به گزارش ایرنا، تابستان، بهترین فرصت برای تقویت انگیزه و شناسایی استعدادهای کودکان و نوجوانان است و اوقات فراغت از جمله فرصت های مهم برای شکوفایی استعدادهای نسل جوان در کشور به شمار می آید که نهادهای فرهنگی در راستای شکوفایی استعدادها، تقویت مهارتهای اجتماعی و اعتلای فرهنگ، برنامههایی غنی و متنوع برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان طراحی کرده است.
توانمندسازی و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان همدانی با محوریت برنامههای غنی سازی شده در تابستان همه ساله دنبال میشود و طراحی و اجرای برنامههای خلاق با رویکرد تربیتی جذاب و خانوادهمحور از اهداف طرح های اوقات فراغت تابستانه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش است.
دستگاه های فرهنگی استان همدان همه ساله با آغاز فصل تابستان در راستای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان برنامه هایی را تدارک می بینند که یکی از این دستگاه ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
بر اساس آخرین آمارها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با ۳۸۵ هزار و ۲۹۴ جلد کتاب، ۳۱ کتابخانه ثابت، ۱۰ کتابخانه سیار، سه کتابخانه پستی و ۴۴ مرکز فرهنگی، هنری بیش از ۱۸ هزار عضو دارد که از برنامههای آن، بهویژه در تابستان، بهرهمند میشوند و همچنین ۵۰ هزار نفر از اعضای کتابخانه های همدان را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند.
مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان تابستان امسال را با برگزاری ۷۲ کارگاه و برنامه های متنوع فرهنگی، هنری، علمی و مهارتی به فرصتی برای رشد، آموزش و پرورش نسل آینده تبدیل کرده است.
۴۴ مرکز کانون پرورش فکری همدان آماده ارائه برنامههای تابستانی
سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: فعالیتهای تابستانی این نهاد از ۲۰ خرداد در ۴۴ مرکز فرهنگی در سطح استان آغاز شده است و با ارائه فعالیت متنوع فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و پژوهشی در ۷۲ کارگاه ادامه دارد.
میلاد مرادی اظهار کرد: فعالیتهای فرهنگی، هنری، ادبی، دینی و قرآنی این نهاد، از طریق ایجاد فضاها و مکان های فرهنگی و تفریحی و تقویت نهادهای فراغتی برای کودکان و نوجوانان عضو مراکز کانون برنامه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه تابستان، فصلی خاص برای فعالیت های کانون است گفت: کارگاههای کانون پرورش فکری استان، در راستای غنی سازی اوقات فراغت و ایجاد روحیه نشاط و شادابی در کودکان و نوجوانان با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی آماده ثبت نام از علاقهمندان است.
سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با تاکید بر لزوم پربار کردن اوقات فراغت اعضا اظهار کرد: برنامهریزی صحیح برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا در بسیاری از موارد موجب تغییر مسیر زندگی آن ها در آینده میشود.
مرادی افزود: تقویت نهادهای فراغتی قدم های مثبتی در مسیر توسعه و افزایش سرمایه فرهنگی و اجتماعی نسل آینده است و سوق یابی صحیح به تفریحات و سرگرمی در فصل تابستان موجب پیشگیری از بروز رفتارهای نابهنجار در کودکان و نوجوانان می شود.
وی با اشاره به ساعت کاری مراکز کانون، گفت: یک مرکز بهصورت ۲ نوبت از ساعت هفت صبح تا ۱۸ و سایر مراکز از ساعت ۶ صبح تا ۱۳ به کودکان و نوجوانان خدمات آموزشی و فرهنگی ارائه میدهند.
سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان خاطرنشان کرد: عضویت در تمام مراکز بدون محدودیت انجام میشود و علاقهمندان میتوانند با مراجعه حضوری به نزدیکترین مرکز فرهنگی یا از طریق پیامرسانهای داخلی نسبت به ثبتنام اقدام کنند.
مرادی افزود: با توجه به برنامهریزی انجامشده، کارگاههای تخصصی حداکثر با ظرفیت ۱۲ نفر برگزار میشود تا آموزشها با کیفیت و بازدهی مناسب همراه باشد.
