به گزارش روز سهشنبه ایرنا از ادارهکل روابط عمومی سازمان سینمایی، علی دهکردی در همایش هزینهها و شیوههای تامین سرمایه در ایران افزود: مشکلات صنفی اعضا و مشکلات معیشتی اهالی سینما برای من قابل لمس است. ما در خانه سینما حدود ۷ هزار و ۷۰۰ عضو داریم و همچنین فعالانی هستند که عضو خانه سینما هم نیستند. در طول مدتی که در خانه سینما مشغول فعالیت هستم با خیلی از این دوستان در ارتباط بودم و در برخی مواقع آدم به دلیل مشکلات معیشتی این دوستان ناراحت می شود.
دهکردی با اشاره به معضل بیکاری در سینما تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل مشکلات معیشتی سینما، بیکاری و دلیل اصلی آن تولید نشدن آثار سینمایی است. البته ما با خلأهای قانونی جدی در حوزههای حمایتی مانند بیمهها مواجه هستیم. در حرفه ما بیمه بیکاری، بیماری، از کار افتادگی و حوادث وجود ندارد و در پایینترین سطح ممکن هستند. همچنین انحصارگری نیز در برخی امکانات دولتی وجود دارد. سونامی بیکاری میتواند سایه سختی روی زندگی افراد سینما ایجاد کند.
مدیرعامل خانه سینما عنوان کرد: مساله رونق فیلمسازی با موضوع این همایش ارتباط دارد که یکی از عوامل مهم آن جذب سرمایه برای آثار سینمایی است. با ورود سرمایه و سرمایهگذاران به سینما این رونق بیشتر و نرخ بیکاری در سینما کمتر میشود.
وی افزود: من از کارشناسان سینما درخواست دارم برای این بیماری که سینمای ما را فراگرفته است به عنوان یک طبیب فرهنگ، درمانی پیدا کنید. تمایل نداشتن برای سرمایهگذاری در سینما و بررسی موانع و معضلات و پیشنهاد برای راههای درمان میتواند یکی از مهمترین دستاوردهای این همایش باشد.
دهکردی با اشاره به خلا قرارداد مشخص بیان کرد: یکی از مهمترین مسائل سرمایهگذاری ما در فیلمها نبود امنیت سرمایهگذار است یعنی نمیتوانیم امنیت سرمایه اولیه را تامین کنیم. به طور مثال هنوز بیمه سرمایه وجود ندارد. متاسفانه سرمایهگذاران ما با قراردادهای قانونی مشخصی مواجه نیستند و هر تهیهکنندهای قرارداد خودش را مینویسد که این اتفاق گاهی دردسرساز میشود. متاسفانه جزئیات جدی فیلمسازی میدانی را به سرمایهگذار منتقل نمیکنند.
وی متذکر شد: در کنار تمام ترغیبها برای جذب سرمایه در سینما، تهیهکنندگان و کارگردانان ما براساس وظیفه خود نباید این فضا را ایجاد کنند که به نوعی سرمایهگذارسالاری در سینما وجود داشته باشد. یعنی سرمایهگذار در انتخاب عوامل، داستان و شکل پخش فیلم دخالت داشته باشد. به نظر من آسیب این نوع رفتار از منفعت حضور سرمایهگذار در سینما بیشتر است.
مدیرعامل خانه سینما در پایان با اشاره به لزوم توجه به شیوههای جدید هزینه در سینما بیان داشت: سینمای ما به جایی رسیده است که تهیهکنندگان و مدیران تولید باید با شیوههای جدید مدیریت هزینه، به عنوان یک تخصص ویژه برخورد کنند. خیلی از آثار سینمایی ما همچنان با روش و دیدگاه سنتی در نوع هزینهها تولید میشوند درحالی که نیاز است ما نگاه مدرنی به بحث اقتصادی و هزینه فیلمها داشته باشیم.