داریوش گلعلیزاده در گفتوگو با خبرنگار ایمنا درباره انتشار گازهای فلر و مازوت در هوای اصفهان اظهار کرد: فلرها یا مشعلهای پالایشگاهی تجهیزات مهمی در پالایشگاههای نفت و گاز هستند که برای سوزاندن ایمن گازهای زائد تولید شده در فرایندهای مختلف طراحی شدهاند، اما فلرسوزی پیدرپی سبب تشدید آلودگی هوا خواهد شد.
وی با اشاره به کاهش نسبی فلرسوزی در پالایشگاه اصفهان نسبت به سالهای گذشته افزود: این گازها حاوی هیدروکربنها و ترکیبات شیمیایی مختلفی هستند که باید به طور ایمن سوزانده شوند تا از آلودگی محیط زیست و خطرات ایمنی جلوگیری شود.
مدیرکل حفاظت محیطزیست اصفهان ادامه داد: سوخت دیاکسید گوگرد (SO۲) ناشی از فلرسوزی یا مازوتسوزی در فرایندهای شیمیایی با تبدیل به ذرات معلق ثانویه، تأثیرات بسیاری بر آلودگی هوا دارد، چرا که فلرها برای شرایط اضطراری طراحی شدند تا با رهاسازی گازها از خطر انفجار جلوگیری شود.
وی با اشاره به فلرسوزی چهار تا پنج روز پالایشگاه اصفهان با اولویت مباحث امنیتی و انرژی در بازه جنگ ۱۲ روزه، تصریح کرد: لازم است بدانیم که در شرایط عادی تأمین سبد انرژی با لحاظ سناریوهای متعدد باید مد نظر قرار گیرد.
گلعلیزاده با بیان اینکه طبق ماده ۱۳ قانون هوای پاک، استفاده از سوختهای مازوت باید با رعایت حدود مجاز آلایندگی صورت گیرد، گفت: براساس تعهد به این قانون، پالایشگاه با مدیریت کاهش اثرات تجمعی آلایندهها، استانداردسازی میزان گوگرد خروجی از فلرها و ارتقای کیفیت سوختهای بنزین، نفتگاز و مازوت برنامهای کامل به سازمان حفاظت محیطزیست ارائه کرده که مورد تأیید هیئت وزیران است.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل نداشتند مدیریت جامع فلرسوزی، پالایشگاه اصفهان همچنان در فهرست صنایع آلاینده قرار دارد، چرا که این ماده در چرخه شیمیایی به سایر آلایندهها در هوا تبدیل خواهد شد.