وی ادامه داد: سیاستهای اجرایی تابستان ۱۴۰۴ کانون همدان با شعار "تابستونتو بساز" براساس چهار محور نوجوانمحوری، مرکزمحوری، مخاطبمحوری و رشد و توانمندسازی اعلام شد.
سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: ۷۲ کارگاه تخصصی تابستانه مانند نقاشی، خوشنویسی، بازیگری، سفالگری، فیلمسازی، موسیقی، قصه گویی، هوش مصنوعی، مهارت های زندگی، رباتیک، چرتکه برای کودکان و نوجوانان با هدف غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در مراکز کانون در سطح استان با استفاده از ظرفیت ۷۵ مربی، ۷۵ حلقه میانی و ۱۶۲ کانون یار دایر می شود.
مرادی ادامه داد: چارچوب فعالیتها و اقدامات فرهنگی، ادبی، هنری و علمی کانون پرورش فکری در تابستان ۱۴۰۴، بر پایه اهداف ارزشمند تعریف شده و جذب مخاطب، پایداری اعضا در کانون و ایجاد فرصتهای تعالیبخش پرورشی، نقشآفرینی کودکان و نوجوانان، اختیار و برنامهریزی فعال آنان برای تابستان از اهداف مهمی است که در این سیاست تدوین و تبیین شده است.
وی افزود: این سیاست نقشه راه کانون پرورش فکری در مسیر شکوفایی کودکان و نوجوانان است، جاییکه اندیشههای آیندهنگر با تکیه بر تجربیات ارزشمند و دیرپای کانون، همافزا و در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند تا با رویکردهای تربیتی و مهارتی، ارزشهای اصیل این سرزمین را به سوی افقهای نو پیش ببرند.
سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان اظهار کرد: در رویکرد نوجوانمحوری، تمامی برنامهها و فعالیتها باید با هدف جذب، بهکارگیری و پایدارسازی نوجوانان در ۲ بخش اعضا و مخاطبان طراحی و اجرا شود.
مرادی با اشاره به سیاست مرکزمحوری بیان کرد: تمام برنامهها و اقدامات با هدف احیا و ارتقای سطح فعالیت و برنامههای مراکز ثابت، سیار و پستی کانون پرورش فکری اجرا می شود و مراکز باید به عنوان محور فرماندهی و برنامهریزی در حوزه کودک و نوجوان، از تمامی ظرفیتهای مردمی و درونی برای تاثیرگذاری در حوزه جغرافیایی خود بهره بگیرند.
وی اظهار کرد: اعضای کودک و نوجوان سرمایههای کانون هستند و برهمین اساس، سیاست رشد و توانمندسازی در امسال بر همسویی و ارتقای فکری و عملی منابع انسانی تاکید دارد و دوره تربیت مربی برای مربیان به شکل منظم برگزار خواهد شد.
سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان یادآوری کرد: در فعالیتهای تابستان امسال معرفی مفاخر هر منطقه توسط مربیان در مراکز در دستور کار است و در راستای افزایش امیدآفرینی و خودباروی از آنها دعوت می شود به مرکز بیایند و به صورت حضوری با کودکان و نوجوانان ارتباط بگیرند.
مرادی از تهیه بستههای فرهنگی برای فعالیتهای تابستانی توسط هر یک از مراکز خبر داد و افزود بستههای فرهنگی شامل مجموعهای از فعالیتها و کارگاههای متنوع و همسو با اهداف کانون بوده و طی ۲ تا سه ساعت با هدف ایجاد اثر رفتاری و تربیتی پایدار به مخاطب ارائه میشود.
وی گفت: میکروپویشها، مسابقات، جشنوارهها و پویشهای بومی در مراکز با هدف ایجاد نشاط، تشویق، مشارکت و حرکت به سوی افزایش دایره مخاطبان اجرایی شده است.
سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان اظهار کرد: بیان فلسفه عاشورا برای کودکان و نوجوانان، تمرین خردورزی، کلاسهای قرآن و آشنایی با حدیث و توجه به نهج البلاغه در سال جاری مورد توجه مراکز است.
