به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی معاونت ریاستجمهوری، زهرا بهروزآذر در جلسه نشست هم اندیشی بررسی چالشها و مسائل مرتبط با زنان قالیباف با بیان اینکه فرش باید بهعنوان یک برند ملی احیا شود، اظهار کرد: امروز صنعت فرش ایران با چالشهای متعددی از جمله پراکندگی متولیان، کاهش صادرات و ورود رقبای منطقهای روبهرو است، در این رابطه لازم است در دولت چهاردهم، یک برنامه جامع برای بازتعریف اکوسیستم فرش تدوین شود.
وی با اشاره به کاهش سهم فرش ایران در بازار جهانی افزود: فرش ایرانی در کشورهای همسایه همچون افغانستان و هند تولید و با عنوان فرش کابل در بازار تهران فروخته میشود در حالی که فرش کرمان و کاشان به حاشیه رفتهاند، این یعنی ما نهتنها برند ملی خود را از دست دادهایم، بلکه از بازیگر بودن در اکوسیستم جهانی فرش نیز عقب ماندهایم.
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده، بیمه قالیبافان را یکی از مطالبات جدی زنان در سفرهای استانی دانست و تصریح کرد: هماکنون تعداد دقیق قالیبافان زن، وضعیت فعالیت و سن آنها مشخص نیست، ما به دادههای دقیق برای سیاستگذاری نیاز داریم تا بتوانیم در این حوزه برنامهریزیهای دقیقی انجام دهیم و ضروری است در این مسیر مدلهای جدید بیمهای را طراحی کنیم.
بهروزآذر خواستار شکلگیری کارگروهی ویژه با حضور همه بازیگران اصلی حوزه فرش شد و خاطرنشان کرد: برای تحول اکوسیستم، باید نقش شرکای کلیدی و دادههای پایه روشن باشد و پیشنهاد معاونت زنان و خانواده این است که با تشکیل کارگروهی ویژه و تحلیل سن، تعداد و نیازمندیهای واقعی زنان قالیباف، برنامهای عملیاتی برای ارتقای این صنعت ملی تدوین شود.
وی اضافه کرد: تاکنون حدود ۱۵۹ هزار نفر از قالیبافان تحت پوشش بیمه قرار گرفتهاند که ۷۹ درصد آنها را زنان تشکیل میدهند.