به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمدرضا هاشمی روز چهارشنبه در جلسه برنامهریزی سی و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی اظهار کرد: با توجه به اهمیت این نمایشگاه لازم است برنامهریزی برای شرکت در نمایشگاه با دقت و تلاش ویژه صورت پذیرد.
وی ادامه داد: برنامهریزیها بگونهای باشد تا علاوه بر جذب بازدیدکنندگان، زمینهای مناسب برای معرفی توانمندیهای صنایع دستی و افزایش تولید و فروش فراهم شود.
استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: بدون شک استفاده از فضاهای سنتی مانند سیاهچادر و حضور هنرمندان با لباسهای محلی، به همراه دعوت از اساتید دانشگاه و افراد مسلط به زبانهای مختلف، میتواند تأثیرگذاری نمایشگاه را دوچندان کند.
وی بر لزوم همکاری و هماهنگی بین دستگاههای اجرایی استان در این زمینه تاکید کرد و گفت: همچنین از تشکیل کمیتههای تخصصی سرمایهگذاری، فناوری و بررسی دستاوردهای نمایشگاههای گذشته، نباید غافل شد.
هاشمی ادامه داد: با تشکیل کمیته بررسی دستاوردهای نمایشگاههای گذشته میتوان به جمعبندی تجربیات پیشین و پیگیری بخشهایی که تاکنون مغفول ماندهاند، پرداخت و از این طریق عملکرد خود را بهبود بخشید.
وی عنوان کرد: امید است با برنامهریزی دقیق و بهرهگیری از تجربیات گذشته، این نمایشگاه به بستری برای توسعه گردشگری و رشد اقتصادی استان تبدیل شود و دستاوردهای هنرمندان و صنعتگران استان به بهترین شکل معرفی شود.
لزوم ارتقای توانمندی بازاریابی صنعتگران خراسان جنوبی
رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی هم گفت: برای حضور موفق صنعتگران و فعالان صنایع دستی استان در نمایشگاهها، لازم است تیمهای تخصصی بازاریابی تشکیل شود و آموزشهای لازم برای افزایش مهارتهای بازاریابی به فعالان این حوزه ارائه شود.
سید علیرضا ذوالفقاری با اشاره به اهمیت حمایت از صنعتگران خلاق و نوآور استان اظهار کرد: تعدادی از صنعتگران علاوه بر داشتن خلاقیت، توانمندی علمی نیز دارند اما بسیاری از این محصولات به مرحله عرضه در بازار نرسیده است.
وی با اشاره به حضور صنعتگران خراسان جنوبی در نمایشگاه اخیر صنایع دستی در تهران، بیان کرد: هرچند حضور گسترده و استقبال قابل توجه بود، اما به دلیل ازدحام، بسیاری از بازدیدکنندگان فرصت ورود به غرفه استان را نیافتند، این مسئله نشان میدهد اطلاعرسانی و مدیریت بهتر میتواند بهرهوری ما را افزایش دهد.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با تأکید بر ضعفهای موجود در توانمندی بازاریابی صنعتگران صنایع دستی گفت: برخی از فعالان صنایع دستی، حتی از داشتن کارت ویزیت و مهارتهای ابتدایی مکالمه بیزینسی برخوردار نیستند و این موضوع مانعی برای عقد قراردادهای تجاری است لذا آموزشهای وسیع و تخصصی در این زمینه ضروری است.
وی عنوان کرد: پارک علم و فناوری آمادگی دارد تیم بازار تخصصی متشکل از افراد مسلط به زبان انگلیسی، آشنا به الگوهای قرارداد و بازار را تشکیل دهد تا در کوتاهمدت این خلأ رفع شود، همچنین این تیم میتواند به صنعتگران کمک کند تا با ابزارهای مدرن مانند کارتهای ویزیت دیجیتال و پلتفرمهای فروش آنلاین مجهز شوند.
ذوالفقاری به اهمیت تدوین سناریوهای مشخص برای حضور در نمایشگاهها اشاره کرد و گفت: باید هدفگذاری کنیم که چه محصول یا برند خاصی قرار است معرفی و چه نتایجی در پایان نمایشگاه حاصل شود، این امر به ما کمک میکند برنامهریزی مؤثرتری داشته و از ظرفیتهای استان بهرهبرداری بهینه کنیم.
وی تاکید کرد: حمایت از شرکتهای دانشبنیان و خلاق و معرفی آنها در نمایشگاهها از اولویتهای ماست تا بتوانیم سهم استان را در بازارهای داخلی و بینالمللی ارتقا دهیم.
سی و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ۶ تا ۱۰ شهریور امسال در تهران برگزار می شود.