استفاده از هنر برای تثبیت دیدگاههای کودکان
مرادی افزود: مربیان کانون هنرمند و خلاق بوده که با استفاده از ظرفیت هنرهای مختلف چون روخوانی و معرفی کتاب، نقاشی، خطاطی، قصهگویی، داستاننویسی و نقالی در کانون برای فهماندن واقعه فلسفه عاشورا به کودکان و نوجوان بهره می گیرند.
وی ادامه داد: کودکان در این سن دارای ذهنی انتزاعی هستند و استفاده از هنر برای تثبیت دیدگاهها، نظرات و افکار موثر خواهد بود.
سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوان اگر در مسیر اباعبدالله (ع) قرار بگیرند در مرحله اول ولایت پذیری را خواهند آموخت و فردی مسوولیتپذیر و کنشگر در مقابل مسائل و مشکلات جامعه تربیت خواهد شد.
اجرای عادلانه برنامه های اوقات فراغت در مناطق شهری و روستایی
یک مشاور خانواده و روانشناس کودک در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امکان استفاده از تعداد قابل قبولی از برنامه های اوقات فراغت در دستگاههای فرهنگی با هزینه ناچیزی امسال برای خانواده های همدانی فراهم شده است و نباید اوضاع اقتصادی و شرایط مالی را برای فعالیت نکردن فرزندان و بهره مند نشدن آنها از فعالیت های متنوع تابستانی بهانه کرد.
شهزاد نظری افزود: دستگاههای فرهنگی باید تحلیل درست از وضعیت جامعه به خصوص جامعه هدف شامل کودکان، نوجوانان و جوانان داشته باشند و هدفگذاری درست، منطقی و متناسب با نیازهای این قشر به فعالیت های منسجم، هدفمند و برنامههای مدون دستگاه های اجرایی نیازمند است.
وی، تدوین برنامه های قابل اجرا و عملی و توجه به رده های سنی در شرایط اقلیمی و جغرافیایی مختلف را از وظایف دستگاههای فرهنگی برشمرد و گفت: این برنامه ها باید به طور عادلانه در مناطق مختلف شهری و روستایی اجرا شود.
این روانشناس کودک با اشاره به اهمیت بهره گیری از نظرات و دیدگاه های افراد جامعه هدف افزود: با لحاظ کردن رویکرد آموزشی در اجرای برنامه ها می توان برنامه های اثربخشی را برای افراد و جامعه هدف طراحی کرد.
نظری ادامه داد: برنامه های تدوین شده باید قابل نظارت و ارزیابی باشند تا میزان موفقیت و تاثیرگذاری آنها سنجیده شود.
آشنایی دانش آموزان با قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران
مدیرکل آموزشوپرورش استان همدان نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: تابستان زمان استراحت و فرصتی طلایی برای شکوفایی استعدادها و رشد همه جانبه شخصیت دانش آموزان است و در دنیای پیچیده و پرشتاب امروز که فرصت ها و چالش ها درهم تنیده اند اوقات فراغت نقشی حیاتی تر از همیشه دارد.
رسول شیدایی افزود: اوقات فراغت تابستانی اگر هدفمند و غنی باشد می تواند به فضایی برای کشف علایق و استعدادهای پنهان دانش آموزان، تقویت مهارت های زندگی، ارتیاطات اجتماعی، خلاقیت و حل مساله تبدیل شود.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت نسل آینده ساز کشور، بر این باور است که فرایند تربیت، تعطیل نمی شود و در همه لحظات زندگی بویژه در ایام فراغت تابستان تداوم دارد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان همدان گفت: برنامه ریزی هوشمندانه و مشارکت فعال خانواده ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی در غنی سازی اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان، گامی اساسی در جهت پرورش نسلی پویا، مسوولیت پذیر، خلاق و آشنا با فرهنگ و ارزش های اصیل ایرانی–اسلامی است.
شیدایی، اهداف برنامه های تابستانی این اداره کل را استمرار فعالیت های پرورشی و فرهنگی در فضای مجازی، ایجاد زمینه های لازم به منظور تقویت و تامین سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان، اهتمام به آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در زمینه کارآفرینی، مدیریت اولیای دانش آموزان در استفاده بهینه از فضای مجازی و تقویت هویت دینی و ملی دانش آموزان برشمرد.
