سعید ساکت در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهر اصفهان در سالهای گذشته شهرتی ملی بهعنوان شهر دوچرخهها داشت؛ شهری که بخش عمدهای از جابهجاییها و فعالیتهای روزمره مردم با استفاده از دوچرخه، این وسیله نقلیه پاک و کارآمد، انجام میشد، اگرچه امروز شرایط تغییر کرده، اما ما همچنان بر احیای این هویت شهری تأکید داریم و در همین راستا اقدامات متعددی را در دستور کار قرار دادهایم.
وی افزود: در حال حاضر، شهر اصفهان با جمعیتی بالغبر دو میلیون نفر دارای نرخ مالکیت خودرو ۳۸۴ خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است، به عبارتی از هر ۷۰۰۰ نفر، ۳۸۴ نفر مالک خودرو هستند و این آمار که معادل ۱۸۴ هزارم بهازای هر نفر است، بیانگر رشد معنادار و مستمر تعداد خودروها در سالهای اخیر بوده و بر لزوم ساماندهی و مدیریت هوشمند ترافیک شهری تأکید دارد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: بر اساس آمارهای رسمی، هماکنون حدود ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو با پلاک فعال در شهر اصفهان در حال تردد هستند و این عدد گویای حجم قابل توجهی از خودروهای شخصی در معابر شهری است.
ساکت گفت: تعداد سفرهای روزانه شهری نیز بالغبر ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار سفر است که از این تعداد، ۴۳ درصد با خودروهای شخصی، بیش از ۷ تا ۱۰ درصد با موتورسیکلت و تنها حدود سه تا چهار درصد با دوچرخه یا اسکوتر انجام میشود.
وی با تأکید بر ضرورت فراهمسازی زمینه برای توسعه حملونقل پاک ادامه داد: شهرداری اصفهان با حمایت و تأکید شورای اسلامی شهر و همراهی شهردار، گامهایی مؤثر در مسیر تقویت و توسعه حملونقل غیرموتوری برداشته است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در این کلانشهر از حملونقل ترکیبی بهصورت عملیاتی بهره گرفتهایم، زیرا با توجه به طول بعضی مسیرها، استفاده صرف از دوچرخه برای همه شهروندان ممکن نیست و ترکیب مترو با دوچرخه میتواند راهکاری مناسب برای مسیرهای متوسط و طولانی باشد.
ساکت با اشاره به اقدامات انجامشده در این زمینه گفت: در بیشتر ایستگاههای مترو، استندهای پارک دوچرخه با هماهنگی کامل جانمایی و نصب شده است؛ این زیرساختها مورد استقبال نوجوانان، جوانان و دانشآموزان قرار گرفته و استفاده از دوچرخه را آسانتر کرده است.
وی افزود: برنامهریزی برای نصب بیش از هزار استند دوچرخه جدید در نقاط مختلف شهر از جمله مدارس، مساجد، حسینیهها، کتابخانهها، اماکن عمومی و مراکز ورزشی در حال اجرا است تا دغدغه پارک امن و منظم دوچرخهها برطرف شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: یکی از مهمترین مسائل در حوزه دوچرخهسواری شهری، حفظ نظم و منظر شهری است و در قالب این طرح، شهروندان دیگر نیاز نخواهند داشت دوچرخههای خود را به درختها، علمکهای گاز یا علائم ترافیکی قفل کنند، بلکه میتوانند از استندهای منظم استفاده کرده و در حفظ چهره شهر مشارکت داشته باشند.
ساکت گفت: استندهای قدیمی که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ عدد بوده، بازسازی و رنگآمیزی شده است و ظرفیتهای جدید نیز بهزودی به آنها افزوده خواهد شد.
وی با اشاره به موضوع توسعه اسکوترهای شهری ادامه داد: استفاده از اسکوتر بهعنوان یک وسیله نقلیه نوین، مستلزم وجود قوانین و آئیننامههای مشخص برای تردد ایمن و هدفمند است و در همین راستا، معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در حال تدوین ضوابط مربوط به تردد اسکوترها است و این آئیننامه با الهام از قوانین بینالمللی تنظیم شده و در مرحله نهایی ارائه به پلیس راهور قرار دارد تا پس از تصویب، اجرایی شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به اجرای طرح آزمایشی تردد اسکوتر در ایام نوروز اظهار داشت: این طرح در نوروز سال جاری اجرا شد و بازتابهای متنوعی در بین شهروندان داشت که بسیاری از بازخوردها مثبت بود و بعضی چالشها نیز شناسایی شد که هماکنون برای رفع آنها برنامهریزی صورت گرفته است.
ساکت گفت: بر اساس این تجربه، برنامهای در دست اجرا است که طی آن با حمایت شهرداری و ورود بخش خصوصی، بیش از ۱۰۰۰ دستگاه اسکوتر در سطح شهر مستقر شود تا حملونقل پاک در کنار دوچرخه، سهم بیشتری در جابجایی روزانه شهروندان داشته باشد.
وی تصریح کرد: در ماههای آینده اتفاقات مثبتی در حوزه حملونقل پاک در اصفهان رقم خواهد خورد و با همافزایی بخشهای دولتی و خصوصی، شهروندان از امکانات بهتر، ایمنتر و دسترسپذیرتری برای تردد در سطح شهر بهرهمند خواهند شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان یادآور شد: هدف نهایی ما، کاهش سهم خودروهای شخصی از سفرهای درونشهری، افزایش سهم دوچرخه و اسکوتر، کاهش آلودگی هوا و بهبود سلامت عمومی شهروندان است.