شناسهٔ خبر: 74011422 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما مطرح کرد؛

مخاطب تلویزیون زمان جنگ افزایش یافت/ برای محاسبه مخاطب تلویزیون فرمول داریم

محسن شاکری‌نژاد با اشاره به آخرین نظرسنجی درباره رتبه شبکه های پربازدید بیان کرد که تک برنامه‌های پربیننده تلویزیونی ملاک شبکه‌های پربیننده قرار نمی‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به خبرهایی که در ادامه آورده شده است توجه کنید.

- سقوط آزاد آمار مخاطب صدا و سیما هم‌زمان با جهش ۲هزار و ۳۸۰ درصدی بودجه آن طی ۱۰ سال

- چرا صداوسیما روز به روز در جلب اعتماد مخاطب، ناکام‌تر است؟/ می‌شود این رسانه را به نفع ملت نجات داد؟

- تناقض در کلام مدیران صداوسیما برای کتمان کاهش مخاطب

- چرا مخاطبان با صدا و سیما قهر کرده‌اند؟

-صدا و سیما، بی‌مخاطب‌تر از همیشه؛ چرا این سازمان با بودجه ۴۳ هزار میلیارد تومانی انقدر ناموفق است؟

صحبت از مخاطبان تلویزیون  بحث دیروز امروز نیست بلکه از همان ابتدایی که پابه خانه های مردم گذشت و رسانه ملی نام گرفت این سخنان وجود داشت امروز شاید از این جهت صداس مورد حجم بسیار واقع می شود که برخی از منتقدین نسبت به برنامه ها و مسئولینش دل خوشی نداشته و از این جهت زبان به نقد رسانه ملی و رسمی کشور می‌گشایند و واقعیت و انصاف را در نظر نمی‌گیرند. البته کاهش مخاطب این رسانه در رقابت با فضای مجازی امری جهانی بوده و موضوع جدیدی نبوده و اینگونه نیست که تنها صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با این چالش دست ‌و پنجه نرم می‌کند. فارغ از تمام این حواشی، آیا رسانه ملی کشورمان در جذب مخاطب شکست خورده و مسئولینش نتوانستند کاری انجام دهند؟

تک برنامه پربیننده، ملاک شبکه پربیننده نیست

قبل از هر چیز، بهتر است در این موضوع به یک شاغول و معیار واحد و مشخصی برسیم تا در نتیجه‌گیری دچار اشتباه و خطا نشویم. به نقل از رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما ما اصطلاحی داریم به عنوان «شبکه آشیانه» یعنی نگاه مردم و انتخاب مردم معمولاً روی این شبکه‌های آشیانه قرار دارد. ما از آنها می‌پرسیم اگر بنا باشد یک شبکه را به طور معمول پیگیری کنند کدام شبکه است؟ و پاسخ آنها همان شبکه آشیانه است که برای عده‌ای از مردم ترتیب شبکه‌ها همان ترتیبی است که شبکه آشیانه‌شان را می‌سازد.

وی اضافه کرد: عده‌ای به طور مثال معمولاً تلویزیونشان روی شبکه آی فیلم است که شبکه آشیانه شأن همین است و معمولاً آی فیلم را انتخاب می‌کنند. تک برنامه پربیننده، ملاک شبکه پربیننده نیست

شاکری نژاد عنوان کرد: نسیم هم ممکن است گاهی به رتبه‌های قبل تر خود بیاید. اما این نکته را هم بگویم مثلاً پر مخاطب‌ترین برنامه‌های نوروزی ابتدا «مردان آهنین» و بعد «۱۰۰۱» بود و ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که وقتی برنامه «۱۰۰۱» رتبه دوم است چرا خود شبکه در رتبه آخر ۶ شبکه اول قرار دارد؟ جوابش این است که برای ما تک برنامه ملاک نیست. کلیت شبکه (در نظرسنجی انتخاب مردم) مهم است. ممکن است یک برنامه خیلی مخاطب بالایی هم داشته باشد ولی وقتی از مردم می‌پرسید که اگر بنا باشد یک شبکه را انتخاب کنند کدام شبکه مورد نظرشان است همان شبکه آشیانه را تعیین می‌کند.

وی اضافه کرد: شبکه نسیم برنامه‌هایی دارد که ممکن است در زمان‌های مختلف رتبه دوم پربازدیدها را داشته باشند اما درنهایت نظر مردم درباره استفاده از کلیت شبکه رنکینگ شبکه را مشخص می‌کند. چون ممکن است مردم به خاطر تک برنامه‌ها سراغ بعضی از شبکه‌ها بروند و با پایان برنامه آن شبکه را نبینند.

