام شفاف تأمین قطعات، ضعف در مدیریت زنجیره واردات و عدم تعهد قانونی شرکت‌های چینی به الزامات خدمات پس از فروش است. 

در شرایط تحریم و محدودیت‌های بانکی، شرکت‌ها باید پیش‌بینی ذخایر قطعه را برای چند ماه آینده داشته باشند، اما به‌نظر می‌رسد این موضوع از سوی برخی واردکنندگان به‌کلی نادیده گرفته شده است.

نکته قابل‌تأمل آنکه این تاخیر‌ها در دوران گارانتی اتفاق می‌افتد؛ یعنی حتی در بازه‌ای که شرکت‌ها باید مطابق تعهد رسمی خود بدون دریافت وجه، خدمات ارائه دهند. برخی مصرف‌کنندگان نگران هستند که در پایان دوره گارانتی، حتی همین پیگیری‌های بی‌نتیجه نیز از دسترس خارج شود.

در نهایت، استمرار وضعیت فعلی ممکن است به کوچ بخشی از مشتریان به بازار‌های غیررسمی، استفاده از قطعات غیراستاندارد و افت ارزش برند‌های چینی در ایران منجر شود. اگرچه این برند‌ها سهم قابل‌توجهی از بازار خودرو را در اختیار دارند، اما بدون اصلاح ساختار خدمات پس از فروش، این سهم ممکن است در سال‌های آینده کاهش چشم‌گیری پیدا کند.

انتهای پیام/