به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد،آیتالله سید احمد علمالهدی، نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی، ۲۱تیرماه در آیین بزرگداشت نودمین سالگرد قیام خونین مسجد گوهرشاد که با حضور خانوادههای معظم شهدا بهویژه خانوادههای شهدای انقلاب اسلامی در سالن همایشهای آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین جایگاه تاریخی قیام گوهرشاد در شکلگیری مسیر مبارزاتی ملت ایران و پیوند آن با نهضت اسلامی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی پرداخت.
قیام گوهرشاد، نقطه آغاز مقاومت مردمی علیه استبداد دینیستیز
امامجمعه مشهد مقدس با درود به ارواح مطهر شهدا و خوشآمدگویی به خانوادههای معظم آنان، مسجد گوهرشاد را مبدأ یک خط تاریخی از مجاهدت و ایستادگی ملت ایران دانست و گفت: جریان پیروزی انقلاب مقدس اسلامی با رهنمودهای پیامبرگونه امام بزرگوار به سرانجام رسید و خوشبختانه توانست نماد عظمت و قدرت اسلام را در برابر جهانیان به نمایش بگذارد.
وی با اشاره به اهمیت قیام مسجد گوهرشاد بهعنوان نخستین جلوه جدی اعتراض مردم ایران به سیاستهای دینیستیزانه رضاخان تصریح کرد: ایستادگی مردم متدین مشهد در آن روزگار، آغاز مسیری بود که به انقلاب اسلامی انجامید و امروزه شاهد به بار نشستن ثمرات آن هستیم.
انقلاب اسلامی، نمایش عظمت و اقتدار اسلام در برابر جهان
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه دستاورد انقلاب اسلامی، جلوهگاه عظمت و اقتدار اسلام و حاکمیت دینی در دنیاست، اظهار کرد: امروز ایران اسلامی با دیده احترام در جهان نگریسته میشود و شگفتی جهانی از مقاومت، مبارزه و اقتدار این ملت در برابر استکبار جهانی، ثمره حاکمیت دینی و مردمی این نظام است.
وی افزود: حماسه، شجاعت، اقتدار و مردآفرینی نظام مقدس جمهوری اسلامی به برکت حاکمیت دین در دنیاست و این برای دنیا پیام روشنی دارد: جهان تشنه حاکمیت دینی است و روزی خواهد آمد که جمال آسمانی وجود حضرت ولیعصر(عج) دنیا را روشن خواهد ساخت.
انقلاب اسلامی، زمینهساز ظهور حضرت ولیعصر(عج)
آیتالله علمالهدی با اشاره به تصریحات مکرر حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر زمینهساز بودن انقلاب اسلامی برای ظهور، تصریح کرد: این جمله که انقلاب اسلامی مقدمه ظهور است، در بیانات امام خمینی (ره)، از روزهای آغازین نهضت در سال ۴۱ و ۴۲ تا بیانیهها و سخنرانیهای دوران انقلاب، بارها تکرار شده است.
وی با تأکید بر اینکه آثار زمینهسازی این انقلاب برای ظهور حضرت حجت(عج) امروز در سطح جهان قابل مشاهده است، گفت: دنیایی که روزگاری با اصول ناسیونالیسم، سکولاریسم و جدایی دین از سیاست تلاش میکرد خدا را از زندگی اجتماعی و سیاسی بشر حذف کند، امروز با یک حاکمیت دینی مقتدر در گوشهای از زمین روبهرو شده است؛ حاکمیتی که در اقتدار، عظمت، مقاومت، و تربیت انسانها برای ایستادگی در برابر ظلم، الگو شده است.
شگفتی جهانی از جمهوری اسلامی، مقدمه جهانیسازی حاکمیت اسلامی
امامجمعه مشهد با اشاره به شگفتی جهانی از عملکرد نظام جمهوری اسلامی در عرصههای گوناگون، خاطرنشان کرد: این شگفتیها و آثار عظمت حاکمیت اسلامی، مقدمه آمادهسازی جهان برای پذیرش یک نظام جهانی دینی است؛ و این همان نقطه فرج مولایمان حضرت بقیهاللهالاعظم(عج) است.
وی ادامه داد: در واقع تمام بهای خونهایی که داده شد، شکنجههایی که تحمل شد، و رنجهایی که شهدای انقلاب، از دوران رضاخان تا امروز متحمل شدند، برای این بوده که زمینه تحقق حاکمیت جهانی امام معصوم(ع) فراهم شود.
