شفقنا- معاون فرهنگی تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی از راه اندازی مدرسه شمع ویژه مبلغان و فعالیت بیش از 130 هزار بانوی مبلغه طی دو سال گذشته خبر داد.
به گزارش شفقنا، حجت الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی در در نشست خبری گزارش نهادهای تبلیغی حوزه علمیه قم که در سالن مرحوم آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، بیان داشت: «انقلاب اسلامی» احیای هویت چند هزار ساله مبتنی بر انسان و توحید است و ایران و محیط پیرامون آن صرفا یک جغرافیا نیست بلکه یک تاریخ تمدنی و هویت امتی است که جغرافیا بخشی از آن است لذا امروز ملی گرایی واقعی، فریاد و هیهات ها در دفاع از وطن و «ایران بخوان»، هویت ملی واقعی است نه ادعاهای واهی کسانی که خود را پشت ملی گرایی پنهان کرده بودند، امروز می خواهند هویت دینی و مذهبی را از بین ببرند.
وی ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی مستقیماً ماموریت تبیین اسلام ناب به گونهای که بر جان و دل مخاطب بنشیند به خصوص جوانان جویای حقیقت را دارد لذا سازمان تبلیغات تمام همت خود را بر این قرار داده تا با استفاده از همه ظرفیت های موجود در عرصه تبلیغ، نقش خود را ایفا کند.
وی افزود: «تبلیغ طلبگی» بخشی از 40 ماموریتی است که سازمان تبلیغات اسلامی برعهده دارد یعنی آن چیزی که به عنوان اعزام مبلغ و جریان سازماندهی مبلغ وجود دارد بخشی از 40 ماموریت سازمان در حوزههای مختلف میدان، رسانه، هنر و امثال آن است.
معاون فرهنگی تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به برنامه های مختلف سازمان مانند «برنامه محفل»، «زندگی با آیه ها» گفت: معتقدیم بخش مهمی از تبلیغ امروز و جریان سازی تبلیغی امروز در این محورها در فضای جنگ ذهنی جنگ روایتها سوار است لذا تغییر ذهنیت جامعه و تغییر ذهنیت و درک جامعه از خودش امروز بزرگترین عرصه تبلیغ است.
وی تاکید کرد: ما معتقدیم جامعه، جامعه متدین، دیندار ، پیشرو و معتقد به اسلام و انقلاب است کما اینکه در جنگ ۱۲ روزه همه دیدیم کسانی را که حقیقت درونی خود را در دفاع از کشور و انقلاب بروز دادند. به نظر می رسد بروز دادن این حقیقت و دارایی درونی کار عرصه تبلیغ در امروز انقلاب اسلامی است.
وی عنوان کرد: گاهی تصویر می شود مردم ایران مردم جدا شده از اسلام و انقلاب هستند که گاهی به دلیل جهان زیستی و جهان اندیشی و تعاریفی که وجود دارد از مرزها و تمدن و وطن و موقعیت خود عبور کردند درحالیکه ما معتقدیم مردم به شدت معتقد به این چارچوب ها هستند چون پایه و اساس انقلاب اسلامی بر یک هویتی است که تمام این طول تاریخ، اسلام و حقیقت تدین در این جغرافیای از عالم وجود داشته است.
وی یادآور شد: حضور در جریان غدیر، حضور سه میلیونی مردم در تهران و حدود ۱۵ میلیونی در سراسر کشور با همه محدودیتها و با همه شرایط خاص امنیتی درست یک روز بعد از وقایع سهمگین و سخت که در کشور اتفاق افتاد، نشان از یک امر درونی، حقیقت تدیّن و شجاعت مردم دارد.
وی خاطرنشان کرد: در عرصه هنر، اگر هنر یک خواننده ایرانی با یک هویتی، در مسیر درست و در شناخت این هویت ملی او استفاده شود می تواند بسیار موثر باشد.
عزت زمانی تعامل و هم افزایی و تسهیلگری و پشتیبانی با نهادهای حوزوی تبلیغی یکی از ماموریت های سازمان دانست و گفت: معتقدیم خطاب اصلی رهبر انقلاب در مسئله «تبلیغ» حوزههای علمیه است؛ در عین حال، تلاش کردیم در قرارگاه ها، مجموعه فعالیت ها و حرکت های جمعی خودمان را در کنار حوزه علمیه قرار دهیم و به طور مثال در پویش «زندگی با آیه ها» این هم افزایی ویژه به منصه ظهور رسید.
وی بزرگترین پویش کنشگری عمومی مردم در کشور را پویش قرآنی دانست و گفت: کانون های عظیم تبلیغ، سه گانه محتوا، آموزش و تربیت و روش را تلاش کردند پیش ببرند و در سازمان بنای ما بر این بود که میدان را سازماندهی کنیم.
وی از راه اندازی مدرسه «شمع» خبر داد و در توضیح فعالیت آن عنوان کرد: در این مدرسه، استاد طراز اول تبلیغ با کمک شاگردان خود، در یک موضوع تخصصی یا در روشها و قالبهای تبلیغی تولید محتوا کرده و نیز روش های تبلیغی را به اشتراک گذاشته و تلاش می شود که با سازماندهی اینها رو پیش ببریم.
وی در آماری گفت: در ماه مبارک رمضان و طرح «زندگی با آیه ها» نزدیک به ۵۰ هزار نفر از طلبه ها با محوریت حدود ۱۸ استاد و در ماه محرم ۳۹ هزار نفر دوره با حضور 14 استاد شرکت کردند.
معاون سازمان تبلیغات اسلامی بیان داشت: سامانه شمع وظیفه ساماندهی مبلغان را دارد که ۱۳۰ هزار نفر ثبت نام و متوسط ۵۰ هزار گزارش در موسمها سبز دارد که البته ۱۳۰ هزار مورد همپوشانی با نهادهای دیگر هم دارد.
وی با بیان اینکه رویکرد حاکمیتی در سازمان تبلیغات اسلامی را تغییر داده و ملاک و معیار ما، تبلیغ مبلغین در میدان است، گفت: مرکز خدمات حوزه های علمیه و دفتر رهبر انقلاب حمایت های ویژه ای از مبلغین داشتند. همچنین تلاش کردیم فعالیت های بومی و مستقل را تقویت کنیم.
وی از افزایش قابل توجه مبلغات در میدان خبر داد و گفت: در این دو سال بیش از حدود ۴۰ درصد مبلغان و شاید نزدیک ۱۳۰ هزار نفر از جمعیت مبلغان را بانوانی تشکیل دادند که در میدان در حال تبلیغ بودند.
وی تصریح کرد: در گام سوم، ملاک خود را «حرف نو» قرار دادیم چون معتقدیم از حرف و تبیین و گفتگوی با مردم، فرصت گفتگو با مخاطبین ایجاد می شود و سعی کردیم سامانه و مدل های تولید محتوا را متحول کنیم از گروه های موثر تولید کننده محتوا که در قالب یک مجمعی به عنوان «هم قلم» شکل گرفته و در عرصه های مختلف در حوزه های تخصصی و موضوعات عمومی تولید محتوا می کنند.
وی خاطرنشان کرد: مجموع گروه های ما در محرم امسال بیش از ۵۰ محصول تولید کردند و ما وظیفه خود را حمایت از مجموعهها و کنشهای آنها بویژه اساتید شاخصی که تولید محتوای تبلیغی دارند، میدانیم.