به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، برنامه تلویزیونی «ملاقات با حسین (ع)» یکی از آثار خوب در حوزه معارف عاشورایی است که توانسته با روایتی انسانی، عاطفی و متفاوت، مخاطبان گستردهای از اقشار مختلف جامعه را با خود همراه کند. این برنامه ۱۰ ساله ابتدا با نام «با حسین (ع) حرف بزن» ساخته شد و سپس نام آن به «ملاقات با حسین (ع)» تغییر کرد و هرساله در ایام محرم پخش میشود.
مهمانان این برنامه افراد عادی و یا حتی چهره های شناخته شده از اقشار مختلف هستند که روبروی دوربین قرار گرفته و حس و حال خود را درباره امام حسین (ع) بیان می کنند؛ از زائران پیادهروی اربعین گرفته تا کسانی که در زندگی شخصیشان با الگوی حسینی دگرگون شدهاند.
قرار گرفتن در آستانه محرم حسینی و تولید و پخش این برنامه باعث شد به سراغ محمدامین پرواس تهیه کننده و کارگردان این برنامه برویم و در خصوص چگونگی تولید «ملاقات با حسین (ع)» به گفتوگو بنشینیم.
ایسکانیوز: ساخت این برنامه از کجا شروع شد؟
پرواس: سال ۹۴ ساخت برنامه را در آپارات آغاز کردیم. ساخت این برنامه به سفارش جایی نبود. من با رفاقتی که با آقای شکوری داشتم و کارهای مختلفی با هم در آن سالها انجام داده بودیم، پیشنهادی برای ساخت این برنامه دادند و شروع کردیم و برنامه از سال ۹۵ عملاً وارد تلویزیون شد آنهم به این مدل که صرفا تلویزیون پخش میکرد.
اسکانیوز: چرا «با حسین (ع) حرف بزن» به «ملاقات با حسین (ع)» تغییر کرد؟
پرواس: علتش اینه که مدیریت جدید تلویزیون دوستانیاند که مواجهیم با یک نگاه دیگری. از وقتی مدیریت تلویزیون عوض شد ما نتوانستیم باهم بنشینیم. این دوستان میخواستند نگاه خودشان به صورت صددرصدی بر آن فضای تولید حاکم باشد.
فضای فکری این دوستان اینگونه بود که اگر تو نسازی یکی دیگه میسازه و نگاه بالا به پایینی داشتند. نگاهی که میگوید ما بلدیم تو بلد نیستی و در نتیجه از تلویزیون آمدیم بیرون. ناگهان ادعا کردند که برند «با حسین (ع) حرف بزن» مال ما است، گفتم اینطور نیست. من از سال ۹۵ که به تلویزیون آمدیم تا ۱۴۰۱ که در خدمت شما بودیم اساساً سفارش شما نبوده است و فقط یک سال آقای محمد احسانی که مدیر اسبق شبکه نسیم بودند یه کمک مالی کردند و ما به واسطه کمک مالیشان مجبور شدیم یه چیزی را امضا کنیم و آن امضا باعث شد که عملاً تصوری پیش بیاد که تلویزیون صاحب برند برنامه است.
ماهم تصمیم گرفتیم از فضای حاشیه دور باشیم و کارمان وارد حاشیه نشود. «با حسین (ع) حرف بزن» وجود دارد و الان هم شبکه نسیم دارد کار را جلو میبرد. من هم واقعا دوست دارم تیم محتوا موفق باشند زیرا به هر حال برنامهای است که مردم دوستش داشتند.
به ذهنمان رسید که یک تغییر نامی داشته باشیم اما همان فرم را با مقداری تغییر ایجاد کردیم و مجدد با فیلیمو دو فصل پیش رو را کار کردیم. فصل جدید هم با روبیکا همکاری شد که این موارد علت تغییر نام برنامه بود.
ایسکانیوز: اتفاقی که برای برنامه شما پیش آمد همان مشابه اتفاق برنامه «کتاب باز» است که به «اکنون» تبدیل شد.
پرواس: سیاست مدیران این چند ساله تلویزیون این است که تو برو ما بلدیم بهتر از تو را میسازیم بعد برنامه سازان کاربلد میروند و دوستان مدعی بهتر از آن را نمیتوانند بسازند. «کتاب باز» مثال خوبی است؛ «اکنون» الان دارد کار خودش را با کیفیت میکند. چه کسی ضرر کرد؟ آقای رضاییان و آقای صحت و تیمش؟ این مردم بودند که ضرر کردند.
