به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، بندر ایلات اسرائیل از روز یکشنبه فعالیتهای خود را متوقف خواهد کرد؛ این اقدام پس از آن صورت میگیرد که بندر مذکور به دلیل کاهش شدید درآمد ناشی از حملات انصارالله در دریای سرخ، قادر به پرداخت بدهیهای خود نبوده است.
روزنامه اقتصادی و تجاری اسرائیلی کالکالیست گزارش داد که شهرداری ایلات حسابهای بانکی بندر را به ارزش حدود ۱۰ میلیون شِکِل-واحد پول اسرائیل- (۳ میلیون دلار) به دلیل پرداختنشدن مالیاتها مسدود کرده است. این روزنامه گزارش داد که درآمد بندر به دلیل حملات انصارالله یمن به کشتیهای مرتبط با اسرائیل بهشدت کاهش یافته است.
بیشتر بخوانید:
لحظه شماری یمنیها برای تقابل مستقیم زمینی با آمریکاییها / اعتقاد راسخ، ایمان قوی و آمادگی کامل در ملت ما موج میزند
جنبش انصارالله یمن در دو سال اخیر با هدف حمایت از مردم غزه، اقدامات نظامی متعددی را در دریای سرخ انجام داده است. این حملات که با هدف هدفگیری کشتیهای مرتبط با اسرائیل صورت میگیرد، محدودیتهای قابلتوجهی در مسیرهای تجاری و کشتیرانی این منطقه ایجاد کردهاند. انصارالله همچنین چندین بار بندر راهبردی ایلات، تنها بندر اسرائیل در سواحل دریای سرخ را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است؛ مسألهای که به کاهش جدی فعالیتهای این بندر منجر شده است.
سازمان بنادر و کشتیرانی اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که به دلیل بحران مالی ناشی از درگیریهای جاری، شهرداری ایلات به مدیریت بندر اطلاع داده که تمام حسابهای بانکی آن به دلیل بدهیها به شهرداری توقیف شده است.
در ادامه این بیانیه آمده است: «در نتیجه، اطلاعیهای از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی دریافت شد مبنی بر اینکه بندر ایلات قرار است از روز یکشنبه آینده تعطیل شده و تمامی فعالیتهای خود را متوقف کند».
درآمد بندر ایلات در سال ۲۰۲۴ پس از تغییر مسیر کشتیرانی به بنادر مدیترانهای اشدود و حیفا، به تنها ۴۲ میلیون شِکِل (۱۲.۵ میلیون دلار) سقوط کرد که تقریبا ۸۰ درصد کمتر از ۲۱۲ میلیون شِکِل (۶۳ میلیون دلار) در سال ۲۰۲۳ است.
منابعی در بندر به روزنامه کالکالیست گفتند که این تعطیلی «نمادی از پیروزی انصارالله و شکستی برای اقتصاد اسرائیل» خواهد بود.
اودد فورر -نماینده پارلمان اسرائیل- از حزب راستگرای «اسرائیل بیتنو»، به میدل ایست ای گفت که تعطیلی این بندر «نشان شرمساری برای دولت اسرائیل» است.
به گفته فورر، که ریاست کمیته تقویت و توسعه نقب و جلیل در کنست را بر عهده دارد، دولت «نتوانسته است تهدید مسیرهای کشتیرانی به ایلات را برطرف کند، به طوری که در عمل دروازه تجاری جنوبی کشور اسرائیل مسدود شده است».
فورر گفت: «ماهها بود که ما نسبت به سقوط بندر ایلات به دلیل عدم مقابله با تهدیدات انصارالله هشدار میدادیم. دولت به جای اقدام قاطع برای باز نگه داشتن خطوط کشتیرانی و اجرای سیاست حمایتی، اجازه داد بندر بیسروصدا فرو بریزد». او اضافه کرد هر روزی که میگذرد آسیب بیشتری به مناطق پیرامونی، اقتصاد و حاکمیت وارد میشود.
تجارت اصلی بندر که قبل از جنگ سود ایجاد میکرد، تخلیه خودروهای جدیدی بود که به اسرائیل میرسیدند. طبق دادههای وزارت حمل و نقل اسرائیل، در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۵۰ هزار خودرو در این بندر تخلیه و ۱۳۴ کشتی پهلو گرفتند. در سال ۲۰۲۴، هیچ خودرویی تخلیه نشد و تعداد کشتیهای پهلو گرفته در آنجا به ۶۴ فروند کاهش یافت. تا ماه مه ۲۰۲۵، تنها شش کشتی در طول کل سال در بندر پهلو گرفتند.
ماه گذشته، دولت با اعطای کمک مالی ۱۵ میلیون شِکِل (۴.۵ میلیون دلار) برای این بندر جهت پوشش بدهیهای انباشته شده از آغاز جنگ، موافقت کرد، چرا که این بندر به عنوان یک «دارایی ملی استراتژیک» تعریف شده بود.
اما منابعی در بندر به روزنامه کالکالیست گفتند که دولت اسرائیل از آنها حمایت کافی نکرده است.
به گفته مقامات بندر، دولت انتظار داشت که یک شرکت خصوصی «به مدت یک سال و هشت ماه به تنهایی دوام بیاورد». منابع بندری به روزنامه کالکالیست گفتند: «آنها ما را به دام انداختند. این وحشتناک است، این یک پیروزی برای انصارالله در جنگ علیه ایلات و اقتصاد اسرائیل است».
همچنین مقامات بندر اعلام کردند که در نتیجه ضررهای مالی، مجبور به اخراج دهها کارگر شدهاند. رئیس اتحادیه کارگران بندر ماه گذشته گفت: «ما ۱۱۳ کارگر داشتیم؛ امروز ۴۷ نفر باقی ماندهاند.» او افزود: «کارگرانی هستند که نه دستمزدی میگیرند و نه مزایای بیکاری».
تعطیلی این بندر شانهای از آسیبپذیری اسرائیل در دریای سرخ و تأثیر راهبردی عملیات دریایی انصارالله است.
خبرنگار: ماری ملکی
انتهای پیام/