شناسهٔ خبر: 73912910 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت وگو با ایرنا مطرح شد؛

نقش ویژه کاریکاتوریست‌ها در جنگ ۱۲روزه/ بخش کاریکاتور در روزنامه‌ها تعطیل است

تهران- ایرنا- هنرمند طراح و کاریکاتوریست با اشاره به مستندسازی تصویری و بصری جنگ تحمیلی ۱۲ روزه توسط هنرمندان کاریکاتوریست گفت: هنرمندان این حوزه برای به تصویر کشیدن حملات و جنایات رژیم صهیونیستی و نمادسازی از تفکرات سردمداران آنان نقش ویژه‌ای داشتند و انتظار می‌رود که فعالیت کاریکاتوریست‌ها ادامه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

محمدحسین نیرومند در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره نقش هنرمندان تجسمی و به خصوص کاریکاتوریست‌ در ثبت جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و جنایات رژیم صهیونیستی علیه کشورمان اظهارداشت: هنرمندان تجسمی نقش ویژه‌ای در این حوزه دارند به دلیل اینکه سرعت کار آنان بالاست، تولید یک اثر مستند زمان‌بر است اما هنرمندان تجسمی به ویژه کاریکاتوریست بسیار به‌روز هستند و متناسب با وقایع و موضوع‌های روز، فعالیت خود را پیش می‌برند.

وی گفت: هنرمندان کاریکاتوریست همواره در زمان جنگ‌ها نقش ویژه‌ای داشتند، نقش آنان در جنگ جهانی دوم و آثاری که از آنان در روزنامه‌ها ثبت و منتشر شده، مشهود است، به عنوان مثال سه کاریکاتوریست معروف در شوروی سابق با نام مستعار «کوکرنسکی» با یکدیگر همکاری می‌کردند که مجموعه آثار آنها بسیار جذاب و دیدنی است یا گئورگه گروس کاریکاتوریست آلمانی آثار خاصی را با موضوع جنگ به تصویر کشیده است.

نیرومند افزود: با توجه به اینکه کاریکاتورها معمولا براساس اتفاقات روز به تصویر کشیده می‌شوند، گفته می‌شود که کاریکاتورها اسناد تاریخی هستند؛ وقتی یک کاریکاتور را ببینید، می‌توانید به وقایعی که رخ داده است، پی ببرید، بنابراین مستندسازی تصویری و بصری توسط هنرمندان کاریکاتوریست انجام می‌شود، کاریکاتوریست‌ها در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، برای به تصویر کشیدن حملات و جنایات رژیم صهیونیستی و نمادسازی از تفکرات سردمداران آنان نقش ویژه‌ای داشتند و انتظار می‌رود که فعالیت هنرمندان کاریکاتوریست ادامه داشته باشد.

این کاریکاتوریست درباره نمایشگاه «پوزه‌بند» بیان کرد: این نمایشگاه روایت طنز تصویری در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی و آمریکا بود که به همت سیدمسعود شجاعی طباطبایی در نگارخانه عالی حوزه هنری برپا شد، فرصت محدودی برای تولید آثار داشتم، با این وجود آثاری را تولید کردم که در این نمایشگاه هم ارایه شده است. با نمایش چنین آثاری می‌توانیم جنایات رژیم صهیونیستی، آثار آنها، واقعیت منطقه از جمله پشت‌پرده پروژه‌هایی همچون خاورمیانه بزرگ و تحقق آرمان نیل تا فرات، طرح استعماری ۸۰ ساله رژیم صهیونیستی را برای افکار عمومی روشن کنیم.