شاکری نژاد با اشاره به این فرمول درباره مخاطب بالای برخی سریال‌ها و برنامه‌ها عنوان کرد: ما برنامه فوتبالی داشته‌ایم که حدود ۸۰ درصد مخاطب داشته است و برخی ممکن است با اعلام آمار همین یک برنامه تصور کنند مخاطب صداوسیما ۸۰ درصد است ولی این‌طور نیست و اینها تنها مخاطب تک برنامه‌ها یا تک سریال است. درباره میزان مخاطب تلویزیون هم فرمول داریم که در نظرسنجی‌ها می‌پرسیم به طور مثال در شبانه روز چند دقیقه برنامه‌های صداوسیما را می‌بینند؟ چند دقیقه برنامه‌های شبکه یک یا شبکه دو و دیگر شبکه‌ها را تماشا می‌کنند؟ که این هم فرمولی جهانی دارد. آفکام (سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا) معتقد است اگر شخصی در هفته بیش از ۱۵ دقیقه برنامه‌ها را ببیند او را «مخاطب» لحاظ می‌کند. ما در مورد برنامه‌های تلویزیون می‌گوئیم اگر کسی بیش از ۱۵ دقیقه در روز برنامه‌ها را ببیند «مخاطب تلویزیون» است.

وی اظهار داشت: با این فرمول وقتی ۷۲.۶ درصد از مخاطب سریال «پایتخت» را دیده است منظور این نیست که مخاطب تلویزیون یا شبکه یک این میزان است.

حدود 70 درصد از مردم ایران مخاطب صدا وسیما هستند

حالا که متر و ملاک را دریافتیم، به سراغ میزان تماشاگران برویم و ببینیم واقعیت چیست و چه تعدادی درست است و صحت دارد. طبق گفته رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملّی بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده در این مرکز، حدود 70 درصد از مردم ایران مخاطب صدا وسیما هستند. اگر بخواهیم به تفکیک مناطق مختلف بیان کنیم: شهر تهران و مراکز استان‌ها: 66 درصد، سایر شهرستان‌ها: 69.9 درصد و روستاها: 78.7 درصد.

به نقل از رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملّی، مخاطب و بیننده تلویزیون شامل کسانی می‌شود که حداقل 15 دقیقه در یک هفته صدا و سیما را تماشا کرده باشند. برای اینکه از صحت و سقم نظرسنجی مرکز تحقیقات مطمئن شویم، پیمایش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که به‌عنوان مرجع تخصصی آمار کشور و برگزاری نظرسنجی در فضای مجازی انجام شده است را بررسی می‌کنیم. بر اساس پیمایش ایسپا، 69.2 درصد از کل مردم ایران بیننده برنامه‌های صدا و سیما هستند. این عدد با شاخص بیان شده توسط مرکز تحقیقات صدا و سیما کمتر از 1 درصد اختلاف دارد.

رسانه ملی بعد از جنگ نسبت به زمستان سال گذشته، ۴ درصد افزایش مخاطب داشت

بد نیست به عملکرد سیمای ملی در دوران جنگ تحمیلی ۱۲ روزه هم بپردازیم. رسانه ملی بعد از جنگ و در بهار امسال نسبت به فصل قبل یعنی زمستان سال گذشته، ۴ درصد افزایش مخاطب داشته است. همچنین مخاطب کنونی صداوسیما نسبت به بهار ۱۴۰۳، حدود ۷ درصد افزایش داشته است. امار گفته شده نشان دهنده این است که صداوسیما مرجعیت خبری خود بین مردم را تاکنون حفظ کرده و شایعات در این مورد، حقیقت ندارد.

در پایان رهبری نیز با تقدیر از نقش‌آفرینی تلویزیون دز جنگ ۱۲ روزه، به حضور همه اقشار و سلایق در آنجا اشاره کردند و فرمودند: در تلویزیون، اظهارات افراد مختلف را مشاهده کردید دیگر، که با ظاهرهای گوناگون، چهره‌های گوناگون، لباسهای گوناگون که هیچ به نظر هم نمی‌آید اینها حاضر باشند این‌جور فداکارانه حرف بزنند. کسی باور نمی‌کرد و شد و اتّفاق افتاد. این افراد، همه با جهت‌گیری‌های سیاسی گوناگون، با جهت‌گیری‌های سیاسیِ گاهی متقابل، با وزن مذهبی کاملاً متفاوت، در کنار هم ایستادند و این وحدت بزرگ را، این اتّحاد عظیم ملّی را به وجود آوردند.

گزارش از محمد صادق عباسی