بهای شهادتها، سرمایهای برای جهانی شدن عدالت اسلامی
آیتالله علمالهدی با اشاره به جایگاه والای شهادت در مسیر تحقق حاکمیت اسلامی اظهار داشت: تمام این جانفشانیها، شکنجهها و سختیهایی که در دوران رضاخان، محمدرضا و پس از آن در عرصه مبارزات انقلاب تحمل شده، قیمت گرانسنگی است که ملت ما برای ظهور ارزشهای الهی در جهان پرداخت کرده است.
وی افزود: این هزینهها بیارزش نیست؛ بلکه با این سرمایهگذاری، دنیا آماده میشود برای پذیرش یک نظام سراسری جهانی اسلامی با مدیریت حجت بالغه الهی و امام معصوم(ع)، و این حقیقتی است که باید در ارزیابی همه رنجها و زحماتی که خانوادههای شهدا متحمل شدهاند در نظر گرفته شود.
رضاخان، مزدور انگلیسیها و آغاز استبداد مدرن ضددینی
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشینه استبداد پهلوی و وابستگی رضاخان به بیگانگان، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تعبیر دقیقی دارند؛ ایشان میفرمایند رضاخان را انگلیسها آوردند؛ یک حاکم مزدور و اجنبیپرست که بر سرنوشت این ملت مسلط شد.
وی در ادامه تأکید کرد: اگرچه پیش از انقلاب مشروطه نیز کشور ما با دورههای استبدادی روبهرو بود، اما حکومت رضاخانی استبداد مدرن ضددینی و تحقیر ملت ایران با ابزار قدرت نظامی و پشتیبانی استعمار بود.
قیام گوهرشاد؛ نخستین مشعل برافروخته در مسیر استقلال دینی ملت
آیتالله علمالهدی، قیام مردم در مسجد گوهرشاد را نخستین مشعل برافروخته در مسیر استقلال دینی ملت ایران دانست و گفت: امروز در این سالگرد مقدس، با یادآوری آن حماسه و بزرگداشت شهیدانی که بینام و نشان در صحن این مسجد به خاک و خون کشیده شدند، باید بر عهدی که ملت ایران با خون شهدا بسته است، پای بفشاریم و راه آنان را با استقامت، تداوم ببخشیم.
استبداد رضاخانی، شدیدتر و خشنتر از سلطنتهای پیشین
آیتالله علمالهدی با تحلیل تاریخی از سیر استبداد در ایران، خاطرنشان کرد: دوره رضاخان از استبداد شدیدتری نسبت به دوره سلاطین مستبدی مانند ناصرالدینشاه برخوردار بود.
وی اضافه کرد: ناصرالدینشاه اگرچه سلطانی خودکامه بود که سرنوشت ملت را در خدمت منافع و لذتهای شخصی خود گرفته بود، اما در ماجرای فتوای تحریم تنباکو، در برابر حکم شرعی مرحوم میرزا شیرازی (ره) تسلیم شد و حاضر به پرداخت خسارت سنگینی شد.
وی افزود: اما رضاخان، در برابر اعتراضات علما و مردم متدین که برای دفاع از یک حکم صریح قرآنی و واجب شرعی چون حجاب، جان بر کف به میدان آمدند، ایستاد و مردم بیگناه را به خاک و خون کشید.
وی ادامه داد: این سطح از خشونت و استبداد، حتی از دوره سلطنت مطلقه پیش از انقلاب مشروطه هم شدیدتر بود؛ در حالی که رضاخان ظاهراً شاه مشروطه و برخاسته از ساختار سیاسی نوین بود.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با اشاره به عبرتهای تاریخی از انحراف انقلاب مشروطه هشدار داد: اگر روزی انقلاب اسلامی دچار انحراف شود، نتیجهای که از آن پدید میآید، بسیار خطرناکتر، ناپاکتر و ناهنجارتر از نظامی خواهد بود که این انقلاب در برابر آن شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه «انحراف انقلاب مشروطه به حاکمیت یک مزدور انگلیسی همچون رضاخان انجامید»، افزود: در کارنامه این حاکمیت دستنشانده، تنها ظلم، نابکاری، عقبماندگی علمی و سقوط انسانی برای ملت ایران باقی ماند؛ و این نتیجه انحراف از مسیر اصلی انقلاب بود.
