به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی مازندران، حسین ایزدی روز یکشنبه اظهار کرد: ۲۱۳ میلیون ریال محصولات صنایع دستی در بازارهای داخلی، به فروش رسید و بیش از ۸۰ هزار دلار صنایعدستی مازندران از ابتدای سال تاکنون از کشور صادرات شد.
وی گفت: ۲۳ فروشگاه های صنایع دستی مازندران در شهرهای سوادکوه شمالی، بابل، بابلسر، آمل، محمودآباد، نور، نوشهر، تنکابن و رامسر به گردشگران خدمات میدهند.
مدیرکل میراٍث فرهنگی و صنایع دستی مازندران به فعالیت ۳۶۵ کارگاه انفرادی و گروهی صنایعدستی در مازندران اشاره کرد و گفت: اکثر رشتههای متنوع صنایعدستی و محصولات مختلف با کیفیت در مازندران به صورت مشاغل خانگی تولید میشود.
این مقام مسوول آموزش در حوزه صنایع دستی را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: برگزاری دورههای مختلف آموزش صنایع دستی در بخش های مختلف تنوع و خلاقیت، طراحی و تولید محصولات در رشتههای مختلف هنری در معاونت صنایعدستی استان در دستور کار قرار دارد.
به گزارش ایرنا، تجاریسازی، دانشی است که با برتری دادن به یک نشان باعث افزایش اعتبار و شهرت آن در بازار شده و منجر به بهبود احساس مخاطبان و افزایش فروش آن میشود به نوعی در عرصه تجارت و بازرگانی برای هویت بخشی و معرفی به مخاطبان و مصرفکنندگان است، عبارتی که تضمین کننده اعتماد مصرف کننده و نمادی از کیفیت، انحصار و خاص بودن یک محصول است که آن را به نامی ماندگار در اذهان بدل میکند.
به عقیده کارشناسان، «برندسازی»صنایع دستی یکی از مهمترین الزامات برای رونق تولیدات این حوزه است. در حال حاضر واردات قاچاق صنایع دستی به کشور، آسیب شدیدی به تولیدات ایرانی وارد نموده چراکه این کالاها که اغلب از کشورهای چین و هند وارد میشوند با قیمت کمتر از کالاهای مشابه داخلی به فروش می رسند.
در عرصه بین المللی نیز این امر سبب تاثیر منفی بر صادرات صنایع دستی ایران شده است. به دلیل تجاری سازی نشدن صنایع دستی اصیل ایرانی حتی بسیاری از کشورها اقدام به کپی برداری از آنها کردهاند که این امر در مورد فرش به خوبی صدق میکند. کشورهایی همچون هند، چین و پاکستان با تقلید از فرش ایران، بخشی از بازار صادراتی ایران را تصاحب کردهاند.
این کشورها اغلب با قیمتهایی کمتر از صنایع دستی ایران، در عرصه صادرات این صنایع وارد شدهاند. درصورتی که اگر برند مشخصی برای صنایع دستی ایرانی وجود داشت، این کشورها قادر نبودند کالاهای خود را به نام صنایع دستی ایران به فروش برسانند.
صنایع دستی ایران علاوه بر سابقه تاریخی هفت هزار ساله از تنوع، جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار است که میتواند به عنوان یکی از تولیدات مهم هنرمندان ایران زمین در توسعه گردشگری و مبادلات فرهنگی نقش بسزایی ایفا کند.
کارشناسان بر این باورند صنایع دستی هر کشور بازگو کننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی آن کشور و نمادی از هویت ملی هر قوم است و میتواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن ملل مختلف باشد.