به گزارش خبرگزاری آنا؛ شرکت بایدو، شرکت بزرگ فناور چینی، در ادامه مسیر توسعه خودروهای خودران، اعلام کرده است که بنا دارد تا هزاران روبوتاکسی را به واسطۀ همکاری با تاکسی اینترنتی اوبر، در چند بازار خارج از چین و آمریکا مستقر کند. این اقدام نشاندهنده ورود جدی بایدو به بازار حملونقل بینالمللی با فناوریهای خودران است. همزمان، شرکت CAR Inc، بزرگترین سکوی اجاره خودرو در چین، بخشی از ناوگان خود را به خودروهای خودران بایدو مجهز میکند تا امکان اجاره خودرو کاملاً بدون راننده با قیمت مقرونبهصرفه در شهر ووهان فراهم شود.
مشارکت استراتژیک خودروساز و تاکسی اینترنتی برای تحول صنعت حمل و نقل
مدیرعامل اوبر، در بیانیهای دربارۀ همین موضوع اعلام کرده است که این همکاری با بایدو، دو شرکت پیشرو فناوری را گرد هم آورده تا مسیر حملونقل آینده را شکل دهند. مدیرعامل بایدو نیز این قرارداد بلند مدت را نقطه عطفی در عرضه جهانی فناوریهای این شرکت دانست.
تحلیلگر مؤسسه جفریز، توماس چونگ، با تأکید بر نقش مهم بایدو در حوزه فناوریهای خودران، اعلام کرده است که استفاده از مدلهای همکاری متنوع به این شرکت اجازه میدهد مقیاس فعالیتهای خود را سریعتر گسترش دهد. نخستین مرحله استقرار این خودروها قرار است در مناطق از شرق و غرب آسیا تا پایان سال جاری صورت گیرد.
بایدو در حال حاضر بیش از هزار خودروی بدون راننده را در ۱۵ شهر جهان از جمله دبی و ابوظبی به کار گرفته و از طریق برنامه Apollo Go بیش از ۱۱ میلیون سفر ثبت کرده است. اوبر پیش از این با شرکتهایی مانند WeRide، Pony.ai و Momenta که همگی در حوزه خودروهای خودران با پیشینه چینی فعال هستند همکاری داشته است؛ برخی از این شرکتها نیز در حال گسترش فعالیت خود در کشورهای غرب آسیا هستند.
اجاره خودروهای کاملاً خودران در چین با استقبال گسترده روبرو شد
سرویس اجاره خودروهای خودران که بایدو با همکاری CAR Inc در شهر ووهان راهاندازی کرده، با استقبال قابل توجهی روبهرو شده است. طبق اعلام نماینده خدمات مشتریان این مجموعه، تمامی ظرفیتهای موجود برای هفت روز آینده رزرو شدهاند و با توجه به تقاضا، خودروهای بیشتری اضافه خواهند شد. هزینه اجاره روزانه این خودروها فقط ۸۸ یوان (حدود ۱۲.۳ دلار) است که در مقایسه با نرخ اولیه ۵۸۸ یوان، تخفیف چشمگیری دارد. این خدمت برای افراد بالای ۱۸ سال، افراد فاقد گواهینامه رانندگی، گردشگران خارجی و معلولان قابل استفاده است و کاربران میتوانند تا هفت روز خودرو را اجاره کنند.
البته خودروهای مورد استفاده در این سرویس، یعنی SUV مدل RT۶، فقط در مکانهای مشخص تحویل و بازگردانده میشوند. مقامات شهرداری ووهان اعلام کردهاند که محدوده عملیاتی این خودروها اکنون به بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر مربع گسترش یافته است. خودرو RT۶ با طول ۴.۸ متر و ظرفیت چهار نفره، نسل ششم از روبوتاکسیهای بایدو محسوب میشود که توسط شرکت خودروسازی JAC ساخته شده و قیمتی نزدیک به ۲۵۰ هزار یوان (حدود ۳۴ هزار دلار) دارد.
طراحی اختصاصی برای خودرانی سطح ۴
خودروی RT۶ که بناست در طرح مشترک بایدو و اوبر به عنوان یک تاکسی خودران خیابانهای بسیاری از کشورها را فتح کند، محصول شرکت بایدو است و بهعنوان نخستین روبوتاکسی تولید انبوه با قابلیت خودرانی سطح ۴ شناخته میشود.
این خودرو بر پایه شاسی اختصاصی Xinghe طراحی شده و مجهز به ۳۸ حسگر شامل ۸ لیدار، ۱۸ رادار و ۱۲ دوربین است که امکان هدایت دقیق در محیطهای شهری پیچیده را فراهم میکند. توان پردازشی آن به ۱۲۰۰ TOPS میرسد که در مقایسه با سیستم FSD تسلا با ۱۴۴ TOPS، جهشی چشمگیر محسوب میشود. حذف فرمان و امکان چیدمان داخلی متنوع مانند میز کار، کنسول بازی یا یخچال، نشاندهنده تمرکز بر تجربه کاربری و انعطافپذیری کابین است.
قیمتگذاری رقابتی و تحول در اقتصاد حملونقل
یکی از نقاط قوت RT۶ قیمت پایین آن است؛ بایدو موفق شده هزینه تولید هر دستگاه را به حدود ۲۵۰٬۰۰۰ یوان (حدود ۳۰٬۰۰۰ دلار) کاهش دهد. این کاهش قیمت میتواند هزینه استفاده از تاکسی را تا نصف کاهش دهد و زمینهساز گسترش سریع روبوتاکسیها شود. در مقایسه با رقبای آمریکایی مانند Waymo که هزینه هر واحد بیش از ۱۵۰٬۰۰۰ دلار است، RT۶ از نظر اقتصادی بسیار مقرونبهصرفهتر است. همچنین، بایدو با ارائه کرایه پایه ۴ یوان (حدود ۵۵ سنت)، مدل اقتصادی جدیدی برای حملونقل شهری معرفی کرده است.
چالشهای اعتماد عمومی و رقابت جهانی
این نکته را نباید فراموش کرد که علیرغم پیشرفتهای فنی، پذیرش عمومی خودروهای کاملاً خودران همچنان با چالشهای جدی در جهان روبهروست. بایدو برای جلب اعتماد کاربران، ابتدا در شهرهایی مانند ووهان و چونگچینگ مجوز ارائه خدمات بدون راننده را دریافت کرد و تجربه عملیاتی خود را گسترش داد. در سطح جهانی، RT۶ با طراحی اختصاصی، قیمت رقابتی و عملکرد ایمن، تهدیدی جدی برای رقبای آمریکایی مانند تسلا و گوگل ویمو محسوب میشود. با ادامه توسعه فناوری و گسترش خدمات، RT۶ میتواند نقش کلیدی در آینده حملونقل هوشمند ایفا کند.
انتهای پیام/