به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد صادقی روز سهشنبه در جلسه علنی شماره ۳۴۱ شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: در راستای تحقق شهر هوشمند و کاهش مراجعات حضوری، این دفاتر در سال ۱۳۸۶ با هدف کاهش هزینهها، افزایش دسترسی، کاهش تصدیگری و کاهش سفرهای درونشهری تأسیس شدند. تجربه موفق دفاتر اسناد رسمی و پلیس+۱۰ در شکلگیری این دفاتر مؤثر بود.
وی ادامه داد: از ابتدا زیرساختهای فناوری اطلاعات فعال شد و سامانههای مختلف از جمله شهرسازی، آرشیو الکترونیک، املاک و بازدیدهای ساختمانی راهاندازی شد. در سال ۱۳۸۷ خدمات شهرسازی به ۶۷ دفتر در ۲۲ منطقه واگذار شد و این دفاتر نقش مهمی در ارائه خدمات غیرحضوری ایفا کردند.
صادقی به مشکلات حقوقی دفاتر نیز اشاره کرد و گفت: علیرغم گذشت ۱۷ سال، ما آییننامه اجرایی مصوب شورای شهر برای این دفاتر نداشتیم. فرمانداری هم آییننامه شورای بازنگری را به رسمیت نشناخت و دیوان عدالت اداری نیز نظارت بر دفاتر را فاقد مبنای قانونی دانست.
وی افزود: در ابتدا شهرداری لایحهای ارائه داد که صرفاً خواستار تفویض کامل اختیار تدوین آییننامه به شهرداری بود که مورد پذیرش قرار نگرفت. پس از چند جلسه مشترک، متن نهایی آییننامه به صورت مشترک توسط دو کمیسیون تدوین شد که امروز با امضای آقایان عباسی و آخوندی، تقدیم شورا شده است.
انحلال غیرقانونی موسسه فناوران باید شفافسازی شود
رییس کمیسیون حملونقل شورای شهر نیز با انتقاد از انحلال موسسه فناوران بدون مجوز شورا اظهار کرد: این موسسه مسوول ساماندهی، بازرسی و رسیدگی به مشکلات دفاتر بود اما بدون هیچ توضیحی به شورا و برخلاف قانون، منحل شد. انحلال این نهاد میتواند لطمه جدی به فرآیند خدماترسانی وارد کند.
سیدجعفر تشکری هاشمی افزود: مسوولیت فعلی انجام این وظایف برعهده چه نهادی است؟ اگر سازمان فاوا مسوول شده، با توجه به ماموریتهای حاکمیتی آن، این ادغام باعث تداخل در وظایف میشود.
همچنین مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به اظهارات تشکری هاشمی گفت: در حال حاضر که موسسه فناوران منحل شده، شهرداری ساختار جدیدی را در سازمان فاوا برای این کار دیده است اگر چه گلایههایی درباره روند انتقال وجود دارد، اما نباید فرصت بررسی لایحه را از دست بدهیم.
واگذاری مسوولیت فاوا نیازمند بازنگری اساسنامه است
ناصر امانی، دیگر عضو شورا نیز با اشاره به ابهاماتی در اساسنامه سازمان فاوا گفت: در اساسنامه جدیدی که اخیراً به تصویب رسیده، چنین وظیفهای برای فاوا پیشبینی نشده است اگر این لایحه تصویب شود، باید مشخص شود این مسوولیت چگونه به فاوا واگذار میشود تا از نظر حقوقی مورد اعتراض قرار نگیرد.»
لایحه فعلی نتیجه ماهها جلسه کارشناسی است
علی اصغر قائمی با اشاره به جلسات مشترک کمیسیونها و کارشناسان تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد متن لایحه با توافق طرفین نهایی شده است. برخی موضوعات مانند حقالسهم دفاتر، واگذاری امتیاز و محل واریز درآمدها به آینده موکول شده تا در جلسات جداگانه تصمیمگیری شود.
فرمانداری برخی دستورالعملها را نپذیرفت
احمد صادقی، رییس شورای اسلامی شهرستان تهران در پاسخ به اظهارات ناصر امانی، بیان کرد: فرمانداری برخی از مصوبات ستاد نظامات را به دلیل ماهیت آییننامهای نپذیرفت و خواستار تصویب آنها در صحن شورا شد این مصوبه هم به همین دلیل اکنون در شورا مطرح شده است.
تداخل عملکرد فاوا با وظایف اجرایی دفاتر
مهدی اقراریان نیز گفت: سازمان فاوا در حال حاضر خدمات گستردهای به بخشهای مختلف شهرداری میدهد و ورود به حوزه اجرایی دفاتر ممکن است باعث اختلال در وظایف این سازمان شود.
به گزارش ایرنا، آییننامه ساماندهی دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران پس از سالها انتظار به صحن شورا رسید.
با وجود موافقت کلی اعضای شورا با کلیات لایحه، برخی ابهامات در خصوص نقش سازمان فاوا و تبعات حقوقی آن باقی مانده که قرار شد در جلسات بعدی با حضور مسوولان شهرداری بررسی شود.