نقش ویژه کاریکاتوریست‌ها در جنگ ۱۲روزه/ بخش کاریکاتور در روزنامه‌ها تعطیل است محمدحسین نیرومند هنرمند طراح و کاریکاتوریست

ثبت آثاری در قالب طراحی و نمادسازی

این کاریکاتوریست درباره چرایی گرایش به ثبت آثاری در قالب طراحی و نمادسازی اظهارداشت: یکی از کارهایی که تقریبا هر هنرمندی باید انجام دهد، این است که سعی کند تجربه جدیدی را در آثارش به نمایش بگذارد، یک بخشی از هنر، تجربه است البته تجربه‌ای که به نتیجه مطلوبی منتهی شود و هنرمند آگاهانه تجربه کند، چند سالی است که تلاش می‌کنم پیوندی میان هنرهای کاریکاتور و گرافیک ایجاد و آثارم را ساده کنم تا به آثار گرافیکی نزدیک باشد، طبیعتا وقتی شما آثار را ساده می‌کنید، نشانه‌ها اهمیت بسیاری پیدا می‌کنند و آثار به دو یا چند نشانه ساده تبدیل می‌شوند.

نیرومند گفت: با این وجود، چون کاریکاتوریست هستم، تمایل دارم که اولا آثارم پیام داشته باشند و دوم اینکه می‌خواهم به نوعی وابستگی آنها تا حدودی به حوزه طنز و کمدی، حفظ شود، سعی کردم آثاری را به تصویر بکشم که در حین سادگی، ویژگی گرافیکی داشته باشند و به هنر، فرم و نشانه‌های خالص نزدیک شوند اما به نوعی در وادی طنز نیز تعریف شوند، نمی‌دانم در این زمینه چقدر موفق بودم اما تلاش می‌کنم که این اتفاق بیفتد، با توجه به اینکه آثار ساده می‌شوند، عناصر آنها در فضای مجازی با تلفن همراه ۱۰، ۱۲ سانتی‌متری، بهتر دیده می‌شوند و البته ماهیت نمایشگاهی هم دارند.

نقش ویژه کاریکاتوریست‌ها در جنگ ۱۲روزه/ بخش کاریکاتور در روزنامه‌ها تعطیل است

تعطیلی بخش کاریکاتور در روزنامه‌ها

این هنرمند با اشاره به اهمیت نمایش آثار کاریکاتور اظهارداشت: زمانی که هنرمندی اثری را به تصویر می‌کشد، امکان نمایش آن فراهم نمی‌شود و آنچنان که شایسته است دیده نمی‌شود، انگیزه هنرمند برای ادامه فعالیت کاهش پیدا می‌کند، یکی از مشکلات جدی در این حوزه این است که آثار کاریکاتور را خوب منتشر نمی‌کنیم، امروز روزنامه‌ها، موضوع کاریکاتور را خیلی جدی نمی‌گیرند تا بخواهند آثار هنرمندان کاریکاتوریست را منتشر کنند، بنابراین با اینکه خاستگاه اصلی هنر کاریکاتور روزنامه است، این بخش به نوعی در روزنامه‌ها تعطیل است.

وی گفت: بنابراین وقتی روزنامه آثار کاریکاتور را منتشر نمی‌کند و فضای مجازی هم آن طور که باید آثار را به نمایش نمی‌گذارد و بازنشر نمی‌کند، انگیزه لازم برای هنرمندان کاریکاتوریست ایجاد نمی‌شود تا بخواهند مدام در این حوزه فعالیت کنند، باید بخش کاریکاتور در روزنامه‌ها، خرید آنها در سایت‌ها و نمایش کاریکاتور در نمایشگاه‌ها فعال شود. باید به این نکته توجه کنیم که بخش عمده‌ای از هنرمندان کاریکاتوریست از طریق این هنر امرار معاش می‌کنند، بنابراین فعال کردن بخش کاریکاتور، حوزه فرهنگی و تبلیغی در برابر این جنگ رسمی که به نوعی جنگ رسانه‌ای محسوب می‌شود، مورد توجه قرار گیرد.

نیرومند خاطرنشان کرد: هنرمندان کاریکاتوریست انتظارات مادی دارند که در مقایسه با سایر رشته‌های هنری ناچیز است، در شرایط فعلی همان میزان، بابت آثار هم پرداخته نمی‌شود و امیدوارم بخش‌های فرهنگی در این زمینه فعال شوند و به اهالی هنر کاریکاتور کمک کنند و کاریکاتور از این وضعیت اقتصادی نامناسبت و غیرفعال نجات پیدا کند.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه گروهی کارتون و کاریکاتور «پوزه‌بند» روایت طنز تصویری در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی و آمریکا با نمایشگاه‌گردانی سیدمسعود شجاعی طباطبایی ۹ تا ۲۴ تیرماه در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برپا بود.