ایسکانیوز: مهمانان «ملاقات با حسین (ع)» از چه طیفی انتخاب میشوند؟
پرواس: مهمانان نماینده جامعه اند. از همه اقشار و از همه طیفها و مکانها نمونه جامعه آماری داشتهایم. باور من این است که همه مردم یعنی آن کسی که در نهاد امنیتی کار میکند، آن کسی که در بیمارستان کار میکند، آن کسی که در مدرسه کار میکند و آن کسی که سوپرمارکت دارد و کسی که نگهبان پارک است و حتی بی حجاب با حجاب و راننده تاکسی، با همین ادبیات میتوانیم درک کنیم که ما وارد یک جامعه هستیم که این جامعه یک ارتباطی با یک شخصیت والا به اسم امام حسین (ع) دارند که میتوانند ارتباط داشته باشند.
ما در بین مهمانان برنامه با افتخار یهودی داشتیم با افتخار زرتشتی داشتیم و باید بدانیم که امام حسین (ع)، امام حسین همه است. من سال اولی که برنامه را ساختم با این سال آخر خودم خیلی فرق میکنم، نگاه من تغییر کرده است. در سالهای اول مینشستم برای بازبینی صحبت های مهمانان و میگفتم چیزی از این درنمیاد، بعد از یک مدت فهمیدم که اصلا تو به چه حقی به خودت این اجازه را میدهی که طرف را قضاوت کنی؟ بنابراین سعی میشود مهمانان از یک طیف گستره و حتی مواقعی خارج از عرف انتخاب شود؛ خارج از عرف به این معنی که شاید ظاهرش نشان ندهد اما دلش با امام حسین (ع) است یا یک ارتباطی با امام حسین (ع) دارد.
مهمانانی در برنامه داشتیم که حرفشان این بود که آقا ما با امام حسین دیگه کاری نداریم، با این ادبیات که مثلا امام حسینی که اینطوریه دیگه به کار ما نمیاد. نکته اینجاست تو با کسی قهر میکنی که با آن رابطه داری یعنی با کسی که دوستش داری قهر میکنی و این نشان از یک ارتباط قبلی است و معمولا خود برنامه باعث آشتی هم شده است.
ایسکانیوز: روش شما برای انتخاب مهمانان برنامه چگونه است؟
پرواس: در طول شبانه روز افرادی را میبینم و مینویسم و با آنان گپی میزنم. واقعیتش این است که در انتخاب مهمان، اینکه طرف بتواند با دوربین ارتباط بگیرد مسئله است یعنی بتواند راحت صحبت کند. افرادی داریم که حرف های جالبی برای گفتن دارند ولی در بیان موضوع جلوی دوربین دستپاچه میشوند. یکی از راههای انتخاب مهمانان این است که به رفقای دیگر هم میگویم اگر کاراکتر بامزهای دیدین معرفی کنید، اگر رفتین توی هیئتی و حاجی چای ریز با عشقی سرش تو کار خودش بود و چایی میداد یک دقیقه باهاش گپ بزنند و عکسی برای من بفرستید. در اینستاگراممان هم در طول این سالها اینگونه بوده که پیام میدادن و بیوگرافی از خودشان میگفتند.
نکته ویژه این است مهمانان تهران باشند که رفت و آمدشان با مشکل مواجهه نشود البته مهمانانی خارج از تهران هم داشتیم. از فضای اینستاگرام یک تعدادی همیشه سعی میکنیم دعوت کنیم، از اطرافیانمان هم همینطور.
ایسکانیوز: چون پخش برنامه در محرم است آیا انتخاب مهمانان به ایام محرم ختم میشود یا در طول سال سوژه ها را انتخاب میکنید؟
پرواس: یک تعداد از مهمانان اینطوری هستند یک تعدادشان هم اینجوری نیستند. مثلا ۴ ماه پیش رفتم کربلا، در آن سفر کربلا همسفرهایی را در طول سفر شناختم بعد دیدم که اینها خیلی گزینه خوبی هستند. البته به آنان نگفتم برای ضبط برنامه بیایند چون معمولا ما مهمانانمان را از قبل آماده گفتگو در برنامه نمیکنیم، یعنی من با اینها رفیق میشوم بعد به بهانه صحبت یا یک بهانه دیگری آنان را به استودیو دعوت میکنم.
مهمان نمیداند که قرار است جلوی دوربین بنشیند، میاد و میشینیم گپ میزنیم و بعد با کمترین آمادگی روی صندلی مینشیند. سعی میکنیم مهمانان آمادگی ذهنی نداشته باشند. امسال هم که با جنگ ۱۲ روزه مصادف شد، خیلی اتفاقات عجیب غریب بود. لیست بلند بالایی داشتیم ولی حضور مهمانان محدود بود و خیلی سخت شد. مجبور شدیم که با خیلیا تماس بگیریم و ازشان بخواهیم که بیایند اما خیلیا نمیآمدند.
پایان قسمت اول/