استمرار مسیر انقلاب، معجزهای در سایه هدایت رهبری
آیتالله علمالهدی با تأکید بر ضرورت حفظ مسیر اصیل انقلاب اسلامی تصریح کرد: تا زمانی که انقلاب در راستای جریان اصلی خود باقی بماند و دچار انحراف نشود، برای جامعه سعادتآفرین خواهد بود. اما اگر خدای ناکرده انقلاب منحرف شود، مسیر خطرناکی در پیش خواهد داشت.
وی ادامه داد: آنچه امروز باید بهعنوان یک معجزه الهی قدردان آن باشیم، رهبری سیوچند ساله مقام معظم رهبری است. در این سالها فتنههای فراوانی به وجود آمد، چه از ناحیه دشمنان خارجی، چه از سوی فرصتطلبان داخلی؛ همه این فتنهها با هدف انحراف انقلاب از مسیر اصیلش طراحی شده بودند، اما تنها قدرتی که در برابر آنها ایستاد، مدیریت حکیمانه و الهی رهبر معظم انقلاب بود.
رهبر انقلاب، نماد زنده مجاهدتهای پیش از پیروزی انقلاب
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش بیبدیل مقام معظم رهبری در حفظ جهتگیری انقلاب اسلامی گفت: اقتدار امروز نظام، ملت و کشور ما در سطح جهانی، مرهون تداوم مسیر انقلاب و پیشگیری از انحراف آن است. این مسیر، با هدایت مقام معظم رهبری ادامه یافته و هر روز بر عظمت آن افزوده میشود.
وی با اشاره به مجاهدتهای پیش از پیروزی انقلاب افزود: مقام معظم رهبری، خود از بازماندگان همان نسل مبارزانی هستند که زجر، شکنجه، زندان و تبعیدهای رژیم شاهنشاهی را تحمل کردند؛ خاطرات ایشان، که امروز بهصورت مستند و دقیق ثبت شده، گواه روشن این حقیقت است.
آیتالله علمالهدی یادآور شد: شکنجه، شلاق، ساواک، زندان، تبعید و فشار، واژگانی بودند که در تحلیل و توصیف رژیم شاهنشاهی، بر زبان تمام قشرهای متدین جاری بود؛ اینها فقط اصطلاح نبود، بلکه روایتهایی بودند از رنج مردم متدین ما، که در مقابل استبداد ایستادند تا امروز نسلی آزاد، مستقل و مؤمن بر مسند تصمیمگیری کشور بنشیند.
آیتالله علمالهدی با تأکید بر اینکه مبارزه رژیم شاهنشاهی با دین اسلام، فراتر از تقابلهای سیاسی بود، خاطرنشان کرد: تمام مظالم، شکنجهها و فشارهایی که در رژیم ستمشاهی بر متدینین تحمیل میشد، نشان میداد که دشمنی شاه با اصل دین و اساس اسلام است، نه صرفاً با یک جناح سیاسی یا گروه خاص.
وی افزود: در زندانهای ستمشاهی، دو نوع جریان سیاسی حضور داشتند؛ یک جریان، رقابت قدرت با رژیم داشت و میخواست بهجای سلطه امپریالیسم غرب، سلطه امپریالیسم شرق را بنشاند؛ این افراد کسانی بودند که نهایتاً در برابر شکنجهها کم میآوردند و عقبنشینی میکردند.
زندانیان متدین، نماد ایستادگی و مرجع افتخار دینی
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی در ادامه گفت: اما جریان دوم، مجاهدان دینی بودند؛ کسانی که بهخاطر دفاع از احکام شریعت، در برابر ظلم ایستادند و سختترین شکنجهها را متحمل شدند.
وی خاطر نشان کرد: در جامعه دینی آن روز، هر که بیشتر رنج زندان شاهی را تحمل کرده بود، متدینتر شناخته میشد و این افتخار بالایی برای روحانیون و مردم متدین بود.
وی تصریح کرد: در حقیقت، جریان دینی اصلیترین دشمن رژیم ستمشاهی بود.
وی در این باره توضیح داد: مسئولان امنیتی وقت بارها اعتراف میکردند که با بهاییها و کمونیستها میتوانند کنار بیایند، اما با شما مذهبیها، با مسجدیها، با منبریها، با عمامهبهسرها و متدینین اهل مسجد، هرگز نمیتوانند همکاری کنند. دشمنی آنان با اصل دین بود، نه صرفاً با یک فرد یا جریان.
