به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، سید مصطفی آذرکیش روز شنبه در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها، اظهار کرد: فعالیتهای آموزش و پرورش حتی در دوران جنگ، همواره با قوت و قدرت و تأکید بر اهداف نهضت توسعه عدالت آموزشی ادامه یافت.
آذرکیش با بیان اینکه تحول در نظام آموزش و یادگیری از دو مسیر اصلی دنبال میشود، افزود: تحول در کلاس درس و در مدیریت آموزشی دنبال میشود. در بخش کلاس درس، شبکه ملی یادگیری معلمان (شمیم)، جشنواره نوآوری و دورههای آموزشی تخصصی نقش محوری دارند همچنین در بخش مدیریت نیز الگوی مدرسه تراز و صنعت تحول مدیریتی در دست اجرا است. معلمان با استفاده از روشهای نوین تدریس و مشارکت در یادگیری به بهبود کیفیت آموزش کمک میکنند.
چهار محور کلیدی از دیدگاه رئیس جمهور
معاون آموزش متوسطه ادامه داد: رئیسجمهور همواره بر چهار محور عدالت، مشارکت مردم، روابط بینبخشی و تکنولوژی مناسب تأکید داشتهاند. این اصول در توانمندسازی معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی نقش اساسی ایفا میکند. استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش نیز به عنوان بازوان اجرایی، مسئولیت پیادهسازی این سیاستها را بر عهده دارند.
آذرکیش با بیان اینکه برای اجرای تحول در آموزش، راهکارهای متعددی طراحی شده است، تصریح کرد: استفاده از فناوریهای نوین، طراحی محیطهای یادگیری پویا، بازنگری در شیوههای ارزشیابی و شخصیسازی تجربههای یادگیری از جمله این موارد هستند. دورههای تربیت معلم نیز به صورت کارگاهی و مشارکتی برگزار میشوند تا مهارتهای عملی معلمان تقویت شود.
آذرکیش افزود: در این راستا، شبکه ملی یادگیری معلمان (شمیم) با ابلاغ طرحهای مربوطه، تولید محتوای آموزشی و گسترش عضویت معلمان در حال فعالیت است همچنین راهبران مدارس تعیین شدهاند تا مدل اجرایی را در سطح استانها توسعه دهند.
الگوی مفهومی تحول در آموزش
وی با بیان اینکه اهداف اصلی طرح تحول شامل تنوعبخشی به محیط یادگیری، ایجاد فضای شاداب در مدارس، تقویت یادگیری مشارکتی و سازماندهی فیزیکی فضاهای آموزشی است، اظهار کرد: الگوی مفهومی این تحول بر اساس شورای معلمان، جشنوارههای آموزشی، نظارت مستمر و استفاده از منابع یادگیری طراحی شده است.
آذرکیش افزود: دورههای آموزشی با حضور۲۸۰ نفر از سرگروهها و دبیران برگزار شده و محتوای آن در قالب کلیپ و فایلهای آموزشی در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفته است. برنامههای آتی شامل تشکیل بانک اطلاعاتی مدرسان، ارائه مستمر محتوا در شبکه شاد و برنامهریزی برای آموزشهای ترکیبی است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: شبکه شمیم نیز با هدف شبکهسازی حرفهای معلمان، شناسایی مشکلات آموزشی و ارتقای مهارتها به فعالیت خود ادامه میدهد.
وی افزود: همانگونه که رئیسجمهور تأکید دارد، اجرای دقیق و کامل این طرحها نیازمند همکاری همه دستگاههای اجرایی و آموزشی کشور است و تنها با عزم ملی و مشارکت همه جانبه میتوان به اهداف متعالی نظام آموزشی دست یافت.