به گزارش ایرنا، «رومن اوستینوف» در گفتوگو با مرکز مطالعات غیردولتی روسیه (PIR) که نسخهای از آن در کانال تلگرامی نمایندگی روسیه در وین منتشر شد، تأکید کرد: «رویدادهای اخیر در ماه گذشته، که با اقدامات تجاوزکارانه و تحریکآمیز رژیم صهیونیستی و ایالات متحده علیه ایران و تأسیسات هستهای تحت پادمان آژانس بینالمللی انرژی اتمی همراه بود، اهمیت نمادین برجام را تقویت کرده و بار دیگر نشان داده که این توافق نتیجه مذاکراتی فشرده، چندجانبه، پیچیده و مبتنی بر مبانی عقلانی بوده است.»
وی افزود: «ترکیبی از راهحلهای سیاسی، مفهومی و فنی منحصربهفرد، امکان دستیابی به توافقی را فراهم کرد که اگرچه از منظر ظاهری پیچیده به نظر میرسید، اما از نظر عملیاتی قابل اجرا بود و منافع همه طرفهای درگیر را در نظر میگرفت. این توافق، اثربخشی خود را نه تنها در دوره پیش از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، بلکه تا حدی پس از آن نیز نشان داد.»
دیپلمات روس خاطرنشان کرد: «باید توجه داشت که توافقهایی که اساس آنها بر اصل خویشتنداری داوطلبانه کشورها استوار است – نظیر برجام در ارتباط با برنامه هستهای ایران – همواره از دشوارترین نوع مذاکرات محسوب میشوند.»
اوستینوف در بخش دیگری از اظهارات خود تأکید کرد: «برجام هم محصول و هم قربانی شرایط زمانه خود بود. از یک سو، این توافق به لطف نظم بینالمللی در حال گذار و پایان طبیعی جهان تکقطبی امکانپذیر شد، و از سوی دیگر، در میانه گذار از پارادایمهای گذشته به آینده گرفتار آمد؛ زمانی که حامیان نظم قدیمی تمایل چندانی به دیپلماسی، رعایت تعهدات بینالمللی، برنامهریزی بلندمدت یا سازوکارهای پیچیده نداشتند.»
او در پایان این گفتوگو ابراز امیدواری کرد که «کشورهایی که هنوز در مسیر پذیرش واقعیتهای جدید روابط بیندولتی مقاومت میکنند، بهزودی این مرحله را پشت سر بگذارند و دیپلماسی بار دیگر به عنوان سازوکار اصلی، مؤثر و محترم برای حل مسائل پیچیده به رسمیت شناخته شود.»
به گزارش ایرنا، برنامه صلحآمیز هستهای جمهوری اسلامی ایران طی سالهای گذشته همواره تحت فشارهای سیاسی و اتهامات بیاساس کشورهای غربی قرار داشته است. پیش از توافق هستهای (برجام)، این کشورها تلاش کردند با امنیتیسازی موضوع هستهای ایران، مسیر تحریم و تهدید نظامی را در پیش گیرند؛ اما با بسته شدن پرونده ابعاد احتمالی نظامی (PMD) در سال ۱۳۹۴، این ادعاها بیاساس شناخته شد.
ایران پس از امضای برجام بهطور کامل به تعهدات خود پایبند ماند، ولی در سال ۱۳۹۷ دولت آمریکا بهصورت یکجانبه از توافق خارج شد و کشورهای اروپایی نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. در پی این رفتارها، ایران در چارچوب مفاد برجام، اقدام به کاهش مرحلهبهمرحله تعهدات خود کرد و بارها تأکید نمود که این اقدامات برگشتپذیر است و در صورت اجرای کامل تعهدات از سوی طرفهای مقابل، ایران نیز به تعهدات باز خواهد گشت.
اوایل امسال، دور جدیدی از مذاکرات میان ایران و آمریکا با میانجیگری عمان، در مسقط و رم برگزار شد که پنج دور گفتوگو را دربر گرفت. با وجود ارزیابی مثبت طرف آمریکایی از روند مذاکرات، حمله نظامی رژیم صهیونیستی به تأسیسات هستهای ایران، مسیر گفتوگوها را با اختلال جدی مواجه کرد.
در همین پیوند، مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن ورود هرگونه بازرس، از جمله مدیرکل آژانس، به کشور ممنوع بوده و نصب دوربینهای پادمانی و فراپادمانی نیز متوقف شد. همچنین، ارائه هرگونه گزارش از فعالیتهای هستهای ایران به آژانس ممنوع اعلام شده است.
دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری کشورمان ضمن ابلاغ این قانون به سازمان انرژی اتمی، شورایعالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه تاکید کرده است که ادامه همکاریها با آژانس، مشروط به اصلاح رفتارهای دوگانه در قبال پرونده هستهای ایران است.
جمهوری اسلامی ایران در مواضع رسمی خود بارها تأکید کرده است که به دیپلماسی متعهد است و آمادگی دارد برای رسیدن به توافقی منصفانه، پایدار و قابل اتکا که لغو واقعی تحریمها را بههمراه داشته باشد، در مذاکرات بر اساس احترام متقابل شرکت کند.