ایستادگی مقام معظم رهبری در زندان، نماد مقاومت دینی
آیتالله علمالهدی با اشاره به خاطرات دوران مبارزاتی رهبر معظم انقلاب گفت: وقتی ایشان در سال ۴۲ دستگیر و به زندان مشهد منتقل شدند، به بازجو گفتند: من آمادهام تا پای اعدام بروم. جان دادن در راه دین برایم مهم نیست. بازجو خندید و گفت: دیگر بازجویی فایده ندارد، چون فقط تا قبل از اعدام میتوانیم بازی کنیم!
وی ادامه داد: این استقامت، نه در برابر فشار و شکنجه شکست میخورد، نه در برابر تهدید به مرگ. این همان عزت و عظمتی است که امروز در نظام ما به چشم میخورد و حاصل همان مجاهدتهای ایام سخت زندان و شکنجه است.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با اشاره به خاطرهای از آیتالله مهدویکنی گفت: مرحوم آیتالله مهدویکنی نقل میکرد که در زندان او را به سقف آویزان کرده بودند و دو نفر با مشت به پهلو و شکمش میزدند، درحالیکه ذکر خدا میگفت. یکی از شکنجهگران گفت: داری چی میگی؟ دعا میکنی ما را نفرین کنی؟ پاسخ داد: دارم کاری میکنم که تو به نتیجه نخواهی رسید.
وی افزود: این مجاهدان حتی در برابر شکنجهگرانی که به ظاهر هیچ تعلقی به دین نداشتند، آنچنان رفتار میکردند که آنها را در برابر جنایاتی که مرتکب میشدند، به تأمل وادار میکردند؛ چون جان دادن در راه خدا، هدفی بود که همه چیز را در نگاه آنها آسان میکرد.
ارتباط با اهل بیت(ع)؛ منبع صبر در برابر شکنجهها
آیتالله علمالهدی تأکید کرد: اگر این بزرگواران توانستند چنین شکنجههایی را تحمل کنند و ذرهای از مقاومت عقبنشینی نکنند، بهخاطر رنگی بود که از اهل بیت(ع) گرفته بودند. آنان از مسیر اهل بیت(ع) الهام گرفته بودند و این رنگ الهی در وجودشان ماندگار شده بود. با چنین پشتوانهای، هر مصیبتی را در راه خدا آسان میدیدند.
وی افزود: خوشا به سعادت کسانی که در راه خدا، از اهل بیت(ع) نشانی گرفته بودند، و بهراستی آن نشانهها را در میدان عمل ثابت کردند؛ آنان در دل ظلمت شکنجهگاهها، با نور ایمان و پیوند با خدا ایستادگی کردند و امروز، عظمت انقلاب اسلامی مرهون همان استقامتهاست.
مقایسه شکنجههای دوران انقلاب با مصائب عاشورا
آیتالله علمالهدی با اشاره به فرازهایی از زیارت ناحیه مقدسه گفت: هر شکنجهای که در این راه دیدهایم، قابل مقایسه با آنچه بر اولاد سیدالشهدا(ع) وارد شد نیست؛ در زیارت ناحیه مقدسه آمده که زنان و کودکان اهلبیت(ع) را با زنجیر آهنین بستند و آنان را بر تختهای چوبی بدون حفاظ، بر شتران سوار کردند. این تختها بدنهای لطیف کودکان را زخمی میکرد و استخوانهایشان را میآزرد.
وی ادامه داد: امام باقر(ع) که در آن هنگام کودکی چهار ساله بود، و حضرت رقیه(س) نیز در همان سن، با همان شکنجههای طاقتفرسا مواجه شدند؛ کودکی با دستان بسته بر تخته زبر چوبی، در مسیر کوفه تا شام؛ این است مصیبت اهلبیت که تحمل آن، صبر فوق بشری میطلبد.
راه انقلاب، امتداد مسیر عاشوراست
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: اگر اسلام برای ما عزیز است، باید در راه آن تا سرحد جان ایستادگی کرد. شکنجه، سختی، فشار و حتی شهادت در راه اسلام، امری بعید نیست. ما اگر امروز سختی دیدهایم، هنوز راه زیادی داریم تا به مرز ایثارگری یاران سیدالشهدا برسیم.
وی افزود: انقلاب اسلامی بر پایه همان فرهنگی بنا شده که امام حسین(ع) در عاشورا بنیان گذاشت. باید همانطور که آن بزرگواران از همهچیزشان گذشتند، ما نیز آماده گذشت از جان، مال و آسایش خود در راه حفظ نظام اسلامی باشیم. این نظام، میراث آن خونهای مطهر است.