نقش ویژه کاریکاتوریست‌ها در جنگ ۱۲روزه/ بخش کاریکاتور در روزنامه‌ها تعطیل است

در این نمایشگاه ۸۲ اثر کارتون و کاریکاتور از هنرمندان شاخص عرصه طنز ترسیمی همچون سیدمسعود شجاعی طباطبایی، حسین یوزباشی، محمدحسین نیرومند، مازیار بیژنی، سیدمحمدجواد طاهری، محمدعلی رجبی، عبدالمجید غیبی، محمدحسین ساسانی، مجید ادیبی، رضا حمیدی، سالار عشرت‌خواه و سیدمحمد سالم ارائه شد.

در بیانیه نمایشگاه «پوزه‌بند» آمده بود: «بسم‌الله المنتقمِ الجبار. در روزهایی که ایران اسلامی، دوازده روز پرافتخار از دفاع مقدسی دوباره را پشت سر گذاشت، هنرمندان عرصه‌ طنز ترسیمی ایران، به روایت مقاومت، فداکاری و عزت این سرزمین پرداختند. نمایشگاه «پوزه‌بند» منتخبی است از آثار برجسته‌ترین کارتونیست‌ها و کاریکاتوریست‌های کشور که با نگاهی تیزبین و هنری، گوشه‌هایی از واقعیت‌های جنگ تحمیلی رسانه‌ای و نظامی علیه ملت ایران را بازتاب داده‌اند.

«پوزه‌بند» فقط یک عنوان نیست؛ بلکه پژواکی هنری از پاسخ کوبنده‌ ملتی است که در برابر یاوه‌گویی‌ها، تحریم‌ها و تجاوزها، با هوشیاری، عزت و اقتدار ایستادگی کرد. آثاری که پیشِ روی شماست، بازتابی هنرمندانه از روزهایی است که دشمنان این مرز و بوم، از نتانیاهو گرفته تا ترامپ، زبان تهدید و حمله را برگزیدند؛ و هنرمندان ما، با شب‌زنده‌داری‌ها و دغدغه‌های عمیق خود، آن وقایع را با زبانی گویا و جهانی به تصویر کشیدند. زبان تصویر، زبانی فراگیر و فرامرزی است؛ و انتشار این آثار در فضای مجازی، نه ‌تنها برای مردم ایران قابل فهم و تأثیرگذار بود بلکه در عرصه‌ بین‌الملل نیز نقشی مؤثر در روشنگری و روایت حقیقت ایفا کرد.

پیام این نمایشگاه روشن است: ایران هرگز آغازگر جنگ نیست اما اگر مورد تعرض قرار گیرد، با قدرت پاسخ خواهد داد؛ چنان‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «اسرائیل را بیچاره و له کردیم» و در پاسخ به یاوه‌گویی‌های رئیس‌جمهور آمریکا فرمودند: «این حرف‌ها از دهان تو بزرگتر است». نمایشگاه «پوزه‌بند»، ادای دینی است هنرمندانه به روزهای غرور، مقاومت و حماسه؛ تلاشی برای ثبت هنریِ روایتی که در حافظه‌ تاریخی ملت ایران برای همیشه باقی خواهد ماند.»

بامداد ۲۳ خرداد، با آغاز حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به تهران و تعدادی شهرهای ایران، شماری از فرماندهان نظامی، دانشمندان و مردم غیرنظامی به شهادت رسیدند. آمریکا نیز بامداد یکم تیر با تجاوز به سه سایت هسته‌ای فردو، نطنز و اصفهان، به جنگ نتانیاهو علیه ایران پیوست. بعد از ۱۲ روز تهاجم رژیم صهیونیستی به کشور و پاسخ‌های کوبنده نیروی مسلح ایران به شرارت‌های دشمن، از صبح سه‌شنبه (سوم تیر) این رژیم صهیونی مجبور به پذیرش آتش‌بس شد.