وی رویکرد فعالیت های تابستانی امسال را با توجه به ناامنی های احتمالی در برخی نقاط کشور، برپایی اردوی راهیان نور مجازی و آشنا کردن دانش آموزان با دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس، اردوی مجازی راهیان پیشرفت و نمایش قدرت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و شکل دهی هویت ملی و انقلابی دانش آموزان از طریق ارائه مجازی دستاوردهای عظیم علمی کشور و انگیزه سازی برای نوجوانان و جوانان برای تلاش روزافزون و ساخت میهن اسلامی خویش برشمرد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان همدان از راه اندازی پویش ایران فردا خبر داد و گفت: این پویش در نظر دارد از طریق فعالسازی ظرفیت های دانش آموزی در ارائه ایده های نو با سه ویژگی اساسی عملیاتی، خلاقانه و مساله محور به تحقق شعار سال و پاسخ به مطالبه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی می پردازد.
شیدایی افزود: کار ویژه فعالیتهای تابستانی با هدف اثرگذاری واقعی نوجوان در روزهای جنگ برنامه هایی با عناوین "وقت آوینی شدنه"، "تو هم صدایی هم سیما"، "سنگرساز"، "نبرد ذهن ما" و "سیمت رو وصل کن" برای دانش آموزان تعریف شده است.
وی یادآوری کرد: شناسایی دانش آموزان توانمند در حوزه های مختلف فرهنگی، ورزشی، علمی و هنری از طریق فراخوان در سامانه شاد، فضای مجازی، صدا و سیما و مراکز تابستانی و دریافت آثار در فضای رسانه ای از طریق همکاری با صدا و سیما و ساخت برنامه ویژه نوجوانان برای نمایش استعدادها و توانمندی برنامه های حضوری در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان همدان اظهار کرد: در صورت عادی شدن شرایط و اخذ مجوزهای لازم از مراجعه ذی صلاح دانش آموزان مشتاق و علاقه مند بصورت متمرکز در راهپیمایی عظیم اربعین شرکت خواهند کرد.
شیدایی افزود: حضور در برنامه های متنوع پیاده روی اربعین، موکب داری در داخل و خارج از ایران، زیارت عتبات مقدسه و گردهمایی دانش آموزان جهان اسلام در دستور کار قرار دارد.
وی از آمادگی ۸۰۰ پایگاه در تابستان امسال تاکنون برای ارایه برنامه های اوقات فراغت خبر داد و یادآوری کرد: در سال گذشته تعداد ۱۰۴ هزار و ۸۷۵ دانش آموز از برنامه های ۹۴۵ پایگاه اوقات فراغت بهره بردند و انتظار می رود این آمار در تابستان امسال افزایش یابد که تا پایان شهریور در سطح استان فعالیت دارند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان همدان افزود: پایگاه های تابستانه در مدارس، مساجد، کانون ها، اردوگاه ها، مراکز دارالقرآن و مشاوره استان به منظور غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان پیش بینی شده است و هزار و ۴۳۲ رشته مهارتی، ورزشی، علمی، قرآنی، فرهنگی و هنری در این پایگاه ها با حضور اساتید توانمند آموزش داده می شود.
شیدایی تصریح کرد: علاقه مندان می توانند برای ثبت نام غیر حضوری در کلاسهای اوقات فراغت تابستانه به آدرس my.medu.ir مراجعه کنند.
وی ادامه داد: "تعلیم و تربیت ادامه دارد" شعار امسال اوقات فراغت دانشآموزان است که از سوی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان همدان گفت: این برنامهها برای گروههای سنی هفت تا ۱۸ سال و در ۲ بخش دختران و پسران طراحی شدهاست و محورهای فرهنگی، ورزشی، علمی، قرآنی، هنری و مهارتی را شامل میشود.
شیدایی اظهار کرد: برخی اردوگاهها و مساجد استان نیز برای میزبانی از برنامههای فرهنگی، قرآنی و اجتماعی آماده شدهاند و دانشآموزان میتوانند از امکانات این فضاها در چارچوب برنامههای تابستانی بهرهمند شوند.
