شناسهٔ خبر: 73660188 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر اصفهان:

رعایت اصول ترافیکی توسط شهروندان وضعیت ترافیک شهر را تا ۳۰ درصد بهبود ببخشد

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت بازتعریف مفهوم فرهنگ شهروندی در حوزه حمل‌ونقل گفت: رعایت اصول ترافیکی توسط شهروندان می‌تواند تا ۳۰ درصد وضعیت ترافیک شهر را بهبود ببخشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ابوالفضل قربانی امروز _دوشنبه نهم تیر_ در صدوهفتادودومین جلسه کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به چالش‌های فرهنگ شهروندی در حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: احساس می‌کنم هنوز هدف از فرهنگ شهروندی در حوزه حمل‌ونقل به‌خوبی تعریف نشده است و باید مشخص کنیم که فرهنگ شهروندی در این حوزه به چه معنا است و چه مواردی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به مطالعات انجام‌شده افزود: اگر مردم اصول اولیه ترافیکی را رعایت کنند، می‌توانند تا ۳۰ درصد وضعیت ترافیک شهر را بهبود ببخشند و این یعنی بدون نیاز به افزایش زیرساخت‌های فیزیکی، بهره‌وری معابر و ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌صورت چشمگیری افزایش می‌یابد.

قربانی با طرح این پرسش که شهروندان اصفهانی در رعایت قوانین ترافیکی چه نمره‌ای دریافت می‌کنند، گفت: برای ارزیابی دقیق، باید از بیرون کشور به این موضوع نگاه شود؛ وقتی در جام جهانی کره جنوبی، مردم این کشور پس از پیروزی تیم ملی‌شان به خیابان‌ها آمدند، مشاهده شد که حتی در شلوغی و شور و هیجان، پایشان از محدوده پیاده‌روها فراتر نرفت و این سطح از فرهنگ شهروندی است که ما باید به آن برسیم.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بعضی مشکلات ساختاری بیان کرد: ما هنوز به موضوعات اصلی در حوزه ترافیک ورود نکرده‌ایم و پارک حاشیه‌ای در بسیاری از شهرهای پیشرفته منسوخ شده است، اما هنوز درگیر پارک دوبل و حتی سوبل هستیم.

وی تأکید کرد: اقدامات شهرداری باید در خدمت مأموریت‌های اصلی مدیریت شهری باشد و اگر ظرفیت اضافه‌ای وجود دارد، می‌توان در حوزه‌های دیگر استفاده کرد، اما اولویت باید با مسائل اساسی باشد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در آموزش استفاده صحیح از خودرو به مردم کوتاهی شده است، در حالی که تجربه نشان داده است اگر مردم آموزش ببینند، همراهی می‌کنند و نمونه آن استفاده از کمربند ایمنی است که با فرهنگ‌سازی به‌خوبی نهادینه شد.

وی با بیان اینکه جریمه به‌تنهایی نمی‌تواند عامل بهبود رفتار ترافیکی باشد، گفت: اساس کار باید بر فرهنگ‌سازی استوار باشد و ما باید به‌صورت جدی وارد این حوزه شویم و گفت‌وگوی کارشناسی درباره آن انجام دهیم.

قربانی با تاکید بر لزوم تعریف شاخص‌های دقیق برای سنجش فرهنگ ترافیکی افزود: باید شاخص‌هایی همچون کاهش تصادفات، کاهش تخلفات موتورسیکلت‌سواران، افزایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی و بهبود رفتار عابران پیاده تعریف شود و این شاخص‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم عملکردمان را به‌صورت عینی ارزیابی کنیم.

وی با اشاره به مسئولیت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری گفت: این معاونت باید تکلیف خود را با این موضوعات مشخص کند و ما به عنوان شورای شهر نمی‌خواهیم به جزئیات ورود کنیم، اما انتظار داریم نتایج ملموسی مشاهده کنیم و مهم این است که بعد از یک سال بتوانیم بگوییم وضعیت ترافیک و فرهنگ شهروندی در چه جهتی حرکت کرده است.

قربانی ادامه داد: برای بهبود وضعیت موجود، باید بودجه مناسبی به برنامه‌های فرهنگ‌سازی اختصاص یابد و در مدل‌های جابه‌جایی باید به این نکته توجه کنیم که هر کیلومتر جابه‌جایی با خودروی شخصی معادل ۴ دلار هزینه دارد و این در حالی است که بسیاری از شهروندان از این موضوع آگاه نیستند.