شناسهٔ خبر: 73842326 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایرنا مطرح شد:

راه‌اندازی سامانه بارنامه برخط و کنترل باک، راهکاری برای شفافیت حمل و نقل سوخت

زاهدان - ایرنا - مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان از اجرای طرح‌های نوین نظارتی و استقرار سامانه‌های هوشمند برای مقابله با سواستفاده از کارت‌های سوخت و مدیریت بهتر حمل سوخت در منطقه خبر داد و گفت: راه‌اندازی سامانه بارنامه برخط و کنترل باک، راهکاری برای شفافیت حمل و نقل سوخت است.

صاحب‌خبر -

قربانعلی مردانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای همکاری با نهادهای امنیتی و دولتی، اقداماتی همچون استقرار سامانه کنترل بارنامه برخط در گلوگاه‌های سیستان و بلوچستان جهت رصد بارنامه‌های حمل فرآورده‌های نفتی، نصب دوربین‌های تحت شبکه با دسترسی دستگاه‌های امنیتی، انجام بازدیدها و گشت‌های مشترک با سازمان‌های نظارتی و رسیدگی به تخلفات با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گرفته است.

وی بیان کرد: ورود کارت‌های سوخت مهاجر و سوخت‌گیری آنها در جایگاه‌های سیستان و بلوچستان، گستردگی مرزهای مشترک با کشورهای همسایه و اختلاف محسوس قیمت سوخت در دو سوی مرز، صدور بارنامه‌های صوری جهت ناوگان غیرفعال و وجود مصادیق علنی قاچاق در سطح شهر از مهمترین چالش‌ها در این زمینه است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان راهکارهای رفع این چالش‌ها را اجرای طرح کدینگ کارت سوخت برای جلوگیری از استفاده کارت‌های سوخت مهاجر، گسترش نظارت الکترونیکی، نصب سامانه دوربین پلاک‌خوان برای کنترل خودروها، استفاده از سامانه مدیریت کارت اضطراری و استقرار سامانه بارنامه برخط عنوان کرد؛ همچنین اجرای سامانه کنترل باک و طرح باک پر در پایانه‌های مرزی منطقه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

قاچاق سوخت پدیده‌ای بوده که منابع انسانی و مالی را به جای تولید به سمت قاچاق سوق می‌دهد، مشاغل رسمی را تضعیف و نابرابری اجتماعی و اختلاف طبقاتی را تشدید می‌کند

وی تاکید کرد: استفاده از فناوری‌های نوین از جمله سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف)، سامانه مانیتورینگ بارنامه‌ها و طرح توزیع الکترونیکی نفت سفید و گاز مایع، نقش مهمی در شفافیت و افزایش دقت نظارت ایفا می‌کند.

مردانی ادامه داد: قاچاق سوخت پدیده‌ای بوده که منابع انسانی و مالی را به جای تولید به سمت قاچاق سوق می‌دهد، مشاغل رسمی را تضعیف و نابرابری اجتماعی و اختلاف طبقاتی را تشدید می‌کند. همچنین این پدیده موجب رشد شبکه‌های غیرقانونی، آسیب به محیط زیست و افزایش تصادفات جاده‌ای می‌شود و عامل هدررفت سرمایه‌های ملی و مانع توسعه استان است.

به گفته وی، دستیابی به توسعه پایدار و جلوگیری از قاچاق سوخت، مستلزم رویکرد جامع و هماهنگی میان سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و امنیتی بوده، بنابراین راهکارهایی نظیر اصلاح تدریجی قیمت سوخت همراه با حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، هدفمندسازی یارانه‌ها، استفاده از سامانه‌های هوشمند برای رهگیری سوخت، تقویت همکاری منطقه‌ای و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، افزایش نظارت هوشمند و مشارکت عمومی مردم در این مسیر ضروری است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان با بیان اینکه در زمینه توسعه زیرساخت‌های سوخت پاک نیز تلاش‌های گسترده‌ای در منطقه صورت گرفته، گفت: مجوز احداث ۵۰ باب جایگاه CNG اخذ شده و فراخوان عمومی برای انتخاب سرمایه‌گذاران انجام و مراحل صدور مجوز احداث در حال پیشرفت است، دولت نیز با اختصاص تجهیزات رایگان به سرمایه‌گذاران این بخش، شرایط ویژه‌ای برای توسعه فراهم کرده که در کشور بی‌سابقه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون سه جایگاه عرضه CNG در منطقه زاهدان افتتاح شده و چشم‌انداز توسعه این صنعت با حمایت بخش خصوصی امیدوار کننده است.

به گزارش ایرنا، منطقه زاهدان یکی از ۳۷ منطقه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است که با در اختیار داشتن سه انبار ذخیره‌سازی سوخت، سه مرکز سوخت‌گیری هواپیمایی و ۸۲ جایگاه عرضه سوخت مایع و CNG، وظیفه تأمین و توزیع سوخت در شمال، مرکز و بخش‌هایی از جنوب استان سیستان و بلوچستان را بر عهده دارد.

سیستان و بلوچستان با احتساب به مرزهای آبی به عنوان پهناورترین و از لحاظ مرزهای خشکی به‌عنوان دومین استان پهناور کشور بیش از سه میلیون و ۳۷۵ هزار نفر جمعیت در ۲۶ شهرستان دارد.