به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسانرضوی، آیتالله سید احمد علمالهدی عصر امروز_ شنبه بیستویکم تیر_ در نودمین سالگرد قیام خونین مسجد گوهرشاد و روز عفاف و حجاب که در حرم رضوی برگزار شد، با اشاره به نقش حجاب در تقابل با سلطه استکباری، اظهار کرد: دشمنان دین، حجاب را بهعنوان خاکریز نخست در پروژه دینزدایی هدف گرفتهاند، همانگونه که قیام مردم مشهد در سال ۱۳۱۴ نشان داد، مسجد و حجاب دو نماد مهم مقاومت در برابر استبداد و استکبار فرهنگی هستند.
وی افزود: حجابستیزی جبهه مقدم دشمن در مقابله با دین است، دشمنی که میخواست دین و اسلام را از این سرزمین براندازی کند و سلطه استعماری خود را بر کشور حاکم سازد، سنگر اول خود را حجاب قرار داد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به واقعه مسجد گوهرشاد، ادامه داد: واقعه مسجد گوهرشاد حقیقتی فراتر از یک رخداد تاریخی صرف است و تا امروز نیز ادامه دارد؛ استکبار جهانی، در راستای توسعه سلطه خود و تثبیت حاکمیت شیطانیاش، بزرگترین مانع را در دین و آموزههای اسلامی میبیند، بر همین اساس، مقابله با حجاب را سرلوحه اقدامات فرهنگی خود قرار داده است.
آیتالله علمالهدی با اشاره به این فرمایش حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «مسجد سنگر است»، گفت: قیام مردم در مسجد گوهرشاد نشان داد که مسجد، سنگر مقاومت در برابر دشمن است. هر حرکت دینی و قیام فرهنگی باید از کانون مسجد آغاز شود، اگر مساجد آباد باشند، دینداری مردم نیز زنده خواهد ماند.
وی افزود: در آن روز، مردم مظلوم را بر سنگفرشهای مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیدند، به گمان اینکه این حرکت مردمی شکست خورده است؛ اما امروز، ۹۰ سال بعد، نه تنها از رضاخان خبری نیست، بلکه ارواح مطهر شهدای این قیام به الگویی ماندگار در دینداری و مقاومت بدل شدهاند.
امام جمعه مشهد ادامه داد: اصل این قیام برای دفاع از حجاب انجام گرفت، هرچند برخی تلاش میکنند آن را تنها به موضوع تغییر لباس و کلاه پهلوی تقلیل دهند، این نگاه اشتباه است. مردم در شهرهایی چون شیراز، آذربایجان و اصفهان و نیز با حمایت روحانیت قیام کردند، اما مشهد صحنهای جدیتر از مقاومت بود.
وی با اشاره به روایت تاریخی از ماجرای حبس خانگی مرحوم آیتالله قمی گفت: پس ازآن که قرار شد مرحوم آیتالله قمی به عنوان نماینده علمای خراسان با رضاخان درباره کشف حجاب مذاکره کند، ایشان را به محض ورود به تهران به باغ سراجالملک در حضرت عبدالعظیم منتقل و در آنجا حبس خانگی کردند.
آیتالله علمالهدی افزود: مردم با آگاهی از این ماجرا در حمایت از آیتالله قمی در مسجد گوهرشاد اجتماع کردند. در آن روزها، خطبا از جمله مرحوم بهلول، چند شب متوالی در مسجد به ایراد سخن پرداختند و مردم با شعارهای پرشور قیام را ادامه دادند.
وی ادامه داد: شدت این قیام تا حدی بود که رضاخان و دستگاه سرکوبگر او دچار وحشت شدند و دستور حمله و پایان دادن به تحصن را صادر کردند. در روز حمله، مردان در ایوان مقصوره باقی ماندند و زنان را به خروج از مسجد دعوت کردند تا در برابر حمله نیروهای نظامی آسیب نبینند؛ اما در سحرگاه بیستویکم تیر ۱۳۱۴، درحالیکه مردم مشغول عبادت بودند، سربازان از پنجرههای گنبد گوهرشاد مردم را به گلوله بستند.
امام جمعه مشهد اضافه کرد: پسازاین کشتار، سربازان مسجد را بستند و به مسجد یورش بردند و زخمیها و مردم عادی را به خاک و خون کشیدند. پیش از آن نیز، شماری از علمایی که در حمایت از حجاب منبر رفته بودند، بازداشت شده بودند.
وی ادامه داد: درباره شمار کشتهشدگان این فاجعه، برخی منابع از دستکم ۹۰۰ نفر شهید یاد میکنند، اما بر پایه برخی روایات، شمار شهدا به دو هزار نفر نیز میرسد.
آیتالله علمالهدی با اشاره به انتقال پیکر شهدا با کامیونهای نظامی از حرم مطهر، این جنایت را یکی از مظلومانهترین فجایع تاریخ معاصر ایران دانست و افزود: اگر دشمن در این خاکریز یعنی حجاب موفق شود، در پروژه دین زدایی خود نیز پیروز خواهد شد. نباید اجازه دهیم این اتفاق تکرار شود.
وی در ادامه با تقدیر از بانوان و دختران ایرانی که در برابر هجمه فرهنگی دشمن مقاومت میکنند، گفت: خواهرانی که شاید در برخی موارد فاقد حجاب مطلوب باشند، اما در برابر دشمن ایستادهاند، باید بدانند که بدحجابی و بیحجابی ابزار دشمن در جنگ نرم است.
امام جمعه مشهد افزود: اگر دشمن در این جبهه موفق شود، خسارت آن بسیار بیشتر از شکست در میدان نظامی خواهد بود.
وی ادامه داد: برادران و خواهران ما امروز در نقش پاسداران حجاب، با اقتدای به شهدای قیام گوهرشاد، باید بدانند که مقاومت در راه دین، با مقاومت در مسیر حفظ حجاب معنا میگیرد. این مسئولیت تاریخی بر دوش همه ماست.
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه ارادت و عشق به امام حسین (ع) و اهلبیت (ع) نیز باید در همین حجاب تبلور پیدا کند، تأکید کرد: امیدواریم این جریان مقاومت ارزشمندی که دنیای کفر یعنی آمریکا و اسرائیل را کور کرده و دارد آنها را به زانو در میآورد به عنوان مسئله حجاب بهصورت تابلوی ارزشمندی خود را نشان بدهد.