وی گفت: کلاسهای تخصصی ورزشی در رشتههایی مانند بدمینتون، تنیس، بسکتبال، شنا و هندبال با حضور مربیان مجرب در ردههای سنی مختلف برگزار میشود.
آموزش رایگان هوش مصنوعی به دانشآموزان
مدیرکل آموزشوپرورش استان همدان گفت: طرح ملی "ایران دیجیتال" با هدف آموزش مهارتهای هوش مصنوعی و برنامهنویسی به دانشآموزان سراسر استان اجرا می شود.
رسول شیدایی، آمادهسازی نسل آینده برای عصر فناوری را ضروری برشمرد و اظهار کرد: این طرح با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری وزارت آموزش و پرورش، فرصتی بینظیر برای دانش آموزان است تا به صورت رایگان و در بستری جذاب، سازندگان فناوری دیجیتال و نه فقط مصرفکنندگان آن باشند.
وی ادامه داد: آموزش رایگان هوش مصنوعی و برنامهنویسی به زبان ساده، دسترسی آنلاین از طریق پلتفرم اختصاصی (موبایل و کامپیوتر)، آموزش تعاملی با رویکرد بازی محور و رقابتی، پشتیبانی توسط مربیان و دستیار هوش مصنوعی و اعطای مدرک معتبر در پایان دوره، از ویژگیهای کلیدی این طرح است.
مدیرکل آموزشوپرورش همدان اظهار کرد: علاقهمندان میتوانند از طریق پایگاه اینترنتی ایران دیجیتال به آدرس https://jnir.ir/n۱۸u۵ ثبت نام کرده و برای دریافت آخرین اخبار و راهنماییهای بیشتر، به کانال رسمی ایران دیجیتال در شبکه شاد به آدرس @irandigital_isti مراجعه کنند.
شیدایی افزود: آموزش رایگان هوش مصنوعی به دانشآموزان گامی بلند برای کاهش شکاف آموزشی و ایجاد عدالت دیجیتال است و تربیت نسلی خلاق و مسلط به فناوریهای دیجیتال را در پی دارد.
ثبت نام دانشآموزان در کلاسهای اوقات فراغت تابستانی از طریق سامانه نورینو
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان همدان نیز با بیان اینکه دانشآموزان تا پایان تیر میتوانند از طریق سامانه نورینو برای شرکت در کلاسهای اوقات فراغت تابستانی ثبت نام کنند، گفت: آموزش یک مهارت به صورت حضوری و مجازی دوره اول و دوم متوسطه و برگزاری پویش "ایران فردا" با تولید یک ویدیو از ایدههای نو در خصوص شعار سال و پویش "بیچاره خواهید شد" از جمله کارویژههای فعالیتهای تابستانی امسال در سطح استان است.
مهدی عابدینینیا اظهار کرد: برگزاری اردوی یک روزه دانش آموزی، اردوی مجازی راهیان نور، اردوی مجازی راهیان پیشرفت، پویش ایران فردا، طرح مزرعه تابستانی من، طرح به وقت خدمت، ماهرانه، پیادهروی و برپایی موکب اربعین، مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله از دیگر کار ویژههای فعالیتهای تابستانی امسال است.
وی ادامه داد: غنیسازی اوقات فراغت دانش آموزان به منظور رشد همه جانبه شخصیت آنان، ارتقا سطح دانش و بینش اعتقادی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری دانشآموزان و تقویت هویت دینی و ملی آنان از جمله اهداف اصلی فعالیتهای تابستانی دانشآموزان است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان همدان گفت: فعالسازی و استفاده حداکثری از مدارس، استفاده از ظرفیت تشکلهای مردمی و گروههای جهادی و انقلابی، توجه به برنامه نخبگانی دانشآموزان، توجه به فعالیتهای اجتماعی و گروهی محور و محله محور، توجه به عدم تمرکز فعالیتها و تفویض اختیار به استانها، توجه به دانشآموز محور بودن برنامهها و استفاده از ظرفیت سایر دستگاههای متولی از جمله سیاستهای راهبری فعالیتهای تابستانی امسال به شمار می آید.
