شناسهٔ خبر: 73941705 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ضربه یمنی به ایلات؛ بندر صهیونیستی در آستانه تعطیلی کامل

در پی محاصره دریایی نیروهای مسلح یمن و تشدید بحران مالی، بندر استراتژیک ایلات (ام‌الرشراش) رژیم صهیونیستی به تعطیلی کامل نزدیک شده؛ ضربه‌ای بی‌سابقه به شریان دریایی و اقتصادی تل‌آویو در دریای سرخ.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نشریه آمریکایی «کریدل» با استناد به منابع رسانه‌ای ایالات متحده اعلام کرد که عملیات نظامی نیروهای مسلح یمن در حمایت از مردم فلسطین، منجر به تعطیلی کامل بندر «ام‌الرشراش» که رژیم صهیونیستی آن را «ایلات» می‌نامد شده است.

بر اساس این گزارش، بندر ایلات به‌دلیل بدهی‌های سنگین مالیاتی که به میلیون‌ها شِکِل می‌رسد و فلج شدن کامل فعالیت‌های تجاری ناشی از محاصره دریایی یمن، از ادامه فعالیت ناتوان شده و قرار است تا چند روز آینده به‌طور کامل بسته شود، اداره بندرها و کشتیرانی وابسته به وزارت حمل‌ونقل رژیم صهیونیستی نیز تأیید کرده است که این بندر از بیستم ژوئیه تمام فعالیت‌های خود را متوقف خواهد کرد.

رسانه‌های عبری نیز این تعطیلی را «گامی دراماتیک» و تهدیدی برای سامانه لجستیک دریایی رژیم صهیونیستی در دریای سرخ توصیف کرده‌اند و با تأکید بر حجم بالای بدهی‌های این بندر، وضعیت پیش‌آمده را بحرانی ارزیابی کرده‌اند.

به نوشته کریدل، پس از تشدید بحران اقتصادی بندر، شهرداری ایلات نیز اقدام به توقیف حساب‌های بانکی بندر به‌دلیل بدهی‌های سنگین به این نهاد کرده است. فعالیت‌های بندر ایلات تقریباً از نوامبر ۲۰۲۳ و هم‌زمان با آغاز محاصره دریایی توسط نیروهای یمنی به حالت تعلیق درآمده بود.

این گزارش می‌افزاید: نیمی از خودروهای وارداتی به سرزمین‌های اشغالی از طریق بندر ایلات ترخیص می‌شد، اما اکنون این محموله‌ها به بنادری همچون اشدود و حیفا منتقل شده‌اند. در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۳۰ کشتی در بندر ایلات پهلو گرفته بود، اما این رقم در سال بعد به تنها ۱۶ کشتی کاهش پیدا کرد و از ابتدای ۲۰۲۵ تا نیمه ماه مه تنها شش کشتی در این بندر پهلو گرفته‌اند.

ضربه یمنی به ایلات؛ بندر صهیونیستی در آستانه تعطیلی کامل

بر پایه آمار ارائه‌شده، درآمد بندر ایلات در سال ۲۰۲۴ تنها به ۴۲ میلیون شِکِل (۱۲.۵ میلیون دلار) رسید که نسبت به درآمد ۲۱۲ میلیون شِکِلی (۶۳ میلیون دلاری) سال ۲۰۲۳، کاهش حدود ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد.

نشریه اقتصادی «مارکر» نیز گزارش داده است که با تعطیلی این بندر، تنها فعالیت‌های محدود صادرات فسفات و خدمات کشتی‌ها نیز متوقف خواهد شد، تا زمان رفع تهدیدهای یمنی در دریای سرخ، امکان بازگشت بندر ایلات به ظرفیت عملیاتی کامل وجود نخواهد داشت؛ وضعیتی که در سال گذشته به اخراج شمار زیادی از کارکنان این بندر انجامید.

در ادامه گزارش آمده است که طی چهار ماه نخست تجاوز صهیونیست‌ها به غزه و حدود دو ماه محاصره دریایی از سوی یمنی‌ها، درآمدهای بندر ایلات به شدت کاهش یافته و ارتش یمن در روزهای اخیر نیز عملیات دریایی خود علیه منافع رژیم صهیونیستی را شدت بخشیده است.

از سوی دیگر، وب‌سایت «میدل ایست آی» در شانزدهم ژوئیه گزارش داد که رژیم صهیونیستی به‌دلیل تداوم عملیات یمنی‌ها، با شرکت‌های بیمه دریایی تماس گرفته تا وضعیت پوشش بیمه‌ای کشتی‌هایی که به‌طور غیرمستقیم با اسرائیل مرتبط هستند، مشخص شود. این اقدام از بیم آن است که حملات یمنی‌ها بر رفت‌وآمد دریایی در بندر حیفا نیز تأثیر بگذارد.

در پایان، برخی منابع صهیونیستی اعلام کرده‌اند که این رژیم از ایالات متحده خواسته است برای مقابله با تهدید فزاینده یمن، حملات به این کشور را از سر گرفته و ائتلافی بین‌المللی برای مقابله با نیروهای مسلح یمن تشکیل دهد.