اکبر اشرفی مدیر گروه کشوری علوم سیاسی دانشگاه آزاد در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره عملکرد مدیریتی شهید طهرانچی اظهار کرد: مدیریت شهید طهرانچی بازتابی از شخصیت ایشان است. شهید طهرانچی ویژگیهای خاص فردی و مدیریتی داشت که باعث میشد در عملکرد مدیریتی ایشان هم اثر بگذارد. مانند این که ایشان، فرد بسیار باهوشی و تیزبینی بود. شهید طهرانچی همیشه دارای برنامه و راهبردهای کلان بود. ایشان آدمشناس، دلسوز، کارآمد و پیگیر بود. وقتی کاری را آغاز میکرد، هرگز در نیمه راه آن را رها نمیکرد. تواضع و تلاشگری از دیگر ویژگیهای شهید گرانقدر بود. البته در عین تواضع، قاطع و جدی بود.
وی افزود: شهید طهرانچی فیزیکدان بود؛ اما آشنایی عیمقی هم با علوم انسانی و اسلامی داشت. فیزیک را با علوم انسانی ترکیب کرده بود و هر دو را بسیار خوب میفهمید. انس بسیاری با قرآن داشت. به طوری که در سخنرانیهای علمی خود از قرآن الگو میگرفت. ولایتمداری، ایرانشناسی و جهانشناسی از ویژگیهای ایشان بود. این ویژگیها سبب شد که شهید طهرانچی طرحها و برنامههای متحولکننده اجرا کند. از جمله ایجاد تحولات ساختاری در دانشگاه آزاد اسلامی. ایشان معاونتهای موضوعی مانند معاونت علوم انسانی و هنر، معاونت علوم تربیتی و مهارتی و معاونت علوم مهندسی و کشاورزی را تاسیس کرد.
اشرفی خاطرنشان کرد: شهید طهرانچی اساساً یک فرد تحولآفرین بود و دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان یک دانشگاه اجتماعی تعریف میکرد. منظور از دانشگاه اجتماعی دانشگاهی است که در برابر اجتماع و مردم مسئول است. ساماندهی امور دانشگاه به وسیله راهاندازی سامانهها یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم شهید طهرانچی بود. این سامانهها متمرکز بوده همه واحدهای حدود ۴۰۰گانه دانشگاه آزاد اسلامی را پوشش میدادند. از جمله این سامانهها میتواند به آموزشیار و پژوهشیار اشاره کرد.
مدیر گروه کشوری علوم سیاسی دانشگاه آزاد گفت: ساماندهی امور دانشگاه به شفافیت کمک میکند. همچنین به مدیر مجموعه کمک میکند که با سهولت بیشتری بتواند مدیریت کند. چرا که روشن میشود در دانشگاه چه میگذرد. شهید طهرانچی نگاه شبکهای به مسائل دانشگاه داشت. به علاوه با نگاهی تخصصی امور دانشگاه را ساماندهی میکرد. برای مثال میتوان به تشکیل گروههای کشوری در رشتههای مختلف اشاره کرد. همین اقدامات شهید طهرانچی باعث شد که دانشگاه آزاد از ورشکستگی نجات پیدا کند. حتی به سمت درآمدزایی و سود بیشتر حرکت کند. با کاهش دانشجویان در کل کشور، دانشگاه آزاد با مشکل مالی مواجه شده بود. تعداد دانشجویان به حدود ۸۰۰ هزار نفر رسیده بود. این موضوع سبب کاهش شدید درآمد دانشگاه شده بود. تا جایی که هزینههای دانشگاه بیشتر از درآمدش شده بود و در آستانه ورشکستگی قرار داشت. با آغاز مدیریت دکتر طهرانچی و اجرای برنامههای ایشان هماکنون دانشگاه بیش از یک ملیون و ۳۰۰ هزار دانشجو دارد. تمرکز بر درآمدهای غیرشهریهای یکی دیگر از اقدامات شهید طهرانچی بود که اتکای دانشگاه به شهریه را کم کرد. به علاوه انعقاد قرارداد با نهادهای مختلف، توانست دانشگاه را از نظر مالی نجات دهد. البته مسائل مالی در تخصص من نیست و در جریان جزئیات طرحهای مالی نیستم.
وی تصریح کرد: راهاندازی سامانههای آموزشیار و پژوهشیار هم بعد علمی دارند و هم بعد اداری و شفافیت. برای مثال وقتی هنوز سامانه آموزشیار فراگیر نشده بود، هر واحد دانشگاه آزاد به صورت اختصاص سامانهای جداگانه داشت. در حالیکه نگاه درست این است که مسائل دانشگاه به صورت کلان دیده شود. ۴۰۰ سامانه دانشگاهی در دانشگاه آزاد فعال بودند و هیچ نظارت مرکزی بر آنها وجود نداشت. این موضوع باعث شده بود که برخی واحدها، تقویم آموزشی دانشگاه را به میل خود اجرا کنند. مثلا درحالی که زمان ثبتنام گذشته بود، دانشجو ثبتنام انجام دهند. نظارت متمرکز سازمان مرکزی به واحدهای دانشگاهی این موارد را از بین برد.
اشرفی تاکید کرد: همچنین راهاندازی این سامانهها، شفافیت ایجاد کرد. سامانه پژوهشیار یکی دیگر از سامانههای علمی است که شهید طهرانچی راهاندازی کرد. این سامانه نظارت متمرکزی بر پژوهشهای دانشگاهی و رسالههای دکتری دارد. این سامانه بر رعایت حداقلهای علمی در رساله دکتری نظارت میکند. همچنین بر عملکرد استادان داوران متمرکز است. هماکنون در هر رساله دکتری حداقل 7 داور و حداکثر 9 داور از شهرهای مختلف نظارت دارند. این موضوع مشکل دسترسی دانشجویان به استادان داور در برخی از شهرها را برطرف میکند. به نظر من، سامانه پژوهشیار در افزایش سطح علمی دانشگاه و از بین بردن مشکلاتی که وجود داشت، بسیار موثر بود. سامانهای کردن یکی از راه های جلوگیری از فروپاشی دانشگاه آزاد بود.
انتهای پیام/