عابدینینیا گفت: از فرصت اوقات فراغت در تابستان میتوان برای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و فرهنگ مطالعه، بازنشر و تبلیغ پویشها و جشنوارههای مختلف و ایجاد خود ارتباطی با دانش آموزان در خصوص اطلاعرسانی برنامهها و فعالیتهای تابستانی استفاده کرد.
وی با تاکید بر اینکه محور برنامهها و فعالیتهای تابستانی آموزش و پرورش بر اساس ۶ ساحت تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین است افزود: مدارس تمام دورههای تحصیلی، کانونهای فرهنگی تربیتی، کانونهای ورزشی، اردوگاههای دانشآموزی، دارالقرآنها، مراکز مشاوره، پژوهش سراها، سالنهای سینمایی مجتمعهای فرهنگی دانش آموزی، کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تشکلهای دانشآموزی فضاها و ظرفیتهای درون سازمانی برای برگزاری برنامههای اوقات فراغت تابستانی هستند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان همدان گفت: فضاهای فرهنگی شهرداریها، وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان تبلیغات اسلامی، فنی حرفهای، جمعیت هلال احمر، بنیاد شهید و امور ایثارگران و کانونهای فرهنگی هنری مساجد و ظرفیتهای بسیج سازندگی نیز از ظرفیتهای برون سازمانی هستند که برای برگزاری برنامههای اوقات فراغت تابستانی دانشآموزان همکاری میکنند.
ارایه هزار برنامه ویژه اوقات فراغت در هر ماه در کتابخانههای عمومی
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی همدان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هزار برنامه ویژه اوقات فراغت در هر ماه با ۳۰ عنوان در ۱۲۴ کتابخانه عمومی استان طی تابستان امسال در ۱۰ شهرستان در حال برگزاری است.
سیدجوادمعینی افزود: ۵۰ هزار نفر از اعضای کتابخانه های استان را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند و در بخش کودکان ویژه برنامه های در پنج محور تدارک دیده شده است.
وی ادامه داد: برنامه های هنری، مهارت افزایی آموزش هایی مانند خیاطی، قلم زنی، در محور دینی و مذهبی آموزش قرآن، روخوانی و روانخوانی، آموزش نماز و قصه های قرآنی، در محور آموزش کامپیوتر، زبان انگلیسی، نویسندگی و عکاسی و در محور ادبیات، شاهنامه خوانی، جمع خوانی، نشست های کتاب خوان، قصه گویی، مثنوی خوانی و نقد و بررسی کتاب اجرا می شود.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی همدان گفت: در بخش خانواده نیز آموزش مهارت های زندگی، فرزندپروی و جوانی جمعیت در دستور کار قرار دارد.
معینی با بیان اینکه یکی از فعالیتهای موثر برای اوقات فراغت تابستان از گذشته تاکنون کتابخوانی و مطالعه کتابهای علمی، داستانی و ادبی است افزود: ترویج فرهنگ مطالعه در فصل مغتنم تابستان، تاثیر مهمی در غنی سازی اوقات فراغت و توسعه فرهنگ کتابخوانی در بین نوجوانان و جوانان دارد.
رهاورد؛
بررسی برنامههای اوقات فراغت دانشآموزان همدانی در دستگاه های فرهنگی نشان میدهد که این مراکز نقش موثری در غنیسازی اوقات فراغت، رشد خلاقیت و مهارتآموزی دانشآموزان ایفا میکنند و فعالیتهای متنوعی مانند کارگاههای هنری، علمی، ادبی، ورزشی و آموزشی نه تنها موجب پرورش استعدادهای فردی شده بلکه به تقویت روحیه کار گروهی و تعامل اجتماعی نیز کمک کرده است.
برای بهبود کیفیت برنامههای تابستانی و برنامههای جذابتر باید از فناوریهای نوین و نظرسنجیهای مستمر از دانشآموزان و خانوادهها استفاده کرد و با برنامهریزی دقیقتر و تخصیص منابع مناسب، میتوان به ارتقای کیفی و کمی فعالیتهای اوقات فراغت دانشآموزان کمک کرد تا این دوره به فرصتی ارزشمند برای رشد همهجانبه آنان تبدیل شود.